Maalaaminen ja siihen liittyvä

Täällä voi puhua vapaasti aiheista joille ei löydy muuta foorumia
Harri_82
Guru

Re: Maalaaminen ja siihen liittyvä

Viesti Kirjoittaja Harri_82 »

Yhen paikkamaalauksen oo tehny vesivärillä ja parhaiten se kuivi ku lämmitti masterilla tallin liki 40 asteiseksi ja sit äkkiä maalia auton kylkeen. Ja sit taas lämmitin päälle ku oli saanu pölyt pois.

Mä opettelin maaluuhommat hammerin maaleilla. Kohtuudella pysy ruoste erossa mut monesti paljaat peltipinnat maalasin happovärillä ekaksi. Hammerin maali muuttu jossai välissä ja lohkes pienestäki kiven iskemästä. Silloin sirryin raskaankaluston maaleihin. Pitkään käytin pelkästään ppg:n maaleja mut paikallinen luottokauppias jäi eläkkeelle ja möi yrityksen. Uusilla omistajilla homma pelas hetken mut sitte palvelu meni luokattoman huonoksi nii lopetin siellä asioinnin.
Hullu-Jussi
Guru

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Muisti palailee pätkittäin. Lopulta palutui mieleen, mikä oli tämä Miranolin alla yllättävän hyvin toiminut pohjamaali: Rostex Super. Se oli melko uusi maalityyppi silloin, kun sillä tämän mainitun kouran ja muutaman muun tavaran maalasin. Ihan yksikomponenttinen tavallisilla menetelmillä maalattava, mutta jotain erityistä kemiaa siihen liittyi. Siihen eivät esimerkiksi sopineet mitkään muut kuin sen oma liuotin ja sen pystyi maalaamaan aika viileässä siihen nähden, että on yksikomponenttimaali. Myös yksi farmaritankki tuli sillä Superilla maalattua ja se on tuolla pihalla viettänyt aikaa jo paljon yli 10 vuotta eikä mitään ruostumisen merkkiäkään. Siinä tosin päälimaalina Panssarimaali. Mutta huonoille pohjille tein. Ei siis mitään hiekkapuhallusta. (Parasta nyt lopettaa Rostexin kehuskelu, kun alkaa muuten kuulostamaan Tikkurilan mainokselta.)

PPG:n maaleilla olen minäkin sekä autoja että koneita maalannut. Lienee hyviä maaleja, koska tällainen harrastelija on niiden kanssa onnistunut. Täytyy se sanoa, etten itse tiedä varsinaisesti mitään maalaamisesta tai maaleista. Siksi olen ulkoistanut maalien ja työvälineiden valinnan meidän perheessä broidille, jolla on näistä asioista paremmin tietoa.
Diesel Power
Guru

Viesti Kirjoittaja Diesel Power »

Rostex Super on ksyleeni ohenteinen. Siksi nopeasti kuivuva. Ksyleeni oheinteiset ovat ns teollisuus maaleja.

Miranol ja todella monet muutkin maalit ei ole enää samoja aineita kuin 90 luvulla olivat. Toisaalta on tuote turvallisuuden vuoksi tullut muutoksia ja toisaalta ovat jotain ominaisuutta parannelleetkin.

Hammeriteä myytiin aikaisemmin Tikkurilan tekemänä tai purkittamana. Nykyään näkyy olevan Axzo Nobelin. Sitä ei pidä sekoittaman Mastonin Hammer maaliin joka on sitten ihan oma tuotteensa vaikka nimet lähes samat. Tuli vaan mieleen että OD:llä oli vähän aikaa sitten juttua että Hammeria kokeilleet olivat pettyneet maaliin. En sen paremmin voi sanoa Hammeritestä kuin Hammerista ovatko millasia maaleja.
yölento
Guru

Viesti Kirjoittaja yölento »

Korjataan tuota Jussin kammiojuttua sen verran että vesivärien kanssa pitää olla tarkka että kerros on kuiva ennen seuraavaa. Oli se sitten maalia tai lakkaa. Tila ei tässä ole se "oleellinen" seikka koska vesiväri pitää puhaltaa kuivaksi. Itse olen paikkamaalannut ihan korjaamohallissa hyvällä menestyksellä. Pölyn kanssa joutuu olemaan tarkkana.
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
Etuveto? Joku veikkauksen uusi peli vai?
jusape
Guru

Viesti Kirjoittaja jusape »

Joskus jotain autoa korjausmaalasin vesivärillä, ja 1K lakkaa seuraavana päivänä pintaan. Talviaika oli ja pajan lämpö kävi sinä väliyönä alle +10 lukemissa, touhuaikanakaan ei ollut kuin jokin +15.
Eipä mennyt kun viikko, niin lakka hilseili isoina kämmenen kokoisina "fliitteinä" irti, ja sai hommaa uusiksi tehdä, sillä kertaa siis hiota kaik pois, uus maalaus pohjamaaleineen, ja sitten 2-3vrk min 15ast pajassa ennen lakkausta, sit jo se lakkapintakin pysyi vesivärin niskassa.

Eli ekakerralla viileän ja ilman suht ison suhteellisen kosteus% omaavassa ilmatilassa se "vesiväri" ei haihduttanut sitä massan kosteutta pois.
Olis oikeastaan tarvinnut "uunin" , eli 1h +60 ast, niin olis ollu lakkausvalmis maalauksen jälkeen.
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
Vastaa Viestiin