Vanhoja mainoksia

Täällä voi puhua vapaasti aiheista joille ei löydy muuta foorumia
temmes
Guru
Viestit: 400
Liittynyt: 09 Touko 2010, 20:38

Re: Vanhoja mainoksia

Viesti Kirjoittaja temmes »

Kiitokset mielenkiintoisista muistoista. Kelhu onkin tuttu jotenkin, en vain ole osannut yhdistää sitä ja MTK.n paikkaa. Minulla on MTK.n tekemä moottori ja siksi tuo kiinnostaa.
lannenmies
Guru
Viestit: 334
Liittynyt: 02 Kesä 2011, 15:16
Paikkakunta: Turku

Re: Vanhoja mainoksia

Viesti Kirjoittaja lannenmies »

Telakalta hieman yläjuoksulle päin tapahtui vuosisadan vaihteessa erikoinen onnettomuus kun iso kivitalo sortui jokeen.Onnettomuudessa kuolivat lastenhoitaja ja pieni tyttö.Joki on noilta kohdin niin matala että kaukolämpöä vedettäessä siitä ajettiin yli Hitachin 100 m:llä.Päätän raporttini Turusta tähän. :D
Alan töitä maan vanhimmalla kalustolla.Vuodesta 1972.
RH 6
Guru
Viestit: 134
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:49

Re: Vanhoja mainoksia

Viesti Kirjoittaja RH 6 »

Tuollaisen vanhan Hy-Macin esittelyjutun huomasin vanhasta Koneviestistä.
Liitteet
20200722_170728_resized.jpg
20200722_170728_resized.jpg (219.47 KiB) Katsottu 2055 kertaa
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1800
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Vanhoja mainoksia

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Samanlainen Hy-Mac taisi olla yhdessä Saimaan kanavatyömaan kuvassa, joka on "Vanhoja työmaakuvia" -viestiketjussa. Näitä 480-malleja tuskin ehti tulla kovin montaa Suomeen. Modernimpi Hy-Mac 580 tuli myyntiin vuodesta 1965 tai -66 alkaen. Niitä sitten menikin kaupaksi aika hyvin.

Koneviestin jutusta huomasin, että siinä sanottiin tämän konemallin olleen lisenssituote. Hämärä muistikuva on samannäköisetä amerikkalaisesta koneesta. Ilmeisesti Hy-Mac-nimi oli käytössä vain Englannissa ja Hy-Mac 480 tunnettiin USA:ssa jollain eri nimellä, jota nyt en tietenkään saa päähäni. (Pahuksen muisti!)
jpl
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 07 Touko 2009, 22:13

Re: Vanhoja mainoksia

Viesti Kirjoittaja jpl »

Se oli varmaan HY-HOE siellä Amerikassa
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1800
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Vanhoja mainoksia

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Just se!
Avatar
SML
Guru
Viestit: 639
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Vanhoja mainoksia

Viesti Kirjoittaja SML »

Löytyi seuran skannausarkistosta Maansiirtolehdessä samana vuonna julkaistu Hy-Mac-mainos.
Liitteet
HYMAC-480.jpg
HYMAC-480.jpg (183.95 KiB) Katsottu 1989 kertaa
Avatar
SML
Guru
Viestit: 639
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Vanhoja mainoksia

Viesti Kirjoittaja SML »

Jussi osui löytämään tämän Oy Hans Palsbo Ab:n mainoksen seuran mapista. Se on leikattu Koneviesti 9-1971 -lehdestä. Tässä tämä nyt skannattuna.

Tästä Hans Palsbo -yrityksestä täällä on ollut aikaisemminkin juttua. Muistan, koska kaivoin silloin siitä tietoja.
Liitteet
Koneviesti-9-1971-Wabco.jpg
Koneviesti-9-1971-Wabco.jpg (165.98 KiB) Katsottu 1886 kertaa
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1800
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Vanhoja mainoksia

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Scoopmobile muistaakseni sai patentin runko-ohjaukselle 40-50-lukujen vaihteessa ja patentti oli kai vielä 60-luvulla voimassa (jos voimassaoloaika oli 20 vuotta). Jossain taidettiin mainita, että tätä patenttia lisensoitiin muille valmistajille, jolloin myös muut valmistajat pääsivät tekemään omat vastaavat koneet. Scoopmobilen runko-ohjauksen keskinivel oli sikäli nykylinjasta poikkeava, että se oli pituusakselin suuntaisesti oskilloiva, joten taka-akseli oli kiinteä. Tämä muistui mieleen, kun huomasin, että mainoksen kuvassa näkyy eturungon pieni kiertymä takarunkoon nähden.

Wabco on jo pitkään ollut keskittynyt jarrujärjestelmiin ja se on luopunut maansiirtokoneiden valmistuksesta. Wabco siirtyi hiljattain saksalaisen ZF:n omistukseen, joten sen aika itsenäisenä yrityksenä on nyt ohitse. Wabcon nimi muuten tulee sanoista Westinghouse Air Brake Company.
lannenmies
Guru
Viestit: 334
Liittynyt: 02 Kesä 2011, 15:16
Paikkakunta: Turku

Re: Vanhoja mainoksia

Viesti Kirjoittaja lannenmies »

Tuolla aiemmin mainoksessa oleva Simit kaivinkoneen telamallista puhuttiin 70-luvun alussa Fiat -Alliksena.Väistinkö muurin vai muistinko väärin kysyy epätietoinen Turusta?Noita oli paikallisella kaivuuliikkeellä pari kipaletta ja oli ensimmäisiä tuon kokoluokan kaivureita mitä muistan.Kone muistutti tyyliltään paljon Hy-macia ja 80-lvun Poclaineja.
Alan töitä maan vanhimmalla kalustolla.Vuodesta 1972.
Vastaa Viestiin