Kotimaista koneteollisuutta: Valmet ja Valtra

Täällä voi puhua vapaasti aiheista joille ei löydy muuta foorumia
ristovu
Viestit: 4
Liittynyt: 15 Heinä 2018, 19:25

Re: Kotimaista koneteollisuutta: Valmet ja Valtra

Viesti Kirjoittaja ristovu »

Hienoja esitteitä ja suomalaista konehistoriaa. Mutta tähän päivään, kysytäämpä täältäkin:

Kannattaako hankkia Valtra 912MK4 14 tn telakaivurin lavetin vetäjäksi? Minkalaista vetomeno olisi, vai hiipuisiko ylämäkeen?

Kiitoksia asiallisista vastauksista, kyseessä harrastukäyttö, ei vakava urakointi.
lannenmies
Guru
Viestit: 334
Liittynyt: 02 Kesä 2011, 15:16
Paikkakunta: Turku

Re: Kotimaista koneteollisuutta: Valmet ja Valtra

Viesti Kirjoittaja lannenmies »

On kokemuksia vain Valtra 912-4 kaivurista ja Lännen c 4 kuormaajakoneesta ilman kaivuria.Eikös tuo ole se TVH malli jossa kääntyvä ohjauskeskus.Talossa jolle työskentelen oli joskus James 92 kääntyvällä pulpetilla ja vaikka Hanomag oli hyvä kuormaaja onnistuttiin se pilaamaan Loimaalla.912-4 oli 6500 h asti meillä ja lisäksi ajoin erään urakoitsijan samanlaista jokunen sataa tuntia.Laatikko ja muunnin toimivat tosi hyvin ja puskutehoa oli enemmän kuin näissä "mehuvetoisissa".Lavetin vedossa hyödyllinen kapinekin löytyy nimittäin pikavaihde.En oikein nää mitään syytä miksei.
Alan töitä maan vanhimmalla kalustolla.Vuodesta 1972.
ristovu
Viestit: 4
Liittynyt: 15 Heinä 2018, 19:25

Re: Kotimaista koneteollisuutta: Valmet ja Valtra

Viesti Kirjoittaja ristovu »

Kiitos vastauksesta! Olisiko jollain muulla näkemystä asiaan?
TiihaErkki
Viestit: 1
Liittynyt: 17 Maalis 2019, 10:32

Re: Kotimaista koneteollisuutta: Valmet ja Valtra

Viesti Kirjoittaja TiihaErkki »

Tuollainen C 912 M-4 tuli hankittua satunnaiseen rakennuksen pohjien ja pihan siivoiluun, kukkapenkkien tonkimiseen ja muuhun harrasteluun. Tunteja koneessa vähän, putkien o-renkaat vaihdettu alle 5t tunnin, samoin kone laakeroitu.

Edessä ois ainaki öljyjen ja nesteiden vaihto, ihan perushuollot yms mutta onko noissa muuta huomioitavaa? Mitä öljyjä turbiiniin/perään?

Ei kellään sattuis ko. koneeseen löytyyn ohje/huoltokirjaa kopioina/pdf:nä?
lannenmies
Guru
Viestit: 334
Liittynyt: 02 Kesä 2011, 15:16
Paikkakunta: Turku

Re: Kotimaista koneteollisuutta: Valmet ja Valtra

Viesti Kirjoittaja lannenmies »

Meillä käytettiin laatikossa 10-30 gl 5 luokan öljyä.Farmoilin universaalia muistaakseni.Kerran kokeiltiin gl 4:sta mutta se meni vaahdoksi eikä kestänyt rataspaineita.
Alan töitä maan vanhimmalla kalustolla.Vuodesta 1972.
jusape
Guru
Viestit: 814
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Kotimaista koneteollisuutta: Valmet ja Valtra

Viesti Kirjoittaja jusape »

Tässä toisinaan kun näitä vanhoja ketjuja lueskelee, niin tästä ketjusta uupuu eräs harvinainen VALTRA erikoisuus, 1522 maansiirtodumpperin esite teknisine tietoineen.
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
Vastaa Viestiin