Kotimaista koneteollisuutta: Lokomo

Täällä voi puhua vapaasti aiheista joille ei löydy muuta foorumia
T327
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 09 Kesä 2010, 20:50

Re: Kotimaista koneteollisuutta: Lokomo

Viesti Kirjoittaja T327 »

Valmistettiinkohan tuollaista sadan tonnin painoista Teräsmies JR 92:sta yhtään kappaletta vai oliko se vain suunnitteluasteella?
jusape
Guru
Viestit: 810
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Kotimaista koneteollisuutta: Lokomo

Viesti Kirjoittaja jusape »

Luulisi että olisi ainakin proto tehty tai 1-2kpl kun mainoskin on.... Ittelläkin eräs esite eräästä koneesta, jota ei vissiin ole taidettu prototyyppiä enempää tehdä.... Mistään en ainakan ole huhuakaan kuullut, että joku olis luonnossa nähnyt moista.....
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1800
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Kotimaista koneteollisuutta: Lokomo

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Lokomon kohdalla asia taitaa olla niin ikävästi, että siellä oltiin myymässä konetta, joka oli olemassa vasta hatarana suunnitelmana. Tämä ei ollut mitenkään epätavallista suomalaisessa teollisuudessa tuohon aikaan. Lokomolla 50- ja 60-luvulla työskennelleiden kertomuksista on voinut päätellä, että tuotekehitysrahat ovat olleet tiukassa. Siksi ylimääräisten protojen tekoa on vältetty ja jopa ensimmäinen valmistunut kone on myyty valmiina tuotantokappaleena ensimmäiselle asiakaalle. Tämän seurauksena koneisiin jouduttiin sitten tekemään parannuksia niiden jo ollessa asiakkaiden käytössä.

Satatonnisen kaivinkoneen suunnitelma tuli Lokomolla ajankohtaiseksi 50-luvun puolivälissä, kun suomalaisille kaivoksille ja erityisesti Pohjois-Suomen voimalaitostyömaille tarvittiin suurempia kaivinkoneita. Tarkoitus oli saada aikaan kotimainen vaihtoehto tässä kokoluokassa suosituille englantilaisille ja amerikkalaisille koneille. Pian selvisi, että kiinnostus kotimaisen raskaan kaivinkoneen ostoon oli olematon ja sen takia projekti haudattiin hiljaisuudessa. Isoin syy vähäiseen kiinnostukseen oli kaiketi epäluottamus suomalaisten tuotteiden laatuun. Suuri kaivinkone oli kallis ja tärkeä investointi ja ostaja halusi sen edustavan parasta saatavilla olevaa laatua. Kokemukset esimerkiksi 20-tonnisista Lokomoista verrattuna samanpainoisiin Ruston-Bucyrus 22-RB -kaivinkoneisiin olivat osoittaneet Lokomon olevan sekä suunnittelultaan että valmistuslaadultaan heikompi.

On ikävä sanoa, että suomalainen koneenrakennus ei kyennyt ainakaan maansiirtokoneiden kohdalla samaan laatutasoon kuin amerikkalainen ja englantilainen teollisuus. Osittain tämä tilanne jatkui vielä 70-luvulla. Siitä konkreettisena esimerkkinä on Lokomon yritys tehdä kopio amerikkalaisen suuren kaivinkoneen läpivientiakselista. Yritys ei onnistunut ja silloin jouduttiin toteamaan, että amerikkalaisilla on jotain sellaista metallurgista osaamista, mitä Lokomolla ei toistaiseksi ole tiedossa.
jusape
Guru
Viestit: 810
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Kotimaista koneteollisuutta: Lokomo

Viesti Kirjoittaja jusape »

Näin se kyllä varmaan on. LOKOMO oli kuitenkin "pieni" valmistaja isojen jenkkiläisten rinnalla. JA koneita pitäisi kuitenkin saada myytyä kilpailukykyiseen hintaan, kuitenkin kohtuu pienillä kokonaisvalmistusmäärillä.
Monet amerikkalaiset valmistajat kun teki varmaan moninkymmenkertaisia konemääriä, sihen verrattuna mitä kotimainen teollisuus. Ja täten myös tuotekehitykseen jo suunnittelupöydältä alkaen, oli erillaiset resurssit olemassa.
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
Avatar
SML
Guru
Viestit: 639
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Kotimaista koneteollisuutta: Lokomo

Viesti Kirjoittaja SML »

Sattumalta arkistohyllyä siivotessa löytyi irrallinen lehtileike, jonka skannasin tähän postaukseen. Leikkeessä ei ole mitään päivämäärää tai ylipäätään edes tietoa siitä, mistä lehdestä se on peräisin. Ilmoituksessa puhutaan Tampereen messuista, mutta ei sanota vuotta. Leikkeen takana on pari elokuvailmoitusta, joista toisessa mainostetaan Verinen kuu -elokuvan ensi-iltaa Kinopalatsissa Hämeenkadulla. Puhutaan siis Tampereesta ja lehti voisi olla siinä tapauksessa Aamulehti. Verinen kuu tehtiin jo 1948, mutta sen ensi-ilta oli Suomessa vasta 16.6.1950. Muista lähteistä on jo aikaisemmin selvinnyt, että ensimmäiset Lokomo 3 ja 5 -kaivinkoneet saatiin valmiiksi kesän kynnyksellä 1950, joten tässä lehtileikkeessä on hyvinkin yksi ensimmäisistä Lokomon kaivinkonemainoksista.
Liitteet
Lokomo-Terasmies-1950.jpg
Lokomo-Terasmies-1950.jpg (100.82 KiB) Katsottu 7590 kertaa
lannenmies
Guru
Viestit: 334
Liittynyt: 02 Kesä 2011, 15:16
Paikkakunta: Turku

Re: Kotimaista koneteollisuutta: Lokomo

Viesti Kirjoittaja lannenmies »

Näistä kotimaisten koneiden sarjojen suuruuksista että esim JCB tekee päivässä enemmän kaivureita kun Lännen vuodessa. :lol:
Alan töitä maan vanhimmalla kalustolla.Vuodesta 1972.
Avatar
SML
Guru
Viestit: 639
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Kotimaista koneteollisuutta: Lokomo

Viesti Kirjoittaja SML »

Uusimmassa vanhat Koneet -lehdessä on Olli J. Ojasen artikkeli "Lapiotöitä koneellistettiin 50-luvulla". Sen kuvituksena on Lokomon mainos Teräsmies No. 5 -kaivukoneesta. Mainos on kuvatekstin mukaan vuodelta 1949, eli se on vielä vanhempi kuin aiemmassa viestissä oleva vuoden 1950 mainos. Mainoksessa olevat kuvat ovat herättäneet kysymyksiä.
- Kuvissa koneen pellitys on matala samaan tapaan kuin myöhemmin tuli tavalliseksi hydraulikoneissa.
- Sivuprofiilissa kone muistuttaa Lokomo 3 -konetta (Hyppy-Heikki)
- vanhimmat kuvat Lokomo Teräsmies 5 -kaivinkoneesta ovat kesän 1950 -näyttelystä Tampereelta. Niissä - samoin kuin näyttelyn mainoksessa - koneen hytti on kauttaaltaan korkea, kuten se oli muissakin vaijerikoneissa.
Ehkä selitys mainoksen erikoisiin kuviin on Lokomon tekemät kaksi protyyppikaivinkonetta. Niistä Lokomon pääsuunnittelija Juha Alajoki on kertonut Maansiirtolehdelle 80-luvun alussa. Seuraavassa otteita haastattelumuistiinpanoista:

- Vuonna 1946 aloitettiin oman kaivukoneen suunittelu Lokomolla. Koska Jussi-nimi oli niin suosittu, otettiin se jo suunnitteluvaiheessa uudelle koneelle nimeksi. Jussia ei voinut sellaisenaan käyttää, koska oli varattu. Nimeksi laitettiin JU-5 500 litran kauhan mukaan.
- Sotien jälkeen raaka-aineiden ja tarvikkeiden tuonti oli Kansanhuoltoministeriön peukalon alla. Kaivukoneiden rakentaminen ei olisi onnistunut ilman omaa terästehdasta. Nyt tarvittiin vain romua ja sitähän maailma oli sihen aikaan pullollaan. Sen sijaan kaivinkoneessa tarvittavat vierintälaakerit, teräslevyt ja monet muut tarvikkeet moottoreista puhumattakaan olivat kiven alla.
- Moottorien saanti oli ongelma. Mistä? Puolustusvoimat? Tampellan bensamoottori? Wickström ei pelannut. Sitä käytettiin Teräsmies 3 –koneessa.
- Heti alkuunsa oli päätetty rakentaa kaksi prototyyppikonetta, mutta vain toiseen saatiin dieselmoottori. Se oli laivaston ylijäämävarastosta löydetty GM:n 2-tahtisen kaksoisdieselmoottorin puolikas. Toiseen kaivukoneeseen oli asennettava Tampellan rakentama, Sisu-kuorma-autoissa käytetty bensiinimoottori, joka oli erittäin epätaloudellinen.
- Kaivukoneen hytin ohjaamon teräslevylle saatiin tuontilupa Kansanhuoltoministeriöltä vasta sen jälkeen, kun piirustusten avulla pystyttiin osoittamaan, että suurinta mahdollista säästäväisyyttä oli noudatettu. Siksi vain hytin ohjaamo-osa oli täyskorkea.
- Samaan aikaan, kun tyyppimerkinnältään JU-5 olevilla protokoneilla suoritettiin 40-luvun lopulla erilaisia kaivutöitä, suunniteltiin varhaisia sarjavalmistuskoneita.
- Ensimmäisen kerran Lokomon sarjavalmisteiset ja Teräsmiehiksi ristityt kaivukoneet esiteltiin julkisuudessa Tampereen messuilla vuonna 1950. Teräsmies-nimi keksittiin vastavetona Jussi-nimitykselle. Lupa nimelle kysyttiin Uuden Suomen päätoimittajalta, koska lehti julkaisi siihen aikaan samannimeistä sarjakuvaa.
- Ensimmäisenä sarjavalmistukseen tulivat JS-3 ja JT-5. Ensimmäinen JT-5 toimitettiin tilauksesta Valtion rautateille 1950. Seuraavana oli vuorossa 1000 litran kauhalla JL 10 vuonna 1952.
Liitteet
Lokomo-5.jpg
Lokomo-5.jpg (136.48 KiB) Katsottu 5565 kertaa
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1800
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Kotimaista koneteollisuutta: Lokomo

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Alla oleva kuva Lokomo Teräsmies 5:stä on otettu melko varhaisessa vaiheessa valmistuneesta koneesta. Olettaisin, että kuva on haluttu ottaa heti, kun siihen suinkin on ollut mahdollisuus siksi, että olisi ajantasainen kuva markkinointia varten. Kuvan talvisuus käy yksiin sen kanssa, että ensimmäiset vitoset kuulemma valmistuivat kevättalvella -50. Toisaalta tässä kuvassa voi olla myös loppuvuonna -50 valmistunut seuraavan erän kone.

Mustavalkokuvasta ei väriä voi nähdä, mutta tämän koneen kai pitäisi olla tumman vihreä keltaisella kaivupuomilla, jos kysymys on ensimmäisestä valmistuserästä.
Liitteet
Lokomo-Teräsmies-5.jpg
Lokomo-Teräsmies-5.jpg (218.79 KiB) Katsottu 5501 kertaa
Avatar
SML
Guru
Viestit: 639
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Kotimaista koneteollisuutta: Lokomo

Viesti Kirjoittaja SML »

Lokomon mainos uudistetusta Teräsmies JN-2 -kaivinkoneesta Maaseudun Koneviestissä syyskuussa 1956.
Liitteet
Lokomo-Maaseudun-Koneviesti-18-1956.jpg
Lokomo-Maaseudun-Koneviesti-18-1956.jpg (207.19 KiB) Katsottu 3805 kertaa
Avatar
SML
Guru
Viestit: 639
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Kotimaista koneteollisuutta: Lokomo

Viesti Kirjoittaja SML »

Tämä kuva on julkaistu Tehostaja-lehden numero 2/1951 kannessa. Kiitokset Jannelle!
Liitteet
Lokomo Teräskarhu 5
Lokomo Teräskarhu 5
Tehostaja-2-1951-kansi.jpg (180.25 KiB) Katsottu 2965 kertaa
Vastaa Viestiin