Maalaaminen ja siihen liittyvä

Täällä voi puhua vapaasti aiheista joille ei löydy muuta foorumia
Diesel Power
Guru

Maalaaminen ja siihen liittyvä

Viesti Kirjoittaja Diesel Power »

Tuli ajatuksiin että maalaaminen kaikessaan on omalla tapaansa hämärä alue aika monelle vaikka ei pitäisi. Siinä on omat niksinsä ja juttunsa mutta kun ne tietää se on loppu pelissä yksin kertainen työ. Tuolla toisaalla netissä elikä OD:lla törmäsin maalauksen ympärillä pyörivään ketjuun: http://www.overdrive.fi/forum/threads/w ... es.312390/

Voisi olla paikallaan täällä kaivinkoneissakin käsitellä näitä maalamisen juttuja kun koneita tarttee ajoittain laittaa väriin. saatan itse jotain pikku juttujani hiljakseen pudotella sitä mukaa kun jotain muistuu mieleen. Parempi olisi jos muutkin jotain kirjailisi.
Harri_82
Guru

Re: Maalaaminen ja siihen liittyvä

Viesti Kirjoittaja Harri_82 »

Toi maalaaminen on yhenlainen taiteen laji. Itellä on tullu opeteltua ruiskulla maalaminen perinteisellä yritys ja erehdys tyylillä. Alkuun tappelin liian pienen kompuran kans ja sit halpis ruiskun. Oma mielipide on et kannattaa jättää ne kaikista halvimmat ikh:n ruiskut kauppaan kun satasen sijotuksella saa toimivan. Samoin kompuraksi ei riitä se pieni valovirta vehe. Hermot vaan menee ja maalaus jälki on kauheeta ku paine vaihtelee ja sitä myöten ruiskun säädöt muuttuu. Toki letkullakin on vaikutus. Itellä oli eka kerralla halpis kierreletkua perinteisen kumiletkun jatkona ja ei vaan ilma tahtonu riittää ruiskulle asti.

Maaleissa on kans isoja eroja kuin helposti saa hyvän jälen. Ite oon suosinu pitkään melkeen kaikessa maalauksessa raskaankaluston maaleja. Nykyäänkään ne ei oo vesivärejä niin kuin henkilöauto puolen maalit. Miranoolia ja vastaavia maaleja oon kans käyttäny autonkin maalauksessa. Niissä vaan tahtoo olla ongelmana et saattavat alkaa valumaan pitkän ajan kuluttua koska kuivaminen on hidasta. Sitä voi vähän auttaa kun ohentimena käyttää tinneriä.
jusape
Guru

Viesti Kirjoittaja jusape »

Itte oon muutaman traktorin ja auton maalannut kauttaaltaan ihan onnistuneesti 20€ halpisruiskulla.
Tärkeimmät tekijät on maalattavan pinnan puhtaus, kunnollinen veden/öljynerotin käytössä, letku on eri mitä normaalisti ilmakoneilla käytetään, letkupaine ( yleensä 1.5-2.2bar on ihan riittävä ) , ruiskun kunnollinen putsaus edellisen maalauksen jäljiltä, sopiva ohenne maalille sekä se kovetinsuhde lämpötilan mukaan maalille, maalin ja ilman seossuhde, viuhkaleveys, ruiskutuskerrosten välinen välikuivumisaika, lämpötila, riittävä valaistus ja maalausjärjestys, jne.....
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
Diesel Power
Guru

No juu. Tässä tämä maalaus asian pohtiminen alkoi. Harri 82 sanoi hyvinkin kaiken saman mitä olisin itse ajatellut.

Jos pohtisin tuota ruisku asiaa nyt vähäsen. Varsinkin kun Jusape siitä oli tavallaan eri mieltä mitä olen. Tarvike kaupan merkitön keskihintainen ruisku oli se jolla harjoittelin omia autojani maalaamaan. Ruisku oli käypänen ja sitä ei voi pitää isoimpana syy päänä valumiin ja muihin. Loppu tuloksen virheet johtui aivan varmasti enemmän maalarista kuin ruiskusta siihen aikaan. Sitten kun pääsin kokeilemaan teräs rakenne maalaus hommia niin sain käteen oikein ammatti työkalun jonka kanssa maalaaminen oli helppoa. Saattoi ruiskutella ikään kuin vasemmalla kädellä. Ei siis tarvinnut kieli keskellä suuta jännittää.

Olen huomannut että myös halvemmista ruiskuista löytyy tarpeeksi hyviä ruiskuja tuottamaan siistin pinnan. Mutta niin voi sanoa että ihan viuhkan hallinta ja muu onnistuu niin sanotussa ammatti ruiskussa helpommin. Olen nähnyt kun eräät tekee halvoilla vehkeillä hienoja maalauksia. He ovatkin ehkä siinä mielessä kovempia osaajia.
Diesel Power
Guru

Ruiskuasiaa taas. Monet tykkää käyttää kahta ruiskua. Toinen on sellaseen fiininpään työskentelyyn niin kuin autojen pintäväreihin ym. Toinen sitten sopii epokseille ja fillereille. Pohjat ja fillerit tulee paremmin isommalla suuttimella. Siinä puhutaan lähinnä 1.6-1.8 mitkä usein hyviä. Se ratkasee kenen valmistajan ja minkä tyyppisiä maaleja aikoo käyttää.

1.3 ja 1.4 on sellaset että ruiskutettavan värin tai lakan pitää olla luonnostaan ohutta tai ohennettu. Suuttimen koko on loppu pelissä asia jonka ratkaisee valittu maali. Tästä sitten lisää myöhemmin.

Jos ajatellaan koneiden maalaamista niin hyvällä pohjamaali ruiskulla pärjää kaikessa. Pinnasta kun ei ole tarkotuskaan tehdä korkea kiiltoista.
Jappi
Guru

Viesti Kirjoittaja Jappi »

Kaiken muun kanssa pärjää mutta vesi paineilmassa sotkee kaiken. Siksi samaa mieltä Jusapen kanssa että eri letku ja hyvät vedenerottimet. Tästä syystä myös pieni kompura ei käy kuin pieniin paikkamaalauksiin, jos ilmankulutus on niin suuri ettei ilma ehdi jäähtyä, vesi tiivistyy ilmasta vasta ruiskusta ulos tullessa vaikka olisi vedenerotin.

Myös paineensäädin ruiskun päähän letkua helpottaa ruiskutuksen hallintaa.
Diesel Power
Guru

Vesi on maalarin vihollinen. Juu, sitä vettä pieni kompura tuottaa. Isompi kompura on veden syntymisen kannalta senkin takia parempi että isommassa kompurassa ilma säiliö on isompi joten säiliö toimii ilman jäähdyttimenä. 50 litran kokoisella olen pärjännyt aika hyvin mutta 100 litraa olisi varmaan ollut parempi.

Veden erottimen olen ruuvannut liikuteltavaan telineeseen jotta saan sen tuotua maalaus kohteen luokse. Siitä sitten lyhyellä muutaman metrin letkulla ruiskuun. Oman laitteen kuvaa minulla ei ole mutta oheinen on masinisteiltä lainattu.

Kuva
Diesel Power
Guru

Noi mun ruiskut millä omia härveleitä olen maalaillut on molemmat Sata merkkisiä. Ikää niillä nyt jo pari kymmentä vuotta ja molemmat on jo poistunut tuotannosta pitkän aikaa sitten. Yläkannullisia malleja molemmat.

Päädyin Sata merkkiin kun arvelin saavani niihin vara osaa vielä vuosienkin perästä. Niin kuin on saanutkin ja saa näköjään edelleenkin kun hetki sitten tarkistin asian. Molempiin olen ostanut suuttimen ja neulan pariin kertaan. Sen kannattavuudesta voi sitten olla mitä mieltä haluaa. Se sarja kun maksaa vähän enemmän kuin halpa ruisku.

Eniten käyttöä ollut tuolla Sata KLC RP ruiskulla jossa nyt 1.6 suutin. Se siis on niin kutsuttu pohjamaali ruisku. Mutta sillä olen pinnankin vetänyt kun teollisuus maaleilla olen maalannut. RP tarkoittaa alennettua painetta elikä kuluttaa ilmaa hieman enemmän kuin normi ruisku. Tuo malli on vanha ja poistunut jo hyvinkin kymmenen vuotta sitten. Katsoin että ovat korvanneet sen vissiinkin sellaisella kuin Satajet 100 BF RP.

Nykyään suositaan HVLP ruiskuja jotka käyttää vielä vähäsen alempaa painetta kuin RP. Ja kuluttaavat vastaavasti hieman enempi ilmaa. Idea näissä matalapaine ruiskuissa on että sumua syntyy vähemmän ja maalia kuluu siten vähemmän. HVLP = high volume low pressure.
Harri_82
Guru

Viesti Kirjoittaja Harri_82 »

Oon mäki halpis ruiskulla maalannut useamman auton mut kyllä vähän paremmalla ruiskulla hyvä pinta tulee paljon helpommalla. Ensimmäinen parempi ruisku mulla oli kaverilta lainattu satajet ja olipa maalaaminen helppoa. Nykyään on käytössä kärkkäiseltä ostettu hvpl ruisku jonka merkkiä en muista. Huomaa eron ns normi ruiskuihin juurikin siinä et hukkasumua tulee huomattavasti vähempi ku perinteisillä ruiskuilla.
Hullu-Jussi
Guru

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Harri_82 kirjoitti: Maaleissa on kans isoja eroja kuin helposti saa hyvän jälen. Ite oon suosinu pitkään melkeen kaikessa maalauksessa raskaankaluston maaleja. Nykyäänkään ne ei oo vesivärejä niin kuin henkilöauto puolen maalit. Miranoolia ja vastaavia maaleja oon kans käyttäny autonkin maalauksessa. Niissä vaan tahtoo olla ongelmana et saattavat alkaa valumaan pitkän ajan kuluttua koska kuivaminen on hidasta. Sitä voi vähän auttaa kun ohentimena käyttää tinneriä.
Vesivärejä olen minäkin osaltani pyrkinyt välttämään, koska maalauspaikkana on pressuteltta. Olen ymmärtänyt muitten puheista, että perättäisten kerrosten kanssa pitää olla kovasti tarkkana ja että kuivuminen vaatisi kunnollisen maalauskammion. Miranooliakin aika pitkään välttelin, kun joskus kauan sitten nuorena tuli maalailtua alkydimaaleilla ja sitten muutaman vuoden päästä harmitti helvetisti, kun kaikki kovalla työllä maalattu oli täynnä ruostetäplää. Jälkeenpäin arvioiden oletan pääsyynä olleen kelvottoman Autoferrex-pohjamaalin. Jotain 10 vuotta sitten nuukuuksissani aloin sitten taas maalaamaan alkydimaaleilla. Maalasin muun muassa yhden puutavarakouran Miranoolilla. Kun viimeksi katselin sitä kouraa varastolaanilla, oli pakko ihmetellä, miten hyvin siinä oli maali pysynyt. Ei oikastaan lainkaan ruostetta ollut näkyvissä. Harmittaa se, että en millään muista, mitä pohjamaalia siihen tuli laitetuksi.
Vastaa Viestiin