Vanhoja työmaakuvia

Täällä voi puhua vapaasti aiheista joille ei löydy muuta foorumia
Avatar
Heavy
Guru
Viestit: 553
Liittynyt: 31 Joulu 2010, 02:01

Re: Vanhoja työmaakuvia

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Kokemuksesta voin sanoa, että selkään ottaa ja hienosti irtoaa pölyt kopin sisällä... :shock: 8-)
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1806
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Vanhoja työmaakuvia

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Tekemisen meininkiä. Tämä kuva on Konekeskon asiakaslehden kannesta 1975. Kuvassa on urakoitsija Matti Tenkasen koneita (ehkä TVH:n työ Orivedellä). Fiat-Allis 645 B on lähes uusi, ostettu pari kuukautta aiemmin samana kesänä.
Liitteet
Vanhoja työmaakuvia, tietyö Orivedellä 1975.
Vanhoja työmaakuvia, tietyö Orivedellä 1975.
Konekesko-kansi-3-1975.jpg (248.08 KiB) Katsottu 5790 kertaa
Avatar
Heavy
Guru
Viestit: 553
Liittynyt: 31 Joulu 2010, 02:01

Re: Vanhoja työmaakuvia

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Onko tuo puskukone Allis Chalmers? HD?
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1806
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Vanhoja työmaakuvia

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Sain tämän Keskon lehden lainaan Matti Tenkasen pojalta. Allis-Chalmers on tyyppiä HD 16. Tenkasella oli tätä ennen Allis-Chalmers HD 4 -puskukone, jota käytettiin puskemistyön ohella hydraulisena kaivinkoneena, sillä siinä oli myös takakaivulaite. Tämä oli yleistä 60-luvun alussa. Kaivulaitteella varustetut telatraktorit jäivät sitten pois käytöstä, kun varsinaisia hydraulisia kaivinkoneita alkoi tulla saataville ja traktorikaivurit tulivat raskaammiksi ja tehokkaammiksi.
Avatar
SML
Guru
Viestit: 643
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Vanhoja työmaakuvia

Viesti Kirjoittaja SML »

Tässä ollaan rakentamassa Porvoon moottoritietä vuonna 1975. Kaivinkone on Veston/Perusyhtymän/YIT:n Bucyrus-Erie 61-B. Etualalla oleva Kockum 442 näyttää uutukaiselta.
Liitteet
Vanhoja työmaakuvia, Porvoon moottoritietyömaa 1975.
Vanhoja työmaakuvia, Porvoon moottoritietyömaa 1975.
Bucyrus-Erie-61-B-1975.jpg (224.19 KiB) Katsottu 5617 kertaa
Kontio
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 10 Maalis 2011, 23:40

Re: Vanhoja työmaakuvia

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Tämä kuva tuli vastaan FB eräässä ryhmässä.

Kuva
T327
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 09 Kesä 2010, 20:50

Re: Vanhoja työmaakuvia

Viesti Kirjoittaja T327 »

Mikähän tuo kauhasysteemi tuolla penkalla on?
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1806
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Vanhoja työmaakuvia

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Videolla näkyy yksi mahdollinen selitys kuvan erikoiselle kauhalle ja puomin osalle. Koering Skooperia tehtiin tietääkseni myös Englannissa jonkin sikäläisen valmistajan nimellä.(olisikohan ollut Rapier?)
https://www.youtube.com/watch?v=O2BXzV_8glc
T327
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 09 Kesä 2010, 20:50

Re: Vanhoja työmaakuvia

Viesti Kirjoittaja T327 »

Näyttää kyllä samanlaiselta kun videolla. Oliskohan tuossa käynyt niin että tuota Skoopperia on kokeiltu tuossa pistokaivuutyössä mutta todettu liika heppoiseksi Suomen kovaan mäkimoreeniin. Puomisto on vielä jäänyt odottamaan poisvientiä kun peruskone on jo haettu pois?
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1806
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Vanhoja työmaakuvia

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Googlettelemalla selvisi, että englantilainen firma, joka valmisti amerikkalaisen Koehringin koneita oli NCK (Newton Chambers Koehring). Se osti myöhemmin Ransomes-Rapierin.

Wikipedian mukaan: vuonna 1947 Newton, Chambers & Company -niminen konepaja alkoi valmistaa amerikkalaisia Koehring-kaivinkoneita ja yrityksen nimeksi tuli Newton Chambers Koehring (NCK). Vuonna 1958 se otti haltuunsa Ransomes & Rapier -nimisen konepajan. Sulautunut yritys jatkoi rakennusnostureiden, laahakaivinkoneiden, satamanostureiden sekä muiden rakennuskoneiden valmistamista nimellä NCK - Rapier.

Vanhoja lehtiä selaamalla selvisi, että Suomessa on markkinoitu NCK:n nimellä ainakin tätä Skooperin vanhempaa mallia, jossa osa toiminnoista tapahtuu vaijereilla. Aiemmassa kuvassa näkyvä irtokauha ja puomi taitavat olla kuitenkin uudemmasta täyshydraulisesta mallista, koska vaijeripyörälle ei näyttäisi olevan tilaa.
Liitteet
Oy-Exim-Ab-MK-1964.jpg
Oy-Exim-Ab-MK-1964.jpg (102.32 KiB) Katsottu 4590 kertaa
Vastaa Viestiin