Kuvia Fiskars-kaivureista

Keskustelua tela- sekä pyöräalustaisista kaivukoneista
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1816
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Kuvia Fiskars-kaivureista

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Tässä muutamia kuvia Fiskars kaivinkoneista niiden viimeisiltä työmailta.
Liitteet
Fiskars 500 puuelementtitalon purkutyömaan nosturina Espoossa.
Fiskars 500 puuelementtitalon purkutyömaan nosturina Espoossa.
Fiskars 01.jpg (114.39 KiB) Katsottu 8338 kertaa
Tässä Fiskarsin puomi on asetettu tukemaan kattoa, jotta katolla työskentelevä purkaja ei putoaisi katon romahtaessa.
Tässä Fiskarsin puomi on asetettu tukemaan kattoa, jotta katolla työskentelevä purkaja ei putoaisi katon romahtaessa.
Fiskars 02.jpg (115.63 KiB) Katsottu 8338 kertaa
Fiskars 550 purkutyömaalla.
Fiskars 550 purkutyömaalla.
Fiskars 03.jpg (99.23 KiB) Katsottu 8338 kertaa
Voimakaksikko purkutyömaalla Helsingin Pakilassa. Fiskars 500 -vaijerikoneella rikottiin betoniperustukset.
Voimakaksikko purkutyömaalla Helsingin Pakilassa. Fiskars 500 -vaijerikoneella rikottiin betoniperustukset.
Fiskars 04.jpg (98.12 KiB) Katsottu 8338 kertaa
Fiskars 550 vm 1968 Seinäjokelaisessa romuliikkeessä.
Fiskars 550 vm 1968 Seinäjokelaisessa romuliikkeessä.
Fiskars 05.jpg (104.05 KiB) Katsottu 8338 kertaa
Fiskars 550 vm 1967 purkutyömaan lastauskoneena.
Fiskars 550 vm 1967 purkutyömaan lastauskoneena.
Fiskars 06.jpg (101.73 KiB) Katsottu 8338 kertaa
Fiskars 550 ja ensimmäinen koekappale kahmarikauhasta "malli Andersson", joka tuli korvaamaan aikaisempia Atlas-kahmareita. Malli-Andersson oli niin vahva, että sillä saattoi murentaa betonia.
Fiskars 550 ja ensimmäinen koekappale kahmarikauhasta "malli Andersson", joka tuli korvaamaan aikaisempia Atlas-kahmareita. Malli-Andersson oli niin vahva, että sillä saattoi murentaa betonia.
Fiskars 07.jpg (98 KiB) Katsottu 8338 kertaa
Fiskars 550 Helsingin Malmilla huolellisesti loppuunajettuna. Kauhan nivelet olivat jo niin väljät, että kauhaa liikuteltaessa ehti vaivatta sytyttää tupakan ennenkuin mitään näkyvää liikettä ilmeni.
Fiskars 550 Helsingin Malmilla huolellisesti loppuunajettuna. Kauhan nivelet olivat jo niin väljät, että kauhaa liikuteltaessa ehti vaivatta sytyttää tupakan ennenkuin mitään näkyvää liikettä ilmeni.
Fiskars 08.jpg (89.62 KiB) Katsottu 8338 kertaa
Fiskarsien aika on ohitse ja romumies on tullut käymään ja paloitellut rautaa kuljetusmittaan.
Fiskarsien aika on ohitse ja romumies on tullut käymään ja paloitellut rautaa kuljetusmittaan.
Fiskars 09.jpg (119.4 KiB) Katsottu 8338 kertaa
Avatar
Vaijerikone
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 26 Touko 2010, 21:00

Re: Kuvia Fiskars-kaivureista

Viesti Kirjoittaja Vaijerikone »

Olipa kerrassaan mukavia kuvia Fiskarsseista! :D Osaatko sanoa mille aikavälille kuvat suunnilleen ajoittuvat? Jotain 80-luvun puoliväliä kenties?
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1816
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Kuvia Fiskars-kaivureista

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Kyllä noista kuvista suurin osa on otettu niinkin myöhään kuin 90-luvulla. Meillä oltiin sen verta vanhanaikaisia ;). Kuva loppuun ajetusta koneesta Malmilla taitaa olla aivan 90-luvun lopusta ja tuo koneiden romutus taisi olla vuonna 2000. Harmittaa nyt, ettei ole ollut niin fiksu, että olisi laittanut kuviin vuosiluvut.
jalo
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 16:26

Re: Kuvia Fiskars-kaivureista

Viesti Kirjoittaja jalo »

Hyviä kuvia, oliko fiskarssilla laaha kauha koneita ollenkaan. En ole ainakaan kuvia nähnyt missään.
Avatar
Vaijerikone
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 26 Touko 2010, 21:00

Re: Kuvia Fiskars-kaivureista

Viesti Kirjoittaja Vaijerikone »

Luulisin, että ainakin 500:een on saanut laahakauha puomin... ja miksei 400:eenkin
Avatar
hammart
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 18 Huhti 2012, 15:58
Paikkakunta: Kaavi

Re: Kuvia Fiskars-kaivureista

Viesti Kirjoittaja hammart »

löytyipäs joku sopiva otsikko..laitetaas tänne parit vklopun bongaukset, tai vihjeiden kautta nämäin on löydetty/käyty kuvaamassa..

Kuva

Jälkimmäinen oli unohdettu suoperäiselle hakkuuaukolle kaikkeen hiljaisuuteen. Oli siihen pari hydrauliletkua vaihdettu jossain vaiheessa, kun niiden keltapassivoidut puristusholkit kiilsivät vielä, mutta muutoin kyllä on ollut tuolla jo tovin, koska minkäänsorttisia jälkiä ei ollut montulle ja tie sinne kasvoi jo pitkää pajua.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
temmes
Guru
Viestit: 459
Liittynyt: 09 Touko 2010, 20:38

Re: Kuvia Fiskars-kaivureista

Viesti Kirjoittaja temmes »

Kuinkas harvinanen kapine Fiskars 550 on pyöräalustalla? Yhden tiedän ja tuossa kuvissa on toinen. Perustekniikaltaan varmaan sama kuin telavehjes, mutta mitenkäs vetovehkeet ja akselistot?
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1816
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Kuvia Fiskars-kaivureista

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Onhan se 550 M aika harvinainen. En ulkoa muista sitä valmistusmäärää, se taisi olla jotakin 10 kappaleen tienoilla. (Muistaakseni olen joskus valmistusmäärän kirjannut tänne foorumille, mutta en onnistunut nyt löytämään. Täytyy selvittää.)

Pyöräalustainen 550 M on aika tavalla eri kone kuin tela-alustainen 550. Se suunniteltiin pari vuotta myöhemmin kuin telakone ja edustaa jo selvästi uudempaa tekniikkaa. Siinä on Linden muuttuvatilavuuskaksoispumppu, alavaunussa Linden ajomoottori eli voima siirtyy alavaunuun hydrostaattisesti. Akselit oli ostettu tunnetulta saksalaiselta valmistajalta. (Nimeä en nyt saa päähäni, normi dementiaa.) Hydrauliikan venttiilit on tietysti myös kaikki eri tyyppiä kuin vanhassa tela-alustaisessa. 550 M muistuttaa tekniikaltaan telakaivinkonemalleja 700 ja 800. Tekniikasta vain venttiilit, hammasvaihteet ja läpivienti olivat suomalaista tekoa.
Vastaa Viestiin