Kotimaista koneteollisuutta ARA

Täällä voi puhua vapaasti aiheista joille ei löydy muuta foorumia
Avatar
SML
Guru
Viestit: 639
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Kotimaista koneteollisuutta ARA

Viesti Kirjoittaja SML »

Tuli sattumoisin ajankohtaiseksi nämä ARA-kaivinkoneet ja siksi alettiin kaivamaan seuran laatikoista Auran Rautateollisuuteen liittyviä kuvia ja papruja. Raimo kandolinin muistiinpanot ARA-koneiden vaiheista ovat kattavat ja jatkossa poimin näistä muistiinpanoista oleellisimmat asiat tähän ketjuun.

Tässä aluksi:
Kaivinkonevalmistusta edelsi traktorikaivutit, joiden tuotanto alkoi 1958 (JCB:n lisenssillä tehtiin Hydra_Digga -traktorikaivureita). Nämä eivät kestäneet maamme kovia maaperiä ja siksi Turussa suunniteltiin oma vahvistettu malli.

JCB:n jälkeen tuli omaa suunnittelua oleva AK1-kaivulaite, jonka peruskoneena Fordson tai Nuffield. Kauhatilavuus 280 litraa.
ARA AK2 tuli vuonna 1964.
Liitteet
ARA-AK1.jpg
ARA-AK1.jpg (117.05 KiB) Katsottu 2420 kertaa
ARA AK2 001.jpg
ARA AK2 001.jpg (137.46 KiB) Katsottu 2420 kertaa
ARA AK2 002.jpg
ARA AK2 002.jpg (113.71 KiB) Katsottu 2420 kertaa
Avatar
SML
Guru
Viestit: 639
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Kotimaista koneteollisuutta ARA

Viesti Kirjoittaja SML »

Koneviesti-lehdessä vuonna 1961 ollut Auran Rautateollisuuden mainos JCB-kaivurista.
Liitteet
ARA-JCB-4-KV-1961.jpg
ARA-JCB-4-KV-1961.jpg (212.93 KiB) Katsottu 2347 kertaa
temmes
Guru
Viestit: 402
Liittynyt: 09 Touko 2010, 20:38

Re: Kotimaista koneteollisuutta ARA

Viesti Kirjoittaja temmes »

Pyörivistä ARAn malleista on taka ja nelivetoisia ollut muutamallakin sukulaisukolla aikoinaan. Toinen on nyt vanhuuttaan lopettanut ja toinen kuopii vielä Lokomolla.
Aikoinaan Lännellä työskennellessäni kuulin tarinan Aaltosesta joka jätti pienen Loimaalaisen pajan ja siirtyi suureen Turkulaiseen jossa on palkatkin niin paljon paremmat kuin loimaalla. Niinpä tuo lyhenne ARA sai uuden merkityksen Aaltosen Rikastumisen Alku...
Avatar
SML
Guru
Viestit: 639
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Kotimaista koneteollisuutta ARA

Viesti Kirjoittaja SML »

Tässä taulukko ARA-malleista ja niiden valmistusnumeroista:

Vuosi …Tyyppi.…Dieselmoottori….Valm.no
kaksivetomallit
-66…..31 A ,B, C ...Valmet 310B ...122-142
-67…..31 D ………..Valmet 411 …..143-178
-68…..31 E ………...Valmet 411 …..179-433
-73…..31 F …………Valmet 411B ….434-636
-75…..131 ………….Valmet 411B ….637-709
-77…..131 B ………..Valmet 411Bb ...710-786
-78…..131 C ………..Valmet 411Bb...787-842
nelivetomallit
-79…..131 C ………..Valmet 411Bb...843-890
-80…..131 C ………..Valmet 411C ….891-
-79…..133 …………..Valmet 411C
Avatar
SML
Guru
Viestit: 639
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Kotimaista koneteollisuutta ARA

Viesti Kirjoittaja SML »

Vanhin seuran mapista löytynyt ARA-lehtimainos ohessa. Vanhempia on aivan varmasti olemassa, kun tämä näkyy julkaistun Maansiirto ja kuljetus -lehdessä vuonna 1968.
Liitteet
ARA-AK-31-MK-4-1968.jpg
ARA-AK-31-MK-4-1968.jpg (129.88 KiB) Katsottu 2191 kertaa
lannenmies
Guru
Viestit: 334
Liittynyt: 02 Kesä 2011, 15:16
Paikkakunta: Turku

Re: Kotimaista koneteollisuutta ARA

Viesti Kirjoittaja lannenmies »

Koneviestin ARA juttu oli tosi hyvä siitä kiitos , mutta mihin oli unhoittunut 133c ? Joskus meillä oli samaan aikaan 131c ja 133c ja jos oikein muistan ulottuvuudessa oli noin 70-80 cm eroa ja painossa 1500kg joka osaksi muodostui pidemmästä(jos mahdollista) peräpuntista.80 luvun puolivälissä oli Turussa Kaivausliike Kummala & kumppaneilla ARA 42 1200mm teloilla kone vaihtoi Åkerman 7 blc myös 1200mm teloilla mutta johtuen 2000-3000 kg pienemmästä painosta ARA oli melkoinen pehmeiden paikkojen mestari.ARAt tulivat 80-90 luvuilla melko tutuiksi niitä kun meillä peräsin oli 31e 31f 131 131c 133c ja Lokomo 133.Vanhojen takatuuppareiden kanssa oli melkoista vääntämistä joissain pehmeissä kohteissa se kun ei oikein liikkunut juurikaan työntämällä vaan aina piti vetää eteenpäin.Ekoissa nelikoissa ei taas planeetat kestäneet ja jarrupaloja sai hakea Hankkijalta viikottain kunnes joku keksi että 1200 ladan palasta sai muotoiltua sopivan.Kerran putosi Staffan päässä ollut pieni hammaspyörä seekerin petettyä ja vuoden karusselli ajelut tuli kerralla täyteen.Muutenkin kääntöhampaisto oli avoimena aika haavoittuva tiedän ainakin pari tapausta kun kuski laittoi nostoraksit ylävaunun tason päälle josta ne valahtivat rattaiden väliin.31e:ssä akut olivat penkin alla ja kuuman kesän jälkeen haalarin perse oli puhki.Mutta kaiken kaikkiaan siihe aikaan suht hyvä kone ja niillä Suomi rakennettiin.Tuli vähän pitkä sepustus.
Alan töitä maan vanhimmalla kalustolla.Vuodesta 1972.
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1800
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Kotimaista koneteollisuutta ARA

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Kiireellä, kun säheltää, niin lopputuloksessa näkyy. 133C:stä oli iso kuva ajateltu laittaa siihen Koneklassikoiden juttuun ja siihen kuvaan oli aika pitkä kuvis. Ne tiputettiin pois, kun sivujakoa piti tiivistää. Ei tullut siinä vaiheessa huomioitua, että jäi siinä sitten kokonaan kyseinen konemalli pois jutusta.

Edelliseen postaukseen viitaten: pitkiä sepustuksia on mukava lukea.
fiat-allis
Viestit: 4
Liittynyt: 18 Helmi 2011, 15:57

Re: Kotimaista koneteollisuutta ARA

Viesti Kirjoittaja fiat-allis »

Ihan kohtlainen kone han tuo ARA Ak 133c on sellainen on ollu tässä omistuksessa 13 Vuotta suunnilleen työpaino on 12240kg
Vastaa Viestiin