Vanhoja mainoksia

Täällä voi puhua vapaasti aiheista joille ei löydy muuta foorumia
Kontio
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 10 Maalis 2011, 23:40

Re: Vanhoja mainoksia

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Laitoin tuon Sisun öljytaulukon antamaan kuvaa tuohon pata-nokka Volvo juttuun, eli vaikka noilla 14 autolla ajetaan yhteensä tuo 700tkm, niin jokaisen auton vuositason suorite kuulostaa nykyisin pieneltä, "vain" 50000km vuoteen. Tuohon ajettuun määrään olisi tuolla sisun ohjeilla öljyt vaihdettu miltei 17 kertaa.

Eli en siis ihmetellyt tuota lyhyttä kilometrimäärää, vaan toin esille juuri öljyjen ja ajosuoritteiden muuttumisen vuosikymmenten saatossa ;)
kampiveivi
Guru
Viestit: 234
Liittynyt: 28 Kesä 2009, 19:27

Re: Vanhoja mainoksia

Viesti Kirjoittaja kampiveivi »

Aika huimantuntoisia kulutuslukemia. Oisko kuitenkin painovirhe? Jos ei, niin olisi mielenkiintoista tietää tuon DIN 70030 normin mukainen kulutuksen laskenta tapa. Luultavasti 60-luvulla se on ollut huomatavasti erilainen kuin tämänpäivän kulutuslaskenta tapa. Toisaalta tuon auton välitykset ovat luultavasti sangen hitaat verrattuna tämänpäivän kuorma-autoihin, se voisi ehkä selittää huimia kulutuslukemia.

Tuolla aiemmin tässä ketjussa oli puhetta turbottomuudesta ja pienistä moottoritehoista siitä tuli mieleen ammattikouluajat (90-luvun puoliväli) ja kuinka joskus opettajat näyttivät vanhoja työkoneiden, autojen , kuorma-autojen jne mainosvideoita. 70- luvun lopulla alkoivat turbot olla lähes jokaisen kuoma-auton moottoreita valmistavan ratkaisu tehonlisäykseen. Poikkeuksena oli mercedes benz joka piti turboja epäluotettavina, heidän ratkaisu oli lisätä sylintereitä. Olen itsekkin päässyt kouluaikoina työharjoittelussa ajamaan mersulla jossa oli vapaasti hengittävä v-10 moottori :D
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1805
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Vanhoja mainoksia

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Nyt, kun asiaa ajattelee, niin kallistuisin veikkaamaan, että noi Borgwarnerin kulutuslukemat on painovirhettä. Borgwarnerista nyt ei kokemusta ole, mutta kun muistelee, mitä monet 60-luvun kuormurit kulutti, niin nehän oli aika taloudellisia. Ainakin kevyellä kuormalla. Kun autossa oli pieni teho, niin ei sen tuottamiseen mennyt paljon polttoainettakaan.
Avatar
SML
Guru
Viestit: 643
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Vanhoja mainoksia

Viesti Kirjoittaja SML »

Kuorma-automainoksia olisi vanhoissa lehdissä vaikka kuinka paljon. Kun moottoritehoista on ollut täällä puhetta, otetaan pari mainosta, jossa tehot on mainittu. Tatralla on 180 hv ja lavetti perässä. Desotolla on 207 hv ja auto on vain kaksiakselinen. Bedfordin mainoksessa kerrotaan sen olleen eniten myyty kuorma-automerkki vuonna 1959. Syykin mainoksessa kerrotaan: "General Motors on pystynyt valtavien voimavarojensa avulla luomaan auton, jossa todella on enemmän arvoa kuin yleensä vastaavissa tuotteissa."
Liitteet
Vanhoja mainoksia Tatra 1961.
Vanhoja mainoksia Tatra 1961.
Tatra-Tielehti-3-1961.jpg (81.66 KiB) Katsottu 4364 kertaa
Vanhoja mainoksia Desoto 1960.
Vanhoja mainoksia Desoto 1960.
Diesel-lehti-1960-5-Desoto.jpg (192.74 KiB) Katsottu 4364 kertaa
Vanhoja mainoksia Bedford 1960.
Vanhoja mainoksia Bedford 1960.
Diesel-lehti-1960-3-Bedford.jpg (161.38 KiB) Katsottu 4364 kertaa
Viimeksi muokannut SML, 15 Touko 2016, 07:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
SML
Guru
Viestit: 643
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Vanhoja mainoksia

Viesti Kirjoittaja SML »

Vaihtelun vuoksi pari harvinaisempaa pyöräkuormaajamerkkiä 50- ja 60-luvun vaihteesta. Viimeisenä on - Ford/Fordson - mikä silloin on ollut varmasti hyvin yleinen. Erikoista tässä Fordin mainoksessa on koneen merkki, joka ei ole Ford vaan JCB.
Liitteet
Vanhoja mainoksia Scoopmobile 1960.
Vanhoja mainoksia Scoopmobile 1960.
Diesel-lehti-1960-9-Skoopmobile.jpg (64.37 KiB) Katsottu 4315 kertaa
Vanhoja mainoksia Benford ja Scoopmobile 1961.
Vanhoja mainoksia Benford ja Scoopmobile 1961.
Diesel-lehti-1961-5-Scoopmobile.jpg (208.35 KiB) Katsottu 4315 kertaa
Vanhoja mainoksia Ahlmann 1960.
Vanhoja mainoksia Ahlmann 1960.
Diesel-lehti-1960-5-Ahlmann.jpg (86.24 KiB) Katsottu 4315 kertaa
Vanhoja mainoksia Fordson 1959.
Vanhoja mainoksia Fordson 1959.
Diesel-lehti-1959-6-Fordson.jpg (109.12 KiB) Katsottu 4315 kertaa
Kontio
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 10 Maalis 2011, 23:40

Re: Vanhoja mainoksia

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Nyt tuli sopivasti esille noissa esitteissä maahantuojan nimi: Hans Palsbo. Mikä tämän maahantuojan tarina on ?
Tuo nimi löytyy vain minulla olevista Perkins 6.354 moottorin varaosakuvastojen alareunasta. Koitin tuota nimeä joskus kuukkeloida mielenkiinnon takia, mutta mitään en oikein saanut irti.
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1805
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Vanhoja mainoksia

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Sama kysymys heräsi minullakin. Yrityksen nimen olen nähnyt joissain mainoksissa 60-luvun alusta ja sittemmin yritys tuntuu kadonneen. 70-luvulta siitä en muista nähneeni vilaustakaan. Pitänee kysäistä, jos Marja viitsisi kaivaa asiasta tietoja meille.
lannenmies
Guru
Viestit: 334
Liittynyt: 02 Kesä 2011, 15:16
Paikkakunta: Turku

Re: Vanhoja mainoksia

Viesti Kirjoittaja lannenmies »

Hans Palsbo oli Helsinkiläinen agenttuuriliike joka toi maahan ainakin Perkins moottoreita ja Zil sekä Volga merimoottoreita.1972 ollessani Turun Diesel Oy:n palveluksessa Palsbo oli yhteistyö tukkureita.Olisiko jotenkin sulautunut Ekströmmin koneliikkeeseen tästä on kyllä ole varma.Ymmärtääkseni Palsbo oli enemmän venealan liike.
Alan töitä maan vanhimmalla kalustolla.Vuodesta 1972.
Avatar
SML
Guru
Viestit: 643
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Vanhoja mainoksia

Viesti Kirjoittaja SML »

No niin, tässäpä tutkimusteni tuloksia:
Agentuuriliike Hans Palsbo Oy oli Kööpenhaminassa 1905 syntyneen Hans Palsbon heti sodan jälkeen perustama tuontiliike. Hans Palsbo oli tätä aikaisemmin työskennellyt teräksen ja hiilen tuontiin keskittyneen saksalaisomistuksessa olleen yrityksen toimitusjohtajana. Sodan jälkeen yritys joutui Suomessa vaikeuksiin Neuvostoliiton toimien johdosta. Hans Palsbo hyödynsi saavuttamaansa kokemusta kansainvälisessä kaupassa perustamalla oman yhtiön.
Ensimmäinen merkintä hänen yrityksestään löytyy vuodelta 1948. Silloin Hans Palsbo Oy saa luvan ostaa Austin 16 Saloon -auton yhtiön johtokunnan ja johtajien käyttöön. Austin on edelleen tallella. Yritys käytti sitä muutaman vuoden ja myi sen työntekijälleen, joka myi sen 1958 perheelle, jolla se on edelleen.
Hans Palsbo Oy toi pääasiassa laiva- ja venemoottoreita. Perkins oli pitkään tärkein moottorimerkki. Moottoreiden lisäksi yritys toi monenlaisia koneita ja laitteita, jopa suurkeittiökoneita.
Konttori on ollut Erottajankatu 15-17 Helsingissä sekä varasto Herttoniemessä. Yrityksen toiminnan loppumisesta en löytänyt tarkkaa tietoa, mutta se on varmaan ollut vuoden 1985 aikoihin, kun johtaja Hans Palsbo kuoli.

Lisäys edelliseen:
Hans Palsbo Oy:n nimi muuttui Hanke-Palsbo Oy:ksi fuusion seurauksena 1982. Yritys yhdistettiin Ekströmin Koneliikkeeseenn 1998. Ekströmin Koneliikkeestä tuli Perkinsin maahantuoja. Osaltaan Hans Palsbo Oy:n toimintaa jatkaa 1998 perustettu O. Aaltonen Oy, joka tuo maahan öljyn ja kemikaalien siirtoon ja mittaukseen liittyviä laitteita. Hans Palsbo Oy oli perustettu 1947.
Kontio
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 10 Maalis 2011, 23:40

Re: Vanhoja mainoksia

Viesti Kirjoittaja Kontio »

No siinähän tuli täydellinen selitys tuolle nimelle/yhtiölle. Ekströmin koneliikehän meni joitakin vuosia sitten konkurssiin, ja sitä myöten sitten myös tämä Hanke Palsbo nimi painui unholaan.
Juuri katselin kauppalehden sivuja ja siellä on maininta tuosta Hanke-Palsbosta joka toimi Ekströmillä aputoiminimellä 2.1-1998 ja päättynyt juuri 2.5-2016

Oli muuten pitkä ura myös tällä Ekströmin koneliikkeelläkin. Näkyi olevan merkitty kaupparekisteriin 14.02.1941 ja päättynyt sitten tänä vuonna 01.05.2016
Vastaa Viestiin