Rasvarin täyttö ja käyttö

Täällä voi puhua vapaasti aiheista joille ei löydy muuta foorumia
tuju
Aktiivinen käyttäjä
Viesti:

Rasvarin täyttö ja käyttö

Viesti Kirjoittaja tuju »

Mulla on kuvan mukainen Ingersoll Rand akkukäyttöinen rasvari, hommasin sen aikanaan isomman koneen vuokraamisen yhteydessä, käsipumppukin olisi mennyt mutta en viitsinyt riskeerata sen vahingoittamista rasvaamisesta nuukaamisella ja siinä niitä nippoja oli paljon.
rasvari.small.jpeg
rasvari.small.jpeg (45.02 KiB) Katsottu 3013 kertaa
Sen pitäisi olla merkkinä vakavasti otettava ja kyseinen vimpain on varmaan hyvä jos osaisin käyttää sitä. Usein vaan tappelen sen kanssa enemmän täyttäessä kuin rasvatessa. Olen ostanut rasvan tuubeissa jotka työnnetään rasvarin sisään ja päästä repäistään kansi pois jolloin tuubin lähdön pää on avoin ja perässä on jousikuormitteinen "sylinteri". Sylinteri jännitetään lataamisen ajaksi omasta varrestaan ja se vapautetaan käytön ajaksi.

Ongelmat alkavat kun rasvasta on käytetty yli puolet, rasvarin pumppu alkaa sutimaan tyhjää kuten se olisi jo tyhjä. Tuubin kun irroittaa niin sen painosta tuntee, että sisällä on vielä tavaraa. Silmämääräisesti sitä on vaikea arvioida kun sylinteri vetää rasvaa mukanaan ja saa varmaan aikaa ilmataskun "rasvapäiden" väliin, jonka kokoa on vaikea sanoa muusta kuin painosta. Joka tapauksessa siinä vaiheessa olen yleensä vaihtanut tuubin jotta saa homman jatkumaan.

Nyt koronan aikaan kaivelin noita tuubeja ja tyhjensin ne isompaan astiaan. Rasvarissa on myös mahdollisuus käyttää sitä ilman tuubia täyttämällä se sylinteriputki suoraan rasvalla - joko käsin tai toisella letkulla (jota mulla ei ole) isommasta säiliöstä. Täytin putken metallilastalla lusikoiden (ohjekirjan mukainen imeminen sylinteriä vetämällä ei onnistu) ja sain sen mielestäni aika täyteen. Vaan silloin ei tule mitään ulos, pumppu vaan sutii.

Koska putkeen menee muoviputkilo ja sylinteri mahtuu sen sisään, olettaisin että sen ja metallisäiliön seinän välissä on rako ja rasva pakenee ehkä sitä pitkin ohi? Ehkä siinä on joku tiiviste, en muista. Tai sitä vartta pitäisi jotenkin lukita siihen sylinteriin? Toki se jousi painaa sitä kuten muoviputkilon tapauksessakin.

Sain sitä irtorasvaa tulemaan rasvarista ulos kun täytin käsin muoviputkilon ja tungin sen takaisin rasvariin, aikansa ilmaa vatkattuaan se alkaa pumppaamaan.

Onko tosta vehkeestä jotain peruskäyttöä helpottavia vinkkejä:
- rungossa on joku ilmausnappi siinä pumpun osassa, käytöstä ei ole ohjekirjassa mitään, kokemuksia?
- voiko rasvaria käyttää ilman noita putkiloita?
- voiko putkilon käyttää jotenkin kokonaan ettei rasvaa jäisi käyttämättä?
- miten ammatikseen kaivavat tankkaavat rasvansa? Isosta astiasta letkulla? Hintaero?
- mites rasvat, niitä on paljon erilaisia, mitä niiden suhteen pitäisi ottaa huomioon?

Joku iso rasva-astia voisi olla muutenkin parempi, noista muovituubeista tulee nopeesti paljon muoviroskaa mitä maailmassa on jo ihan tarpeeksi ennestään.
Jappi
Guru

Re: Rasvarin täyttö ja käyttö

Viesti Kirjoittaja Jappi »

Jos siinä on ilmausnippa, sellainen painettava niin sitä painaa kun alkaa kesken tuubin ilmoja horsimaan. Kyllä ne tuubit on saatu aina loppuun käytettyä, joissain merkeissä tosiaan on ärsyttävän usein ilmaa rasvan seassa. Tuubien säilytys pystyssä helpottaa ehkä hieman ongelmaa, mutta merkin vaihto on monesti auttanut eniten. Joissain prässeissä männän vartta kiertämällä kun se on ulosvedettynä, löytyy asento jolla pystyy painamaan mäntää, tämäkin helpottaa ilmaamista.

Jos letkuun pääsee ilmaa, se lähtee kun otat nipasta irti ja pumppaat vapaaseen ilmaan. Hieman kun odottaa, alkaa rasva työntyä suukappaleesta vaikkei pumppaa, varma merkki että letkussa on ilmaa...

Nuo tyhjät tuubit on palavaa jätettä ainakin meidän jäteyhtiön mukaan, ettei siitä suurta ongelmaa tule, mutta ainakin ennen oli joitakin rasvamerkkejä pahvituubissa ja ihan samalla tavalla toimi. Irtorasva tarvitsee täyttöpumpun prässille ja prässissä pitää olla siihen liitin, ei yleensä järkeä yhden koneen kanssa. Sinänsä se männän tiiviste toimii irtorasvan kanssa ihan samalla tavalla ilman mitään toimenpiteitä.
tuju
Aktiivinen käyttäjä
Viesti:

Jappi kirjoitti:Jos siinä on ilmausnippa, sellainen painettava niin sitä painaa kun alkaa kesken tuubin ilmoja horsimaan. Kyllä ne tuubit on saatu aina loppuun käytettyä, joissain merkeissä tosiaan on ärsyttävän usein ilmaa rasvan seassa. Tuubien säilytys pystyssä helpottaa ehkä hieman ongelmaa, mutta merkin vaihto on monesti auttanut eniten. Joissain prässeissä männän vartta kiertämällä kun se on ulosvedettynä, löytyy asento jolla pystyy painamaan mäntää, tämäkin helpottaa ilmaamista.

Jos letkuun pääsee ilmaa, se lähtee kun otat nipasta irti ja pumppaat vapaaseen ilmaan. Hieman kun odottaa, alkaa rasva työntyä suukappaleesta vaikkei pumppaa, varma merkki että letkussa on ilmaa...

Nuo tyhjät tuubit on palavaa jätettä ainakin meidän jäteyhtiön mukaan, ettei siitä suurta ongelmaa tule, mutta ainakin ennen oli joitakin rasvamerkkejä pahvituubissa ja ihan samalla tavalla toimi. Irtorasva tarvitsee täyttöpumpun prässille ja prässissä pitää olla siihen liitin, ei yleensä järkeä yhden koneen kanssa. Sinänsä se männän tiiviste toimii irtorasvan kanssa ihan samalla tavalla ilman mitään toimenpiteitä.
Kiitos vinkeistä, pitää kokeilla niitä. Pulata lisää ton ilmauksen kanssa ja kokeilla valuttaa sitä sisältöä toiseen päähän. Mulla oli jo hitsauspuikko apuna kun lusikoin sitä tavaraa, että sais ilmaa pakenemaan keskeltä. Laitan tänne kommenttia miten sen kanssa meni, mulla on vielä kääntökehä ja muita rungon pisteitä kunnolla rasvaamatta.
Diesel Power
Guru

Viesti Kirjoittaja Diesel Power »

Ilma aiheuttaa ilma vaivoja. Ei siitä mihinkään pääse.
Toiset prässit toimii paremmin. Ihan on tuttua tuo että joskus jää mäntä puoli tiehen ja silloin loppuu rasvan tulo. Olen koittanut katsoa mikä siellä ottaisi vastaan. Voi olla että mäntä ei kunnollisesti liiku sitä tankoa pitkin elikä siinä on jotain mihin ottaa kiinni. Voi johtua myös siitä että jousi painaa epä keskisesti.
tuju
Aktiivinen käyttäjä
Viesti:

Diesel Power kirjoitti:Ilma aiheuttaa ilma vaivoja. Ei siitä mihinkään pääse.
Toiset prässit toimii paremmin. Ihan on tuttua tuo että joskus jää mäntä puoli tiehen ja silloin loppuu rasvan tulo. Olen koittanut katsoa mikä siellä ottaisi vastaan. Voi olla että mäntä ei kunnollisesti liiku sitä tankoa pitkin elikä siinä on jotain mihin ottaa kiinni. Voi johtua myös siitä että jousi painaa epä keskisesti.
Pitää putsata se mäntä ja tutkia tarkemmin miten se toimii. Mun käsityksen mukaan se varsi on ainoastaan männän vetämiseksi taakse ja samalla sen jousen puristamiseksi kasaan. Muuten mäntä liikkuu jousen painamana.
Diesel Power
Guru

Viesti Kirjoittaja Diesel Power »

tuju kirjoitti:Mun käsityksen mukaan se varsi on ainoastaan männän vetämiseksi taakse ja samalla sen jousen puristamiseksi kasaan. Muuten mäntä liikkuu jousen painamana.
Juu niin juuri. Tarkotin vaan sitä että se kaponen mäntä voi alkaa menemään hieman vinoon sen jousen painamana. Kun mulla oli yhden prässin kanssa tätä vaivaa että se pysähty kesken matkan niin kokeilin sitä mäntää liikuttaa sitä tankoa pitkin. Tuntui että ei männän tarvitse kuin pienesti kallistua kun alkaa nahjustamaan siihen tankoon kiinni. Vaan on tietysti tällä perusteella mahdoton sanoa kuinka se menee siellä putkessa.

Huonosti toimivia prässejä on vuosien aikana tullut vastaan. Näkyy meikäläisen auto tallissa kun siellä on muutamakin prässi joutunut nurkkaan. Aina on kaupasta tullut haetuksi uusi ja toimiva tilalle.
tuju
Aktiivinen käyttäjä
Viesti:

Diesel Power kirjoitti:Juu niin juuri. Tarkotin vaan sitä että se kaponen mäntä voi alkaa menemään hieman vinoon sen jousen painamana. Kun mulla oli yhden prässin kanssa tätä vaivaa että se pysähty kesken matkan niin kokeilin sitä mäntää liikuttaa sitä tankoa pitkin. Tuntui että ei männän tarvitse kuin pienesti kallistua kun alkaa nahjustamaan siihen tankoon kiinni. Vaan on tietysti tällä perusteella mahdoton sanoa kuinka se menee siellä putkessa.

Huonosti toimivia prässejä on vuosien aikana tullut vastaan. Näkyy meikäläisen auto tallissa kun siellä on muutamakin prässi joutunut nurkkaan. Aina on kaupasta tullut haetuksi uusi ja toimiva tilalle.
Ehkä se jousivoima vähenee loppuvaiheessa ja se lerpsahtaa sen takia? Toki siinä männässäkään ei muistaakseni ole "helmaa" kuten moottoreiden männissä vaan se on aika ohut levymäinen ja sen kääntyminen siellä putkessa vinoon on varmaan mahdollista, varsinkin jos se jousi ei enää tue sitä niin kovaa takaapäin rasvamassaa vastaan.
lannenmies
Guru

Viesti Kirjoittaja lannenmies »

Joskus auttaa kun kiertää sitä ulkokuorta hieman auki ja takaisin kiinni jotenkin se jumiva mäntä irtoaa.Monesti jos prässiä käytetään harvoin rasvan saippua kovettuu ja mäntä jumii.Mulla on ollut 1,5v Millwauken akkuprässi ja siinnä ei ole kyllä ollut mitään sanomista tosin telakoneessa on kaksi nippaa käännön pikkuratas ja Rototiltin o-rengas.Kaivurikuormaaja on käsin rasvattava mutta nykyään siihen tulee niin vähän tunteja ettei sitä niin kovin usein tarvitse rasvatakkaan.Vaseliineissa on kyllä iso ero.Rammeri rasva on niin stkeää että se vaatii kunnon käsiprässin.Oisko joku Prestol joka on toiminut monta vuotta tosi hyvin .
Alan töitä maan vanhimmalla kalustolla.Vuodesta 1972.
tuju
Aktiivinen käyttäjä
Viesti:

lannenmies kirjoitti:Joskus auttaa kun kiertää sitä ulkokuorta hieman auki ja takaisin kiinni jotenkin se jumiva mäntä irtoaa.Monesti jos prässiä käytetään harvoin rasvan saippua kovettuu ja mäntä jumii.Mulla on ollut 1,5v Millwauken akkuprässi ja siinnä ei ole kyllä ollut mitään sanomista tosin telakoneessa on kaksi nippaa käännön pikkuratas ja Rototiltin o-rengas.Kaivurikuormaaja on käsin rasvattava mutta nykyään siihen tulee niin vähän tunteja ettei sitä niin kovin usein tarvitse rasvatakkaan.Vaseliineissa on kyllä iso ero.Rammeri rasva on niin stkeää että se vaatii kunnon käsiprässin.Oisko joku Prestol joka on toiminut monta vuotta tosi hyvin .
Musta se rasvarin sylinteri sais muutenki olla saranoitu kierteiden sijasta, olis nopeempi avata. Olisin ostanut akkujen takia Makitan ellei niiden rasvari olis porakoneen lisälaite. Noi eri akkuekosysteemit on rektumista.

Mun rasvat on tähän mennessä olleet vaan halvinta mitä hyllystä löyty, se saattaa hyvinkin olla syy noihin ilmavaivoihin.
Vastaa Viestiin