Luonnossa, maantiellä ja muualla bongattua

Täällä voi puhua vapaasti aiheista joille ei löydy muuta foorumia
jusape
Guru
Viestit: 894
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Luonnossa, maantiellä ja muualla bongattua

Viesti Kirjoittaja jusape »

Nättikuntoisen näköinen teladumppa, aikaa ja töitä toki nähnyr jo.
Eipä ton tyyppisiä koneita kovin usein täälläpäin maailmaa näe.
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
Avatar
Diesel Power
Guru
Viestit: 559
Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57

Re: Luonnossa, maantiellä ja muualla bongattua

Viesti Kirjoittaja Diesel Power »

Temmeksen kuvaama tela dumpperi on kookkaan oloinen. Kun nimittäin vertaa hytin kokoa muuhun koneeseen. Lava ei sekään ole niin pieni taikka matala laitainen kuin noissa tapaa olemaan.

Tollasiin ei Suomessa kovin useasti törmää. Olisko vaan kustannukset sen verran korkeat että etsitään muita ratkaisuja ennemmin. Vois veikata ainakin telojen maksavan maltaita sitten kun niitä pitää uusia.
temmes
Guru
Viestit: 454
Liittynyt: 09 Touko 2010, 20:38

Re: Luonnossa, maantiellä ja muualla bongattua

Viesti Kirjoittaja temmes »

Tuo dumbberi on ollut tuossa naapurikylällä muistaakseni ainakin 10vuotta, siinä lähellä on yksi maansiirto/murska yritys, mutta tuo on useimmin seissyt ison kanalan päässä. Olisko kakkaa ajettu? Lähistöllä on myös parikin tuotanto suota, saattaa olla sielläkin käytössä.
Kantohara
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 58
Liittynyt: 25 Helmi 2014, 17:23

Re: Luonnossa, maantiellä ja muualla bongattua

Viesti Kirjoittaja Kantohara »

Teladumpperi… joo, niitä ei ole itsellekään kovin montaa sattunut kohdalle, ja nekin ovat olleet lähinnä kottikärryosastoa :mrgreen:

Aluksi katsoin, että Temmeksen kuvassa olisi japanilainen Morooka, mutta mahtaa sittenkin olla saman saarivaltion Yanmar..?

Suurin teladumpperi, jonka itse olen nähnyt (ja tyytyväisenä kuvannut) oli Komatsu CD60R, tyhjäpaino 8,5 tonnia ja täyteen lastattuna jotain 14,7 tonnia. Luvut ovat hieman sinne päin, ne piti katsoa internetistä, sillä koneen omasta valmistelaatasta ei selvinnyt edes vuosimallia.

Komatsussa oli kaiken lisäksi ympäripyörivä ylävaunu, en ollut edes osannut kuvitella tällaista ratkaisua. Kuvasin väkkärän lokakuussa 2010 (joko siitä on jo noin monta vuotta?) Oulussa, Toppilan lämpövoimalaitoksen juurella, missä oli menossa jokin kaukolämpöputkien maahanupotusoperaatio.
Minulla ei ole aavistustakaan, mikä yritys dumpperin omisti.
Liitteet
Komatsu CD60R 2-10-2010_1.jpg
Komatsu CD60R 2-10-2010_1.jpg (241.11 KiB) Katsottu 14538 kertaa
Komatsu CD60R 2-10-2010_2.jpg
Komatsu CD60R 2-10-2010_2.jpg (245.94 KiB) Katsottu 14538 kertaa
Komatsu CD60R 2-10-2010_3.jpg
Komatsu CD60R 2-10-2010_3.jpg (246.1 KiB) Katsottu 14538 kertaa
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1816
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Luonnossa, maantiellä ja muualla bongattua

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Pyörivä ylävaunu vaikuttaa hyvältä keksinnöltä. kun ajattelee, miten raskasta ja alavaunua rasittavaa tuollaisen pitkätelaisen koneen kääntäminen on. Nyt dumpperin lavan voi tyhjentää kulkutien sivuun kääntämättä alavaunua. Säilyy kumilaputkin kunnossa pidempään. Näköjään tuossa koneessa on telarullat asetettu pareittain pieniin keinuteleihin. Oletettavasti on myös sen takia hieman tiukemmin kosketuksessa maahan, mikä entisestään tekee jyrkästä kääntymisestä raskaampaa.

Teladumppereiden silmiinpistävän matalalaitaisten lavojen olen arvellut olevan konevalmistajien keino estää dumpperien ylikuormaaminen. Kaivinkonekuskit kuitenkin mättävät dumpperiin tavaraa niin paljon kuin lavan laitojen välissä suinkin pysyy. :mrgreen:
lannenmies
Guru
Viestit: 334
Liittynyt: 02 Kesä 2011, 15:16
Paikkakunta: Turku

Re: Luonnossa, maantiellä ja muualla bongattua

Viesti Kirjoittaja lannenmies »

Kaipa tuo pyörivä ylävaunu säästää alustaakin.Meillä on ollut Cramolta vuokralla 3.5t Yanmar dumpperi ja se on ainakin kova jättämään jälkiä.Kaverilla on pari 1,5 t Yanmarin dumpperia toinen melkein uusikin ja kyllä ne kottikärryt voittaa.Nämä Yanmarit on varustettu kolmikaatokipillä ja 3,5 t :ssa kääntyy ohjauspulpetti.
Alan töitä maan vanhimmalla kalustolla.Vuodesta 1972.
temmes
Guru
Viestit: 454
Liittynyt: 09 Touko 2010, 20:38

Re: Luonnossa, maantiellä ja muualla bongattua

Viesti Kirjoittaja temmes »

Töistä tullessa oli pakko pyörähtää ympäri ja käydä kuvaamassa taukoa pitänyt kuljetus. Kuva Kuva Siistissä kunnossa sekä auto että kaivinkone.
temmes
Guru
Viestit: 454
Liittynyt: 09 Touko 2010, 20:38

Re: Luonnossa, maantiellä ja muualla bongattua

Viesti Kirjoittaja temmes »

Taas työmatkalla oli näyttävä yhdistelmä. Kuva Kuva Lisätäänpä vielä yksi, joka ei varsinaisesti liity maarakennukseen. Kuva
temmes
Guru
Viestit: 454
Liittynyt: 09 Touko 2010, 20:38

Re: Luonnossa, maantiellä ja muualla bongattua

Viesti Kirjoittaja temmes »

Varsinaissuomen ja Kantahämeen rajamailla on pitkään seissyt ehkäpä Ford 550? Vaiko MF? Kuva
Kas kun kuvaa suurensi niin siellähän lukee Case 550b
Avatar
Diesel Power
Guru
Viestit: 559
Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57

Re: Luonnossa, maantiellä ja muualla bongattua

Viesti Kirjoittaja Diesel Power »

Numero saattaisi paremmin olla 580. Casella ei vissiin 550 mallia.
Vastaa Viestiin