Luonnossa, maantiellä ja muualla bongattua
- Hullu-Jussi
- Guru
- Viestit: 1816
- Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58
Re: Luonnossa, maantiellä ja muualla bongattua
Neljännessä kuvassa, missä on kääntö/ajokytkimet vasemmalla, näkyy tyhjä tila ja valmiit kiinnityspaikat rungossa köysirumpuja varten. Köysirumpujen paikka on perua vaijerikäyttöisestä Priestman Cubista, johon nämä hydrauliset Beawer-mallit pohjautuvat.
Re: Luonnossa, maantiellä ja muualla bongattua
Päivän bongaus oli aamulehdessä miltei sivun kokoinen juttu Maaarakennus T.Haavisto Oy:stä. Ko yritys täyttää 50vuotta 8.2. mutta perustaja Toivo Haavisto oli aloittanut yrittäjän uran jo hieman aiemmin:
"Toivo Haavisto osti 8vuotiaana kasvimaan perkaamisesta saamillaan tienesteillä työkaluja, valmisti kymmenen silityslautaa ja kaupitteli ne. 17vuotiaana hän osti ensimmäisen traktorinsa ja alkoi tehdä sillä maataloustöitä naapureille. Sitten hän valmisti peräkärryjä ja perusti naapurinsa kanssa puimakoneyhtymän, armeijasta päästyään osti kaivurin."
Kuvissa oli yrittäjien itsensä lisäksi Lännen ja mielestäni Vammas koneiden rivit. Onnittelut Tampereelle, tälläisiä menestystarinoita maamme tarvitsee yhä.
"Toivo Haavisto osti 8vuotiaana kasvimaan perkaamisesta saamillaan tienesteillä työkaluja, valmisti kymmenen silityslautaa ja kaupitteli ne. 17vuotiaana hän osti ensimmäisen traktorinsa ja alkoi tehdä sillä maataloustöitä naapureille. Sitten hän valmisti peräkärryjä ja perusti naapurinsa kanssa puimakoneyhtymän, armeijasta päästyään osti kaivurin."
Kuvissa oli yrittäjien itsensä lisäksi Lännen ja mielestäni Vammas koneiden rivit. Onnittelut Tampereelle, tälläisiä menestystarinoita maamme tarvitsee yhä.
Re: Luonnossa, maantiellä ja muualla bongattua
Maamme on , tai lienee jo senverran koneellistunut, sekä ulkolaisia valmistajka tullut viimeisen 60v aikana, jotta lienee aika vaikeata päästä vastaaviin mainetekoihin ja konemarkkinoille uusine mullistavine tuotteineen....
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
Re: Luonnossa, maantiellä ja muualla bongattua
Jaa-a, tänään taidan laittaa esille saksalaista kaivurikauneutta. Minne se tämäkin lopulta päätyi...?
AM-Ammattimies Saneeraus Oy perustettiin 1993, ja oli saavuttanut aika kyseenalaisen maineen kun konkurssi viimein 2013 koitti. Purkufirman kalustoa huutokaupattiin keväällä 2014, ja olisihan minulla ollut tilaisuus vaikka 2013 käydä ottamassa kuvia myös niistä Bobcat-minikaivurista ja -kuormaajista, sekä 13(?) tonnin Komatsu-pyöräkuormaajasta, mutta tekemättä jäi, oli näköjään jättänyt hoksottimeni jonnekin pyörävajaan
Ammattimiehen isoin kaivinkone myytiin lainvoima.com-sivuston kautta. mutta pyyntihinta ei ollut enää näkyvillä.
Sivuston mukaan Liebherr R942 oli vuodelta 1995, ja sen alavaunu oli isommasta R954-mallista. Työtunnit 10 700.
Koneen kyljessä oli Peter Kramer Fahrzeugbau-tarra, joka saattaisi olla Liebherrin edellinen haltija. Sitä en valitettavasti tiedä, koska Ammattimies kaivurin sai, vuonna 2007?
Tuo Peter Kramer-puulaaki toimi ilmeisesti edelleen, ja on kai jokin vuokraamo? Kummallista kyllä, firmalla ei näytä olevan minkäänlaisia kotisivuja...
AM-Ammattimies Saneeraus Oy perustettiin 1993, ja oli saavuttanut aika kyseenalaisen maineen kun konkurssi viimein 2013 koitti. Purkufirman kalustoa huutokaupattiin keväällä 2014, ja olisihan minulla ollut tilaisuus vaikka 2013 käydä ottamassa kuvia myös niistä Bobcat-minikaivurista ja -kuormaajista, sekä 13(?) tonnin Komatsu-pyöräkuormaajasta, mutta tekemättä jäi, oli näköjään jättänyt hoksottimeni jonnekin pyörävajaan

Ammattimiehen isoin kaivinkone myytiin lainvoima.com-sivuston kautta. mutta pyyntihinta ei ollut enää näkyvillä.
Sivuston mukaan Liebherr R942 oli vuodelta 1995, ja sen alavaunu oli isommasta R954-mallista. Työtunnit 10 700.
Koneen kyljessä oli Peter Kramer Fahrzeugbau-tarra, joka saattaisi olla Liebherrin edellinen haltija. Sitä en valitettavasti tiedä, koska Ammattimies kaivurin sai, vuonna 2007?
Tuo Peter Kramer-puulaaki toimi ilmeisesti edelleen, ja on kai jokin vuokraamo? Kummallista kyllä, firmalla ei näytä olevan minkäänlaisia kotisivuja...
- Liitteet
-
- 4-6-2014 Liebherr_1.JPG (244.72 KiB) Katsottu 10820 kertaa
-
- 4-6-2014 Liebherr_2.JPG (223.2 KiB) Katsottu 10820 kertaa
-
- Ja sivuluukkukin on saatu hukattua...
- 4-6-2014 Liebherr_3.JPG (203.36 KiB) Katsottu 10820 kertaa
-
- Vähän jännän näköinen poljinvalikoima. Hytin oven sai auki, mutta virta-avaimia ei luonnollisesti ollut, taisivat olla voudilla :P
- 4-6-2014 Liebherr_4.JPG (203.34 KiB) Katsottu 10820 kertaa
-
- 4-6-2014 Liebherr_5.JPG (227.44 KiB) Katsottu 10820 kertaa
-
- 4-6-2014 Liebherr_6.JPG (134.08 KiB) Katsottu 10820 kertaa
- Diesel Power
- Guru
- Viestit: 559
- Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57
Re: Luonnossa, maantiellä ja muualla bongattua
Ihmeen siisti kone kun ottaa huomioon että purku firman käytössä ollut. Tavallisesti hytti ja konehuone täynnä betoni pölyä ja muuta purku roinaa ja ulkoa päin kaikki mahdolliset pinnat raavittu petoni teräksillä. Jos nyt näin kärjistäen sanon. Vaikka eipä sitä tarvitse paljoa kärjistää. Kerran tuli isompi erä poppareita vaihtoon silloselle maahan tuojalle kun yksi oululainen purku firma osti vissiin 10 uutta samalla kertaa. Ne oli iältään tuoreita koneita eikä tuntejakaan ollut mahottomasti mutta se ulko näkö. Ei yhtä ainutta ehjää paikkaa. Olivat ihan liiottelematta sen näkösiä että ovat tainneet jäädä jonkin sortuvan rakennuksen alle.
Re: Luonnossa, maantiellä ja muualla bongattua
Tämmönen meni tänään Ykköstiellä Hesaan päin. Koneen mallista en osaa sanoa tuon taivaallista. Isolta se kuitenkin näytti. Jonnekin kaivokseen ulkomaille lienee matkalla.
- Liitteet
-
- kuva-1-tie.jpg (117.74 KiB) Katsottu 10653 kertaa
Re: Luonnossa, maantiellä ja muualla bongattua
Jokin Sandvik Turun tehtaan kaivosdumpperien tuotteista menossa Balttiaan / Venäjälle, jos Helsiinkiin päin rahdattu....
https://www.rocktechnology.sandvik/en/p ... nd-trucks/
https://www.rocktechnology.sandvik/en/p ... nd-trucks/
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
Re: Luonnossa, maantiellä ja muualla bongattua
Noista ammattimies liebherrin kuvan polkimista, vasemmalta oikealle, tyvipuomin taitto, toinen pedaali toinen suunta, ja toisella toiseen. Sitten käännön jarru, saa tiukassa paikassa varmistaa ettei kääntö pääse valumaan. Seuraavana ajopolkimet ja sitten lisähydrauliikka ja taas toisella pedaalilla öljy toiseen suuntaan ja toisella takaisin. Nuo taiton ja lisähyden polkimet voi olla myös vaihtaneet paikkaa, mutta poljin määrän tarkoitus selviää.
Lännen M316
Re: Luonnossa, maantiellä ja muualla bongattua
^ No niin, ki-toksia! Arvelinkin että joku täällä varmasti tietää polkimien salat
Toivottavasti tilanne on parantunut noista ajoista

Joo, tuo kuulostaa tutulta. Reilu viisi vuotta sitten kyseisen firman työntekijä puuskahti, että "Heille tuntuu osuvan aina kaikki ryskääjät, työhaastattelussa väitetään että joo joo, kyllä osataan ajaa, sitten työmaalla revitään ja pieksetään konetta kaasu pohjassa."Diesel Power kirjoitti:Kerran tuli isompi erä poppareita vaihtoon silloselle maahan tuojalle kun yksi oululainen purku firma osti vissiin 10 uutta samalla kertaa. Ne oli iältään tuoreita koneita eikä tuntejakaan ollut mahottomasti mutta se ulko näkö. Ei yhtä ainutta ehjää paikkaa. Olivat ihan liiottelematta sen näkösiä että ovat tainneet jäädä jonkin sortuvan rakennuksen alle.
Toivottavasti tilanne on parantunut noista ajoista
