Kuvia maanrakennuskonehistoriallisen seuran arkistosta

Täällä voi puhua vapaasti aiheista joille ei löydy muuta foorumia
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1802
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Kuvia maanrakennuskonehistoriallisen seuran arkistosta

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Nyt on tästä ensimmäisestä kaivinkoneesta vanhan kuvan pohjalta tehtynä väritetty versio. Nämä Otisin kaivinkonetta esittävät kuvat eivät perustu minun tietojeni mukaan mihinkään "oikeaan" valokuvaan. Lähinnä on kysymys vanhojen teknisten rakennepiirustusten perusteella tehdyistä suurempaan havainnollisuuteen pyrkivistä piirroskuvista. Koneessa on huomion arvoista muun muassa se, että kauhaa kannatteleva nostopuomi ja koko aluskehys oli tehty puusta.
Liitteet
Otis-Steam-Shovel-3.jpg
Otis-Steam-Shovel-3.jpg (154.61 KiB) Katsottu 3906 kertaa
Avatar
SML
Guru
Viestit: 641
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Kuvia maanrakennuskonehistoriallisen seuran arkistosta

Viesti Kirjoittaja SML »

Pari seuralle päätynyttä valokuvaa. Nämä ovat todennäköisesti olleet O&K:n lähettämien lehdistötiedotteiden liitteinä.
Liitteet
O&K-RH-60-1.jpg
O&K-RH-60-1.jpg (226.5 KiB) Katsottu 3800 kertaa
O&K-tehdas.jpg
O&K-tehdas.jpg (194.3 KiB) Katsottu 3800 kertaa
Avatar
SML
Guru
Viestit: 641
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Kuvia maanrakennuskonehistoriallisen seuran arkistosta

Viesti Kirjoittaja SML »

Holopainen Oy toi Suomeen 50- ja 60-lukujen vaihteessa amerikkalaisia Euclid-koneita. Euclid oli vanha konemerkki, joka oli syntynyt jo 1920-luvulla. Vuonna 1953 sen omistajaksi tuli General Motors. Myöhemmin kilpailijat kokivat GM:n liian vahvaksi kilpailijaksi maansiirtoajoneuvojen valmistajana ja liittovaltion kilpailuviranomainen vaati 1959 General Motorsia luopumaan Euclidista. GM onnistui viivyttämään prosessia 8 vuotta ja se myi Euclidin 1968 White Motor Corporationille. Vastavetona GM perusti uuden divisioonan, joka sai nimekseen Terex. Se jatkoi lähes samanlaisten koneiden valmistusta. White valmisti Euclidin piirustusten mukaisia maansiirtoautoja, mutta ei saavuttanut vastaavia myyntimääriä kuin oli Euclidin aikana. Myöhemmin Hitachi osti Whitelta maansiirtoautojen tuotannon. Euclidin maahantuonti Suomessa siirtyi 60-luvun lopussa Machinery-Tiekone Oy:lle.
Kuva Janne Riikaselta.
Liitteet
Holopainen-sivu-957.jpg
Holopainen-sivu-957.jpg (181.32 KiB) Katsottu 3735 kertaa
Avatar
SML
Guru
Viestit: 641
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Kuvia maanrakennuskonehistoriallisen seuran arkistosta

Viesti Kirjoittaja SML »

Yksi Åkerman-kuva. Ruotsista.
Liitteet
Åkerman-700-BR.jpg
Åkerman-700-BR.jpg (167.23 KiB) Katsottu 3568 kertaa
jusape
Guru
Viestit: 814
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Kuvia maanrakennuskonehistoriallisen seuran arkistosta

Viesti Kirjoittaja jusape »

SML kirjoitti:Holopainen Oy toi Suomeen 50- ja 60-lukujen vaihteessa amerikkalaisia Euclid-koneita. Euclid oli vanha konemerkki, joka oli syntynyt jo 1920-luvulla. Vuonna 1953 sen omistajaksi tuli General Motors. Myöhemmin kilpailijat kokivat GM:n liian vahvaksi kilpailijaksi maansiirtoajoneuvojen valmistajana ja liittovaltion kilpailuviranomainen vaati 1959 General Motorsia luopumaan Euclidista. GM onnistui viivyttämään prosessia 8 vuotta ja se myi Euclidin 1968 White Motor Corporationille. Vastavetona GM perusti uuden divisioonan, joka sai nimekseen Terex. Se jatkoi lähes samanlaisten koneiden valmistusta. White valmisti Euclidin piirustusten mukaisia maansiirtoautoja, mutta ei saavuttanut vastaavia myyntimääriä kuin oli Euclidin aikana. Myöhemmin Hitachi osti Whitelta maansiirtoautojen tuotannon. Euclidin maahantuonti Suomessa siirtyi 60-luvun lopussa Machinery-Tiekone Oy:lle.
Kuva Janne Riikaselta.

En tiedä onko tää video esillä täällä ollut, Euclid TC12 tuossakin mukana

https://www.youtube.com/watch?v=vsPrfCJ ... e=emb_logo
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
Avatar
SML
Guru
Viestit: 641
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Kuvia maanrakennuskonehistoriallisen seuran arkistosta

Viesti Kirjoittaja SML »

Ruston-Bucyruksen esitelehtisestä skannattu kuva. Esite Jannelta.
Liitteet
22-RB-esite-kuva.jpg
22-RB-esite-kuva.jpg (147.68 KiB) Katsottu 3429 kertaa
22-RB-esite-koko.jpg
22-RB-esite-koko.jpg (64.84 KiB) Katsottu 3429 kertaa
Avatar
SML
Guru
Viestit: 641
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Kuvia maanrakennuskonehistoriallisen seuran arkistosta

Viesti Kirjoittaja SML »

Seuran arkistossa on muutama kuva Raahe Oy:n tekemistä koneista. Tässä yksi kuva, jossa TVH:lle myyty Raahe 10 -nosturi.
Liitteet
Raahe 10 nosturin kokeilua tehdasalueella Raahessa, vuosi 1960 (noin).
Raahe 10 nosturin kokeilua tehdasalueella Raahessa, vuosi 1960 (noin).
Raahe-10.jpg (120.46 KiB) Katsottu 2750 kertaa
Avatar
SML
Guru
Viestit: 641
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Kuvia maanrakennuskonehistoriallisen seuran arkistosta

Viesti Kirjoittaja SML »

Tämä Hy-Mac -kuva löytyi, kun etsin kuvaa Hy-Mac 480 -kaivinkoneesta.

Kuvan takana olevasta tekstistä selviää, että kuva on vuodelta 1969. Kuvassa on Hy-Mac 580BT, johon on asennettu teleskooppitoimintainen kaivupuomi. Sen avulla kone ulottuu 10,98 metrin etäisyydelle. Teleskooppipuomin hydraulisylinterin liikematka on 3,65 metriä. Käytetään joen uoman puhdistukseen.
Liitteet
Hy-Mac-telescopic-dipper-arm.jpg
Hy-Mac-telescopic-dipper-arm.jpg (136.14 KiB) Katsottu 2450 kertaa
Avatar
SML
Guru
Viestit: 641
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Kuvia maanrakennuskonehistoriallisen seuran arkistosta

Viesti Kirjoittaja SML »

Tämä ei ole varsinaisesti seuran arkistossa, vaan lainaa Jannelta. Harvinainen Landverkin esite 60-luvun alusta.
Liitteet
L-47H-1.jpg
L-47H-1.jpg (116.9 KiB) Katsottu 1678 kertaa
L-47H-2.jpg
L-47H-2.jpg (123.32 KiB) Katsottu 1678 kertaa
Avatar
SML
Guru
Viestit: 641
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Kuvia maanrakennuskonehistoriallisen seuran arkistosta

Viesti Kirjoittaja SML »

Vanhoista Koneviesteistä näkyy julkaistun taulukoita ja luetteloita eri tyyppisistä koneista. Sattui osumaan silmään luettelo pyöräluormaajista vuonna 1964.

Nämä vanhat Koneviestit eivät varsinaisesti ole Koneseuran arkistoa, kun ovat kotitalon vintille edellisten sukupolvien säästämiä, mutta käynevät silti tämän otsikon alle.
Liitteet
Koneviesti-24-1964-kuormaajat1.jpg
Koneviesti-24-1964-kuormaajat1.jpg (176.71 KiB) Katsottu 1077 kertaa
Koneviesti-24-1964-kuormaajat2.jpg
Koneviesti-24-1964-kuormaajat2.jpg (147.26 KiB) Katsottu 1077 kertaa
Koneviesti-24-1964-kuormaajat3.jpg
Koneviesti-24-1964-kuormaajat3.jpg (134.34 KiB) Katsottu 1077 kertaa
Vastaa Viestiin