Rasvarin täyttö ja käyttö
Lähetetty: 04 Kesä 2020, 12:42
Mulla on kuvan mukainen Ingersoll Rand akkukäyttöinen rasvari, hommasin sen aikanaan isomman koneen vuokraamisen yhteydessä, käsipumppukin olisi mennyt mutta en viitsinyt riskeerata sen vahingoittamista rasvaamisesta nuukaamisella ja siinä niitä nippoja oli paljon.
Sen pitäisi olla merkkinä vakavasti otettava ja kyseinen vimpain on varmaan hyvä jos osaisin käyttää sitä. Usein vaan tappelen sen kanssa enemmän täyttäessä kuin rasvatessa. Olen ostanut rasvan tuubeissa jotka työnnetään rasvarin sisään ja päästä repäistään kansi pois jolloin tuubin lähdön pää on avoin ja perässä on jousikuormitteinen "sylinteri". Sylinteri jännitetään lataamisen ajaksi omasta varrestaan ja se vapautetaan käytön ajaksi.
Ongelmat alkavat kun rasvasta on käytetty yli puolet, rasvarin pumppu alkaa sutimaan tyhjää kuten se olisi jo tyhjä. Tuubin kun irroittaa niin sen painosta tuntee, että sisällä on vielä tavaraa. Silmämääräisesti sitä on vaikea arvioida kun sylinteri vetää rasvaa mukanaan ja saa varmaan aikaa ilmataskun "rasvapäiden" väliin, jonka kokoa on vaikea sanoa muusta kuin painosta. Joka tapauksessa siinä vaiheessa olen yleensä vaihtanut tuubin jotta saa homman jatkumaan.
Nyt koronan aikaan kaivelin noita tuubeja ja tyhjensin ne isompaan astiaan. Rasvarissa on myös mahdollisuus käyttää sitä ilman tuubia täyttämällä se sylinteriputki suoraan rasvalla - joko käsin tai toisella letkulla (jota mulla ei ole) isommasta säiliöstä. Täytin putken metallilastalla lusikoiden (ohjekirjan mukainen imeminen sylinteriä vetämällä ei onnistu) ja sain sen mielestäni aika täyteen. Vaan silloin ei tule mitään ulos, pumppu vaan sutii.
Koska putkeen menee muoviputkilo ja sylinteri mahtuu sen sisään, olettaisin että sen ja metallisäiliön seinän välissä on rako ja rasva pakenee ehkä sitä pitkin ohi? Ehkä siinä on joku tiiviste, en muista. Tai sitä vartta pitäisi jotenkin lukita siihen sylinteriin? Toki se jousi painaa sitä kuten muoviputkilon tapauksessakin.
Sain sitä irtorasvaa tulemaan rasvarista ulos kun täytin käsin muoviputkilon ja tungin sen takaisin rasvariin, aikansa ilmaa vatkattuaan se alkaa pumppaamaan.
Onko tosta vehkeestä jotain peruskäyttöä helpottavia vinkkejä:
- rungossa on joku ilmausnappi siinä pumpun osassa, käytöstä ei ole ohjekirjassa mitään, kokemuksia?
- voiko rasvaria käyttää ilman noita putkiloita?
- voiko putkilon käyttää jotenkin kokonaan ettei rasvaa jäisi käyttämättä?
- miten ammatikseen kaivavat tankkaavat rasvansa? Isosta astiasta letkulla? Hintaero?
- mites rasvat, niitä on paljon erilaisia, mitä niiden suhteen pitäisi ottaa huomioon?
Joku iso rasva-astia voisi olla muutenkin parempi, noista muovituubeista tulee nopeesti paljon muoviroskaa mitä maailmassa on jo ihan tarpeeksi ennestään.
Sen pitäisi olla merkkinä vakavasti otettava ja kyseinen vimpain on varmaan hyvä jos osaisin käyttää sitä. Usein vaan tappelen sen kanssa enemmän täyttäessä kuin rasvatessa. Olen ostanut rasvan tuubeissa jotka työnnetään rasvarin sisään ja päästä repäistään kansi pois jolloin tuubin lähdön pää on avoin ja perässä on jousikuormitteinen "sylinteri". Sylinteri jännitetään lataamisen ajaksi omasta varrestaan ja se vapautetaan käytön ajaksi.
Ongelmat alkavat kun rasvasta on käytetty yli puolet, rasvarin pumppu alkaa sutimaan tyhjää kuten se olisi jo tyhjä. Tuubin kun irroittaa niin sen painosta tuntee, että sisällä on vielä tavaraa. Silmämääräisesti sitä on vaikea arvioida kun sylinteri vetää rasvaa mukanaan ja saa varmaan aikaa ilmataskun "rasvapäiden" väliin, jonka kokoa on vaikea sanoa muusta kuin painosta. Joka tapauksessa siinä vaiheessa olen yleensä vaihtanut tuubin jotta saa homman jatkumaan.
Nyt koronan aikaan kaivelin noita tuubeja ja tyhjensin ne isompaan astiaan. Rasvarissa on myös mahdollisuus käyttää sitä ilman tuubia täyttämällä se sylinteriputki suoraan rasvalla - joko käsin tai toisella letkulla (jota mulla ei ole) isommasta säiliöstä. Täytin putken metallilastalla lusikoiden (ohjekirjan mukainen imeminen sylinteriä vetämällä ei onnistu) ja sain sen mielestäni aika täyteen. Vaan silloin ei tule mitään ulos, pumppu vaan sutii.
Koska putkeen menee muoviputkilo ja sylinteri mahtuu sen sisään, olettaisin että sen ja metallisäiliön seinän välissä on rako ja rasva pakenee ehkä sitä pitkin ohi? Ehkä siinä on joku tiiviste, en muista. Tai sitä vartta pitäisi jotenkin lukita siihen sylinteriin? Toki se jousi painaa sitä kuten muoviputkilon tapauksessakin.
Sain sitä irtorasvaa tulemaan rasvarista ulos kun täytin käsin muoviputkilon ja tungin sen takaisin rasvariin, aikansa ilmaa vatkattuaan se alkaa pumppaamaan.
Onko tosta vehkeestä jotain peruskäyttöä helpottavia vinkkejä:
- rungossa on joku ilmausnappi siinä pumpun osassa, käytöstä ei ole ohjekirjassa mitään, kokemuksia?
- voiko rasvaria käyttää ilman noita putkiloita?
- voiko putkilon käyttää jotenkin kokonaan ettei rasvaa jäisi käyttämättä?
- miten ammatikseen kaivavat tankkaavat rasvansa? Isosta astiasta letkulla? Hintaero?
- mites rasvat, niitä on paljon erilaisia, mitä niiden suhteen pitäisi ottaa huomioon?
Joku iso rasva-astia voisi olla muutenkin parempi, noista muovituubeista tulee nopeesti paljon muoviroskaa mitä maailmassa on jo ihan tarpeeksi ennestään.