1/10 Jussi 475

Täällä voi puhua vapaasti aiheista joille ei löydy muuta foorumia
Avatar
Vaijerikone
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 26 Touko 2010, 21:00

1/10 Jussi 475

Viesti Kirjoittaja Vaijerikone »

Heippa!

Allekirjoittaneella kun ei ole rahan/ajan/tilan puolesta(tekosyitä) mahdollista ainakaan vielä puuhastella koneiden parissa oikeassa koossa, niin vähän pienempään pitää tyytyä. :D
Eli usean vuoden mielessä lähes pakkomielteisesti muhinut idea jonkinlaisesta metallisesta rc- vaijerikoneesta jalostui viimein konkreettiseen muotoon sopivan aihion löydyttyä. Satuin siis törmäämään netissä tähän Hobbyenginen valmistamaan ristikkopuomi -nosturiin https://www.youtube.com/watch?v=hbOcxaEnzuA
Kysehän on todellakin enempi lelusta, kuin käyttömallista, mutta en antanut sen häiritä. varsinkin, kun hinta jäi alle 200 euron.
koneessa on kuusi moottoria(alavaunussa molemmille teloille, kääntömoottori, 3 vinssiä).
Muokkaus alkoi täydellisellä purkamisella ja tekniikan ihmettelyllä. Selvisi, että kahmarikauhan molemmat narut kelautuivat samalla vinssillä ulos/sisään, mutta toiseen naruun vaikutti todella tiheällä välityksellä oleva servomoottori, mikä pyöräytti eräänlaista kiristintä, joka sai aikaan kauhan auki/kiinni -liikkeen. Tiettyyn kohtaan osuessaan kiristin koski mikrokytkimeen joka pysäytti liikkeen. Tuo systeemi oli todella huonotoiminen, kahmarin auki/kiinni -liike oli todella pieni. Kolmas moottori oli puomin-nostoon.
Laitoin puomivinssin hoitamaan toisen käyttököyden virkaa ja puomivinssiksi tuli se hidas kiristinservo. Hyvin toimii, tosin puomia nostaessa ehtii juoda vaikka kupin kahvia, mutta eipä tuota tarvitse kauheasti ylös alas veivailla. :D
Akku vaihtui isompaan, joka oli sattunut jäämään yli eräästä edesmenneestä rc-buggysta.
Ristikkopuomi kävi sellaisenaa käyttöön tosin kärki ja tyvi muokattuna.
Kuokkapuomia varten on jo kauha, tosin ilman viimeistelyhiontaa ja se pääpuomissa oleva alavaijeria kertaava kelasysteemi, mikälie nimeltään.
Pohjalevy on 1mm peltiä ja ulkokuori paljon ohuempaa alumiinista "painopeltiä". Kokoamiseen käytetty 3mm pultti/mutteri liitoksia ja pop -niittejä.
Alavaunuhan on ehdottomasti liian moderni kumiteloineen yms, mutta välttää toistaiseksi, kun vielä maalaa sivut mustiksi. Muuten maaliksi tulee hyttiin Åkermanin puna/kelta -kuosi, kauhat mustiksi ja puomit harmaalla.

Paljon on vielä kyllä viimeisteltävää ja kulmien hiomista, mutta kyllä tuo pikkuhiljaa valmistuu.

Kuviin:
Liitteet
IMG_8487.JPG
IMG_8487.JPG (94.23 KiB) Katsottu 9843 kertaa
aika roiskittu, vähän saa vielä mirgeliä näyttää :D
aika roiskittu, vähän saa vielä mirgeliä näyttää :D
IMG_8466.JPG (130.32 KiB) Katsottu 9843 kertaa
kuokkakauha
kuokkakauha
IMG_8465.JPG (115.7 KiB) Katsottu 9843 kertaa
Kauhan vetonarun kertaaja
Kauhan vetonarun kertaaja
IMG_8481.JPG (145.03 KiB) Katsottu 9843 kertaa
Nosturina
Nosturina
IMG_8480.JPG (163.78 KiB) Katsottu 9843 kertaa
Tekniikkaa
Tekniikkaa
IMG_8477.JPG (195.47 KiB) Katsottu 9843 kertaa
IMG_8472.JPG
IMG_8472.JPG (169.85 KiB) Katsottu 9843 kertaa
IMG_8476.JPG
IMG_8476.JPG (134.21 KiB) Katsottu 9843 kertaa
IMG_8475.JPG
IMG_8475.JPG (170 KiB) Katsottu 9843 kertaa
Viimeksi muokannut Vaijerikone, 06 Kesä 2015, 14:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Vaijerikone
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 26 Touko 2010, 21:00

Re: 1/10 Jussi 475

Viesti Kirjoittaja Vaijerikone »

Tuo vastapainopuntti on muuten alumiinista valettu. Styrofoamista veistelin ensin muotin, jonka painoin hiekkaan. Sitten vaan masuunipönttö pöhisemaan ja alumiinia valamaan. Helppoa ja saa juuri sellaisen kappaleen, kun haluaa. :)
Kantohara
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 58
Liittynyt: 25 Helmi 2014, 17:23

Re: 1/10 Jussi 475

Viesti Kirjoittaja Kantohara »

Näyttää hauskalta rojektilta, jatkoa odotellessa :D
Avatar
Vaijerikone
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 26 Touko 2010, 21:00

Re: 1/10 Jussi 475

Viesti Kirjoittaja Vaijerikone »

Pientä päivitystä projektiin:
Kuokkapuomi saatu hitsailtua ja maalia suihkittu pintaan myös. Hytin katto saa odottaa, että saan sähkölaitteet ja johdot yms viimeisteltyä. Kuvissa myös "väliaikainen" ohjaussysteemi 6 napaisilla kytkimillä toteutettuna. :D Jonkinlaista videota tulossa myöhemmin...
Liitteet
Jussi ensimmäisellä "työmaalla"
Jussi ensimmäisellä "työmaalla"
IMG_8613.JPG (215.95 KiB) Katsottu 9664 kertaa
IMG_8612.JPG
IMG_8612.JPG (192.02 KiB) Katsottu 9664 kertaa
IMG_8607.JPG
IMG_8607.JPG (185.77 KiB) Katsottu 9664 kertaa
IMG_8606.JPG
IMG_8606.JPG (230.3 KiB) Katsottu 9664 kertaa
IMG_8605.JPG
IMG_8605.JPG (235.33 KiB) Katsottu 9664 kertaa
Avatar
Vaijerikone
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 26 Touko 2010, 21:00

Re: 1/10 Jussi 475

Viesti Kirjoittaja Vaijerikone »

Helou, pientä päivitystä tähänkin projektiin pitkästäaikaa ja lupailtua videota kehiin. Eli Jussia on viimeistelty tässä kevään mittaan melko paljon, sen verran, että kehtasi viedä kapineen näytille ModelExpoon parisen viikkoa sitten. Pientä probleemaa ja remonttia ja hienosäätöä tuli joka päivä, mutta mitään peruuttamatonta hajoamista ei kolmen päivän aikana onneksi tapahtunut ja messut saatiin mukavasti taputeltua. Käytin sekä laaha että kuokkapuomia vaihtelevasti päivien mittaan sorankuormaus hommissa.

Ja videoita: kannattaa muuten katsoa muitakin videoita tuolta messuilta jos kiinnostaa, hienoa kalustoa paljon esillä.

Tässä vedetään laahalla ekat n. 8 minuutta
https://www.youtube.com/watch?v=3jnFVA82HQs

Lavettikyydillä kaivuupaikalle ja laahalla lastausta
https://www.youtube.com/watch?v=2IhsxBTZWr8

Tässä kuokkapuomilla n. 4:20 kohdalta eteenpäin. On muuten erityisen asiallinen tukkirekka hydraulisella kuormaajalla videon alussa.
https://www.youtube.com/watch?v=QgMWktYyvTg
lannenmies
Guru
Viestit: 334
Liittynyt: 02 Kesä 2011, 15:16
Paikkakunta: Turku

Re: 1/10 Jussi 475

Viesti Kirjoittaja lannenmies »

Vau :o
Alan töitä maan vanhimmalla kalustolla.Vuodesta 1972.
Avatar
Vaijerikone
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 26 Touko 2010, 21:00

Re: 1/10 Jussi 475

Viesti Kirjoittaja Vaijerikone »

Tässä uusia kuvia:
Liitteet
20160515_195417 (768 x 1280) (576 x 960).jpg
20160515_195417 (768 x 1280) (576 x 960).jpg (168.91 KiB) Katsottu 8639 kertaa
20160515_195652 (768 x 1280) (570 x 705).jpg
20160515_195652 (768 x 1280) (570 x 705).jpg (162.88 KiB) Katsottu 8639 kertaa
20160515_195520 (768 x 1280).jpg
20160515_195520 (768 x 1280).jpg (224.38 KiB) Katsottu 8639 kertaa
20160515_195322 (768 x 737).jpg
20160515_195322 (768 x 737).jpg (201.2 KiB) Katsottu 8639 kertaa
20160515_195401 (768 x 898).jpg
20160515_195401 (768 x 898).jpg (218.92 KiB) Katsottu 8639 kertaa
20160515_195729 (768 x 584).jpg
20160515_195729 (768 x 584).jpg (215.24 KiB) Katsottu 8639 kertaa
Vastaa Viestiin