Vanhoja mainoksia

Täällä voi puhua vapaasti aiheista joille ei löydy muuta foorumia
Avatar
SML
Guru
Viestit: 643
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Vanhoja mainoksia

Viesti Kirjoittaja SML »

Tähän viestiketjuun voisi laittaa vanhoja mainoksia, joissa näkyy koneita tai työmaita. Tässä ensimmäiseksi skannasin muutaman öljymainoksen, joissa on kuvassa joko maansiirtokone tai kuorma-auto.
Liitteet
Delvac-1960.jpg
Delvac-1960.jpg (107.19 KiB) Katsottu 11297 kertaa
TB-1954.jpg
TB-1954.jpg (115.57 KiB) Katsottu 11297 kertaa
shell-rotella-1953.jpg
shell-rotella-1953.jpg (121.99 KiB) Katsottu 11297 kertaa
Shell-Rotella-1954.jpg
Shell-Rotella-1954.jpg (101.87 KiB) Katsottu 11297 kertaa
Superlube-1957.jpg
Superlube-1957.jpg (139.68 KiB) Katsottu 11297 kertaa
Gulf-kaukopaa-1959.jpg
Gulf-kaukopaa-1959.jpg (135.18 KiB) Katsottu 11297 kertaa
Avatar
SML
Guru
Viestit: 643
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Vanhoja mainoksia

Viesti Kirjoittaja SML »

Lisää öljymainoksia 50- ja 60-luvuilta. Nämä ovat jotenkin täysin erilaisia kuin nykyisin. Mainossanoma on ajan tavan mukaan ilmaistu veikeästi ja myös selkeästi. Niinkuin vaikka: "Pysähtykää diesel-ajokkeinenne SHELL-asemalle…" tai: "SHELL ROTELLA OIL se juuri onkin, joka antaa diesel-moottorille sen oikean voimapanoksen, joka panee vaunun vetämään ja kuorman kulkemaan."
Liitteet
Shell-aani-1957.jpg
Shell-aani-1957.jpg (113.43 KiB) Katsottu 11164 kertaa
Vigsol-1959.jpg
Vigsol-1959.jpg (123.65 KiB) Katsottu 11164 kertaa
Gulf-Dieselect-1959.jpg
Gulf-Dieselect-1959.jpg (121.72 KiB) Katsottu 11164 kertaa
Kantohara
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 58
Liittynyt: 25 Helmi 2014, 17:23

Re: Vanhoja mainoksia

Viesti Kirjoittaja Kantohara »

Jessus tuo maininta viimeisen mainoksen kuvatekstissä, "700 000 km vuodessa", ja ottaa huomioon, ettei tuossa Patanokka-Volvossa juuri hienouksia ollut :shock:

On ne vaan entisajan rahtarit olleet melkoisia sissejä... :?
yölento
Guru
Viestit: 209
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 20:25
Paikkakunta: Savo

Re: Vanhoja mainoksia

Viesti Kirjoittaja yölento »

Juu kun ovat ajaneet 1918 km vuoden jokaisena päivänä ja vielä ehtineet kuormatkin käsitellä jossain välissä. Ei ole rajoittimet vielä hidastaneet menoa tuohon aikaan.
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
Etuveto? Joku veikkauksen uusi peli vai?
Kontio
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 10 Maalis 2011, 23:40

Re: Vanhoja mainoksia

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Minä kanssa tavasin ensin tuota tekstiä, mutta sitten kun tarkemmin lukee, niin siinähän lukeekin näin:

Kiito-Linja Oy:n 14 jykevän rahtikuormurin jatkuva, raskas ajo yhteensä noin 700.000km. Eli noiden 14 auton yhteenlaskettu kilometrimäärä on tuo 700tkm vuodessa, ei yhden auton
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1810
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Vanhoja mainoksia

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Yhdelle autolle tulee siis pikkasen vajaat 1000 kilometriä viikossa. Tuntuu vähäiseltä, kun helposti kuvittelisi, että 1000 km menee päivässä ja vielä jää paljon tunteja käyttämättä.

Tuhat kilometriä viikossa ei varsinkaan nykyautojen ajosuoritteeseen nähden ole paljoa, mutta voi olla, että se tuohon aikaan oli riittävästi.
Autojen keskinopeudet jäivät varmasti aika kauaksi tämän päivän keskinopeuksista. Alhainen keskinopeus taas aiheuttaa sen, että parissa tunnissa taittaa parhaimmillan vain reilut 100 km. Päivässä ei lastausten ja purkujen lisäksi ehdi kovin pitkälle ajamaan.
Suurimmat syyt alhaiseen keskinopeuteen olivat huonot tiet ja pieni moottoriteho. Noista vanhoista esitteistä, kun katselee noiden Volvojen ja Scanioiden moottoritehoja, niin aika vaatimatonta luokkaa ovat: 145-195 hv. Kahdeksan litranen diesel ilman turboa tuntui siihen maailman aikaan olevan aivan riittävä kone vaikka olisi Norjan vuoristoteille lähtenyt ajamaan.
Kuorman lastaaminen ja purkaminen oli useimmissa tapauksissa paljon hitaampaa kuin nykyisin. Ei ollut sivusta aukeavia kuormatiloja ja paljon ajettiin avonaisilla laidoilla varustetuilla rahtilavoilla, joissa kuorma oli huolella pressutettava ennen matkaan lähtöä ja kaiken kaikkiaan kuorman käsittely oli vielä paljolti käsityötä.

Nämä asiat tuli mieleen selitykseksi alhaiselle ajosuoritteelle "vanhaan hyvään aikaan".
Kontio
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 10 Maalis 2011, 23:40

Re: Vanhoja mainoksia

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Tässä vuoden -69 Kontio-Sisun öljynvaihtoväli suositukset. Melko tiheään on öljyjä vaihdeltu, jos suosituksia on noudatettu säntillisesti. Eli vaikka ajosuorite onkin ollut vähäinen, niin kuitenkin vuoteen on tullut monta öljynvaihtoa. (kuvasta jäi sivusta vähän pois, mutta oikeastikin öljynvaihtoväli on ollut moottorilla 3000km)

Kuva
Avatar
SML
Guru
Viestit: 643
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Vanhoja mainoksia

Viesti Kirjoittaja SML »

Pari öljyihin ja kuorma-autoihin liittyvää mainosta tässä lisää.
Liitteet
Volvo-mainos Diesel-lehti numero 12 1957.
Volvo-mainos Diesel-lehti numero 12 1957.
Volvo-1957.jpg (97.3 KiB) Katsottu 10785 kertaa
Magirus Deutz -mainos Diesel-lehdessä numero 6 1959.
Magirus Deutz -mainos Diesel-lehdessä numero 6 1959.
Magirus-1959.jpg (61.74 KiB) Katsottu 10785 kertaa
Borgward-mainos, Tielehti numero 6 1960.
Borgward-mainos, Tielehti numero 6 1960.
Borgward-1960.jpg (50.41 KiB) Katsottu 10785 kertaa
Esso Esstic HD, Diesel-lehti 1952.
Esso Esstic HD, Diesel-lehti 1952.
Esso-1952.jpg (105.18 KiB) Katsottu 10785 kertaa
Käytetyille öljyille oli jo 50-luvulla keksitty uusiokäyttöä. Diesel-lehti 1954.
Käytetyille öljyille oli jo 50-luvulla keksitty uusiokäyttöä. Diesel-lehti 1954.
Oljyteollisuus-1954.jpg (37.46 KiB) Katsottu 10785 kertaa
kampiveivi
Guru
Viestit: 234
Liittynyt: 28 Kesä 2009, 19:27

Re: Vanhoja mainoksia

Viesti Kirjoittaja kampiveivi »

Tämä menee nyt off-topik:si mutta Kontio tuossa kuumasteli lyhyttä öljynvaihtoväli suosituksia vanhassa sisussa. Kannattaa muistaa kuitenkin ett tuohon aikaan öljyjen laatu oli mitä oli ja sudattimet myös, jos edes oli. Tuohon aikaan ei ihan tavatonta ollut ainakaan henkilöautoissa että ei ollut edes m-öljyn suodatinta. Ja ilmansuodattimien puhdistuskykään ei välttämättä ollut tämänpäivän tasoa. Ja tuohon aikaan valtaosa teistä oli myös sorateitä. Myös henkilöautoissa öljyjen vaihtoväli saattoi olla lähempänä 1000 km kuin 10 000km tai 30 000km mikä ei tänä päivänä ole ihan tavatonta.
Öljyt ja muut materiaalit sekä tekniikka on kehittyneet niin paljon että esim 60 luvulla henkilöautoihin tehtiin koneremontteja kulumisen takia vaikka kilometrejä ei ollut kuin joitakin kymmeniätuhansia kilometrejä kun nyt saatetaan ajaa useita satojatuhansia ilman että moottori olisi väljistynyt ja vaatisi koneremonttia. Kuorma-autoilla ajetaan helposti yli miljoona kilometriä , kuusikymentäluvulla moiset lukemat olisivat kuulostaneet utopistiselta.
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1810
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Vanhoja mainoksia

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Kestävyyden osalta moottorit on kehittyneet todella paljon. Eräs asentaja pohti tätä moottorien kestävyyttä niin, että huippu saavutettiin joskus 90-luvulla, mutta sitten on alettu mennä takapakkia. Se johtuu suurelta osin päästömääräyksistä. Hankalin asia moottorin kannalta taitaa olla pakokaasujen takaisinkierrätys, koska se likaa öljyä ja moottoria.

Borgwardin mainoksessa silmään pisti siinä olevat kulutuslukemat: 14,2 ja 15 l/km. Siis yhtä kilometriä kohden :!:
Vastaa Viestiin