Uusia konevideoita
- Hullu-Jussi
- Guru
- Viestit: 1815
- Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58
Re: Uusia konevideoita
Ei ole tullut nähdyksi moista laitetta. Historiaa harrastaneena tiedän, että Suomessa Rolac suunnitteli tuollaisen tekemistä, lisennsillä todennäköisesti. En nyt muista, mikä laitteen nimi oli. Jotain Jussi-tyyppistä se oli niinkuin Rolacin muutkin kaivinkoneet. Kone oli esillä Helsingissä joillain konemessuilla 60-luvun puolenvälin tienoilla. Minulla on kuva jossain tallessa ja laitan sen tänne foorumille heti, kun löydän.
- Hullu-Jussi
- Guru
- Viestit: 1815
- Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58
Re: Uusia konevideoita
Oli päässyt tekemäni lupaus unohtumaan. Sorry, mutta tässä nyt kuvat koneesta, joista selvisi, että Suomessa konetta kaupattiin Hydro-Jussina.
Messuilla Helsingissä otettu valokuva löytyi maanrakennuskoneseuran kuvista ja esite on Riikaselta. Esitteestä skannasin kuvan, jossa koko kone näkyy.
Että onhan ollut melkoinen idea.
Messuilla Helsingissä otettu valokuva löytyi maanrakennuskoneseuran kuvista ja esite on Riikaselta. Esitteestä skannasin kuvan, jossa koko kone näkyy.
Että onhan ollut melkoinen idea.
- Liitteet
-
- hydrojussi-messut.jpg (150.75 KiB) Katsottu 5187 kertaa
-
- Hydro-Jussi-esite.jpg (81.7 KiB) Katsottu 5187 kertaa
Re: Uusia konevideoita
Aika onneton maavara. Kaikki kaivaminen ei tapahdu tieltä tai muulta kovalta alustalta käsin. Mutta ainahan näitä keksintöjä on tehty kautta maailman sivu.
- Diesel Power
- Guru
- Viestit: 550
- Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57
Re: Uusia konevideoita
Pelottaako kääntökehän vaihtaminen? Tämä video on lääkettä pelkoon. Kehän vaihtaminen käy kuin vanhalta tekijältä. On vaan hikisimmät vaiheet jätetty kuvaamatta.
https://www.youtube.com/watch?v=gKUrPUB0eXQ
https://www.youtube.com/watch?v=gKUrPUB0eXQ
Re: Uusia konevideoita
Kahdella kääntövaihteella olevassa koneessa (etenkin jos vaihteet vastakkailla laidoilla) voisi ratasta kysyä tuo tyyli, mutta tuollaisessa koneessa ei haittaa jos ei aivan suorassa laskeudu alaspäin.
Re: Uusia konevideoita
Ottaisin itse kyllä käännön irti ennen asennusta, ihan varuiksi. Suhteessa mahdolliseen vahinkoon työ ei ole paha...RH 6 kirjoitti:Kahdella kääntövaihteella olevassa koneessa (etenkin jos vaihteet vastakkailla laidoilla) voisi ratasta kysyä tuo tyyli, mutta tuollaisessa koneessa ei haittaa jos ei aivan suorassa laskeudu alaspäin.
- Diesel Power
- Guru
- Viestit: 550
- Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57
Re: Uusia konevideoita
6000 tonnin uiva telakka lentänyt kovassa myrskyssä maihin ja vielä luonnonsuojelu alueelle jossapa ei saa liikkua millään koneella. Pois se on ollut saatava maksoi mitä maksoi. Jonnin sortin savotta ollut pojilla.
https://www.youtube.com/watch?v=cJ3Ly1BF11A
https://www.youtube.com/watch?v=cJ3Ly1BF11A
- Diesel Power
- Guru
- Viestit: 550
- Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57
Re: Uusia konevideoita
Nosto työ on ala jossa on mukana riski. Siksi tehdään kaikki niin tarkkaan kuin vaan suinkin pystytään. Sille ei voi kukaan mitään että ihan täysin yllättävää voi tapahtua. Niin kuin nyt tämä että nostokoukku murtui koenostossa kun uutta isomman luokan nostinta testattiin. Kämmi oli kallis. Tässä videolla puhutaan 100 miljoonasta.
https://www.youtube.com/watch?v=ehvFVjsieiw
https://www.youtube.com/watch?v=ehvFVjsieiw
- Hullu-Jussi
- Guru
- Viestit: 1815
- Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58
Re: Uusia konevideoita
Edellisessä viestissä mainitusta nosturivahingosta näkyi olevan uutinen KHL-newsillä. Siinä kerrottiin, että parhaillaan tehdään valmistelevia töitä 5000 tonnin Liebherr-nosturin korjaamisen aloittamiseksi. Nosturi oli siis asennettuna Orion-nimisen vastavalmistuneen offshore-asennusalukseen ja onnettomuus sattui testauksen aikana toukokuussa viime keväänä.
Vahinko tapahtui, kun Orion-aluksen Liebherr HLC 295000 -kaksoisristikkopuominosturilla oli tarkoitus tehdä koenosto. Noston aikana nosturin koukku hajosi, mikä sai nosturin puomin heilahtamaan taaksepäin. Puomin liike-energia vei sen yläkuolokohdan ohitse ja puomi kaatui taaksepäin, mikä näkyy tapauksesta taltioidulla videolla.
Alus tullaan siirtämään Saksaan Rostockin satamaan korjaustöitä varten. Ennen matkaa vaurioitunut nosturi on kiinnitettävä alukseen, jotta alus voi liikkua turvallisesti. Mahdollisimman suuri osuus nosturin rakenteista yritetään saada pelastettua. Uusia osia on joka tapauksessa tehtävä suuri määrä ja niiden valmistaminen tähän nosturiin vie oman aikansa. Korjaustöiden odotetaan valmistuvan vuonna 2021, on ilmoitettu Liebherriltä.
Ainakin molemmat 145-metriset ristikkopuomit sekä A-pukit korvataan kokonaan uusilla komponenteilla, kerrotaan Liebherriltä.

Vahinko tapahtui, kun Orion-aluksen Liebherr HLC 295000 -kaksoisristikkopuominosturilla oli tarkoitus tehdä koenosto. Noston aikana nosturin koukku hajosi, mikä sai nosturin puomin heilahtamaan taaksepäin. Puomin liike-energia vei sen yläkuolokohdan ohitse ja puomi kaatui taaksepäin, mikä näkyy tapauksesta taltioidulla videolla.
Alus tullaan siirtämään Saksaan Rostockin satamaan korjaustöitä varten. Ennen matkaa vaurioitunut nosturi on kiinnitettävä alukseen, jotta alus voi liikkua turvallisesti. Mahdollisimman suuri osuus nosturin rakenteista yritetään saada pelastettua. Uusia osia on joka tapauksessa tehtävä suuri määrä ja niiden valmistaminen tähän nosturiin vie oman aikansa. Korjaustöiden odotetaan valmistuvan vuonna 2021, on ilmoitettu Liebherriltä.
Ainakin molemmat 145-metriset ristikkopuomit sekä A-pukit korvataan kokonaan uusilla komponenteilla, kerrotaan Liebherriltä.

- Diesel Power
- Guru
- Viestit: 550
- Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57
Re: Uusia konevideoita
Sakuilla syntynyt varsinainen idea: https://www.youtube.com/watch?v=C-RjjAkGBwE
- Liitteet
-
- Der Street Rubbers.JPG (122.2 KiB) Katsottu 3763 kertaa
Viimeksi muokannut Hullu-Jussi, 13 Helmi 2021, 13:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Syy: Lisätty havainnollistava kuva.
Syy: Lisätty havainnollistava kuva.