Kotimaista koneteollisuutta: Lokomo

Täällä voi puhua vapaasti aiheista joille ei löydy muuta foorumia
Avatar
SML
Guru
Viestit: 639
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Kotimaista koneteollisuutta: Lokomo

Viesti Kirjoittaja SML »

Löytyi seuraava Lokomo-valokuva. Tässä kuvan mukana ollut teksti:

Lokomon Teräsmies ja uusi moreenikoukku mullistavat maata ja käsityksiä maansiirrosta Vetelissä Patanan säännöstelytyömaalla.

Teräsmies ja moreenikoukku irrottavat noin 100 irtokuutiota kivikovaa moreenia tunnissa. Teräsmiehessä on kauhan kääntöhydrauliikka ja siinä kauhan tilalle kiinnitetty Lokomon suunnittelema erikoisvalmisteinen moreenikoukku - idea on Vieskan Maansiirron urakoitsija Jussi Malkamäen.

Mainittakoon, että esim. 35 tonnin puskukone sai repijällä irti samaa moreenia samalla työmaalla n. 50 i-m2/h. TVH:n ohjetuntihintojen mukaan Teräsmiehen + moreenikoukun irrottaman moreenikuution hinta on neljäsosa (1/4) repijällä varustetun puskukoneen kuutiohinnasta. Ja kuitenkin leikkauksen pohja joudutaan puskukoneen jälkeen repimään siistimmäksi Teräsmiehen moreenikoukulla!

Mikä on moreenikoukun idea?
Moreenikoukku - kääntöhydrauliikalla varustettuna - työntyy moreenissa alhaalta ylöspäin, kohti pehmeätä pintamaata. Puskukone taas itsepintaisesti repii voimakeinoin kovan maan suunnassa tai peräti alaspäin, mikä on työtulosten kannalta väärin.
Moreenikoukku sopii Teräsmiehiin 22E, 23E ja 43E.
Liitteet
Lokomo-22E-routakoukku.jpg
Lokomo-22E-routakoukku.jpg (126.89 KiB) Katsottu 1743 kertaa
Avatar
SML
Guru
Viestit: 639
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Kotimaista koneteollisuutta: Lokomo

Viesti Kirjoittaja SML »

Tämä kuva vaikuttaisi olevan lehdistölle jaettu mainoskuva Lokomon uudesta 43E-kaivinkoneesta. Vuosi on 1964 tai 1966.
Liitteet
Lokomo-43E.jpg
Lokomo-43E.jpg (139.76 KiB) Katsottu 1687 kertaa
RH 6
Guru
Viestit: 134
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:49

Re: Kotimaista koneteollisuutta: Lokomo

Viesti Kirjoittaja RH 6 »

On tullut lueskeltua viime aikoina Metson toimittamaa Lokomon historiikkia, joka on näin maanrakennuskoneista ja konepajatekniikasta kiinnostuneelle mielenkiintoista luettavaa.

Itselle tuli uutena tietona se, että Lokomo oli tehnyt jo 70-luvulla sähkökäyttöisen kaivinkoneen Vuonoksen kaivosta varten. Tuo oli siis modattu 320 telakaivurista, tai mikä malli nyt olikaan, tunnelihommia varten. 80-luvulla vastaava kapistus oli tehty 340 mallista Intiaan.

Teräsmiehiä oli kai myyty Kiinaan ja Etelä-Amerikkaan asti. Jälkimmäiseen oli kai tiehöyliäkin mennyt jonkin verran.
Vastaa Viestiin