Lumikauha, lumiaura tai lumentyönnin
Lähetetty: 22 Loka 2019, 08:23
Aloitin vakavan pohdinnan, millä välineillä talven lumitöitä pitäisi hoitaa. Tähän saakka ne on hoidettu vaihtelevasti traktorin perälevyllä ja välillä etukuormaajan lumikauhalla. Perälevy ei sovi ahtaisiin paikkoihin ja jälkeä joutuu aina siivoamaan kauhan kanssa. Lisäksi näin iän karttuessa tuntuu olan yli kurkkiminen aina vaan vaikeammalta.
Isoin vaiva on ollut pienen parkkipaikan pitäminen puhtaana. Kokeilin viime talvena etukuormaajaan kiinnitettyä kääntyvää auraa. Se oli sellainen hento esitys, jolla ei mitään kovettunutta lunta irroteta. Sopihan se kapeaan kulkureitin siivoamiseen siinä missä perälevykin, mutta parkkipaikan aurauksessa joutui ajamaan aivan yhtä monta kertaa edestakaisin kuin perälevynkin kanssa. Siipilumikauha tai vaihtoehtoisesti U-aura alkoi kiinnostamaan, mutta motivaatio maksaa sellaisesta yli 6 tonnia on heikko. Sattumoisin tuli amerikkalaisella nettisivulla näkyviin mainos, jossa mainostettiin puskulevyjä, jotka vastasivat tavallaan kiinteäsiipistä U-auraa. Siinä ei tarvita sivusiipien hydrauliikkaa ja saranoita eli laite ei ole kallis. Kuitenkin sen luulisi työntävän edellään saman määrän lunta kuin saman levyinen U-aura siivet suljettuna. https://www.worksaver.com/snow-pushers
Ei pitäisi olla ylivoimainen työ rakentaa tuollaista vaikka itse.
Isoin vaiva on ollut pienen parkkipaikan pitäminen puhtaana. Kokeilin viime talvena etukuormaajaan kiinnitettyä kääntyvää auraa. Se oli sellainen hento esitys, jolla ei mitään kovettunutta lunta irroteta. Sopihan se kapeaan kulkureitin siivoamiseen siinä missä perälevykin, mutta parkkipaikan aurauksessa joutui ajamaan aivan yhtä monta kertaa edestakaisin kuin perälevynkin kanssa. Siipilumikauha tai vaihtoehtoisesti U-aura alkoi kiinnostamaan, mutta motivaatio maksaa sellaisesta yli 6 tonnia on heikko. Sattumoisin tuli amerikkalaisella nettisivulla näkyviin mainos, jossa mainostettiin puskulevyjä, jotka vastasivat tavallaan kiinteäsiipistä U-auraa. Siinä ei tarvita sivusiipien hydrauliikkaa ja saranoita eli laite ei ole kallis. Kuitenkin sen luulisi työntävän edellään saman määrän lunta kuin saman levyinen U-aura siivet suljettuna. https://www.worksaver.com/snow-pushers
Ei pitäisi olla ylivoimainen työ rakentaa tuollaista vaikka itse.