Luonnossa, maantiellä ja muualla bongattua
Re: Luonnossa, maantiellä ja muualla bongattua
Nättikuntoisen näköinen teladumppa, aikaa ja töitä toki nähnyr jo.
Eipä ton tyyppisiä koneita kovin usein täälläpäin maailmaa näe.
Eipä ton tyyppisiä koneita kovin usein täälläpäin maailmaa näe.
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
- Diesel Power
- Guru
Temmeksen kuvaama tela dumpperi on kookkaan oloinen. Kun nimittäin vertaa hytin kokoa muuhun koneeseen. Lava ei sekään ole niin pieni taikka matala laitainen kuin noissa tapaa olemaan.
Tollasiin ei Suomessa kovin useasti törmää. Olisko vaan kustannukset sen verran korkeat että etsitään muita ratkaisuja ennemmin. Vois veikata ainakin telojen maksavan maltaita sitten kun niitä pitää uusia.
Tollasiin ei Suomessa kovin useasti törmää. Olisko vaan kustannukset sen verran korkeat että etsitään muita ratkaisuja ennemmin. Vois veikata ainakin telojen maksavan maltaita sitten kun niitä pitää uusia.
Tuo dumbberi on ollut tuossa naapurikylällä muistaakseni ainakin 10vuotta, siinä lähellä on yksi maansiirto/murska yritys, mutta tuo on useimmin seissyt ison kanalan päässä. Olisko kakkaa ajettu? Lähistöllä on myös parikin tuotanto suota, saattaa olla sielläkin käytössä.
Teladumpperi… joo, niitä ei ole itsellekään kovin montaa sattunut kohdalle, ja nekin ovat olleet lähinnä kottikärryosastoa
Aluksi katsoin, että Temmeksen kuvassa olisi japanilainen Morooka, mutta mahtaa sittenkin olla saman saarivaltion Yanmar..?
Suurin teladumpperi, jonka itse olen nähnyt (ja tyytyväisenä kuvannut) oli Komatsu CD60R, tyhjäpaino 8,5 tonnia ja täyteen lastattuna jotain 14,7 tonnia. Luvut ovat hieman sinne päin, ne piti katsoa internetistä, sillä koneen omasta valmistelaatasta ei selvinnyt edes vuosimallia.
Komatsussa oli kaiken lisäksi ympäripyörivä ylävaunu, en ollut edes osannut kuvitella tällaista ratkaisua. Kuvasin väkkärän lokakuussa 2010 (joko siitä on jo noin monta vuotta?) Oulussa, Toppilan lämpövoimalaitoksen juurella, missä oli menossa jokin kaukolämpöputkien maahanupotusoperaatio.
Minulla ei ole aavistustakaan, mikä yritys dumpperin omisti.

Aluksi katsoin, että Temmeksen kuvassa olisi japanilainen Morooka, mutta mahtaa sittenkin olla saman saarivaltion Yanmar..?
Suurin teladumpperi, jonka itse olen nähnyt (ja tyytyväisenä kuvannut) oli Komatsu CD60R, tyhjäpaino 8,5 tonnia ja täyteen lastattuna jotain 14,7 tonnia. Luvut ovat hieman sinne päin, ne piti katsoa internetistä, sillä koneen omasta valmistelaatasta ei selvinnyt edes vuosimallia.
Komatsussa oli kaiken lisäksi ympäripyörivä ylävaunu, en ollut edes osannut kuvitella tällaista ratkaisua. Kuvasin väkkärän lokakuussa 2010 (joko siitä on jo noin monta vuotta?) Oulussa, Toppilan lämpövoimalaitoksen juurella, missä oli menossa jokin kaukolämpöputkien maahanupotusoperaatio.
Minulla ei ole aavistustakaan, mikä yritys dumpperin omisti.
- Liitteet
-
- Komatsu CD60R 2-10-2010_1.jpg (241.11 KiB) Katsottu 14538 kertaa
-
- Komatsu CD60R 2-10-2010_2.jpg (245.94 KiB) Katsottu 14538 kertaa
-
- Komatsu CD60R 2-10-2010_3.jpg (246.1 KiB) Katsottu 14538 kertaa
- Hullu-Jussi
- Guru
Pyörivä ylävaunu vaikuttaa hyvältä keksinnöltä. kun ajattelee, miten raskasta ja alavaunua rasittavaa tuollaisen pitkätelaisen koneen kääntäminen on. Nyt dumpperin lavan voi tyhjentää kulkutien sivuun kääntämättä alavaunua. Säilyy kumilaputkin kunnossa pidempään. Näköjään tuossa koneessa on telarullat asetettu pareittain pieniin keinuteleihin. Oletettavasti on myös sen takia hieman tiukemmin kosketuksessa maahan, mikä entisestään tekee jyrkästä kääntymisestä raskaampaa.
Teladumppereiden silmiinpistävän matalalaitaisten lavojen olen arvellut olevan konevalmistajien keino estää dumpperien ylikuormaaminen. Kaivinkonekuskit kuitenkin mättävät dumpperiin tavaraa niin paljon kuin lavan laitojen välissä suinkin pysyy.
Teladumppereiden silmiinpistävän matalalaitaisten lavojen olen arvellut olevan konevalmistajien keino estää dumpperien ylikuormaaminen. Kaivinkonekuskit kuitenkin mättävät dumpperiin tavaraa niin paljon kuin lavan laitojen välissä suinkin pysyy.

-
- Guru
Kaipa tuo pyörivä ylävaunu säästää alustaakin.Meillä on ollut Cramolta vuokralla 3.5t Yanmar dumpperi ja se on ainakin kova jättämään jälkiä.Kaverilla on pari 1,5 t Yanmarin dumpperia toinen melkein uusikin ja kyllä ne kottikärryt voittaa.Nämä Yanmarit on varustettu kolmikaatokipillä ja 3,5 t :ssa kääntyy ohjauspulpetti.
Alan töitä maan vanhimmalla kalustolla.Vuodesta 1972.
- Diesel Power
- Guru
Numero saattaisi paremmin olla 580. Casella ei vissiin 550 mallia.