Lännen 1680

Keskustelua tela- sekä pyöräalustaisista kaivukoneista
Näprääjä
Viestit: 7
Liittynyt: 22 Kesä 2020, 18:30

Lännen 1680

Viesti Kirjoittaja Näprääjä »

Hei. Oisko täällä apuja. Kyseessä ois Lännen 1680 pyöräalustainen kaivuri. Tuntuu kun koneessa ois joku jarru päällä kokoajan. Vai kuuluuko olla sit sen tuntunen,esim kun hitaasta vauhdista laittaa vapaalle ni meno pysähtyy kun seinään. Eli ei ns rullaa vapaalla.
ARA131B
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 27 Joulu 2009, 20:19
Paikkakunta: Porvoo

Re: Lännen 1680

Viesti Kirjoittaja ARA131B »

Kyllä siellä joku laahaa nyt, tai ainakin kaikki pyöräalustaiset merkistä riippumatta on rullanneet. Minkäs tyyppiset jarrut länkkärissä on, toimiiko hydrauliikan paineella vai Onko paineilmaohjauksella?
Lännen M316
Näprääjä
Viestit: 7
Liittynyt: 22 Kesä 2020, 18:30

Re: Lännen 1680

Viesti Kirjoittaja Näprääjä »

Paineilmalla. Ja sit ilmeisesti ihan jarrunesteet. Mut sit on seisontajarru ja kaivuujarru. Kaikkien niitten vipuja koitettu,oli kummin päin tahansa ni en huomannu mitää vaikutusta. Ei oo kovin kauaa mulla ollu vielä ni paljon on uutta ja ihmeellistä.
ARA131B
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 27 Joulu 2009, 20:19
Paikkakunta: Porvoo

Re: Lännen 1680

Viesti Kirjoittaja ARA131B »

Toimiiko kompressori normaalisti?, nostaa paineen yms? En tunne länkkärin jarrujärjestelmää, Mutta arassa oli jousijarrukellot toisella akselilla mitkä pysyi päällä jos jousien vapauttamiseen tarvittavaa painetta ei tullut.
Lännen M316
Näprääjä
Viestit: 7
Liittynyt: 22 Kesä 2020, 18:30

Re: Lännen 1680

Viesti Kirjoittaja Näprääjä »

Kyllä tuntus että toimii. Nostaa paineet eikä hävitä. Mutta tänään kaivuu jarrua kokeiltaessa päälle,ni rupes hytissä kuulumaan suhinaa. Sit paine mittarin musta viisari laskee ja punanen lähti nousemaan. Sit taas vipu pois päältä, ni palaa paineet normaaliks.
Avatar
Diesel Power
Guru
Viestit: 559
Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57

Re: Lännen 1680

Viesti Kirjoittaja Diesel Power »

Näprääjä kirjoitti:Tuntuu kun koneessa ois joku jarru päällä kokoajan. Vai kuuluuko olla sit sen tuntunen,esim kun hitaasta vauhdista laittaa vapaalle ni meno pysähtyy kun seinään. Eli ei ns rullaa vapaalla.
Aloin miettiä että mitä oikein tarkoitit tällä vapaalle laittamisella. Sitäkö että nostat jalkaa ajo polkimelta vaiko sitä että pistät ajon pois päältä. Kun normisti ajon polkimen höllää koneen liikkuessa niin siinähän kone alkaa automaattisesti jarruttelemaan. Niin sen pitää minun kokemuksen mukaan tehdä. Vaikka en näistä hydrauli vetolaitteista nyt niin paljoa muutoin tiedäkään.
Näprääjä
Viestit: 7
Liittynyt: 22 Kesä 2020, 18:30

Re: Lännen 1680

Viesti Kirjoittaja Näprääjä »

No siis tässä mallissa keppi mitä käytetään eteen ja taakse,keskellä vapaa. Voi painaa vähän tai laittaa kerrasta sisään jollon lähtee heti liikkeelle. Jos vähän painaessa lopettaa kepin käytön,ni sillon pysähtyy kun seinään. Mutta tiiä sit voihan se olla normaali,tuntuu vaan niin rajulle se pysähtyminen.
Jappi
Guru
Viestit: 289
Liittynyt: 22 Marras 2011, 14:02

Re: Lännen 1680

Viesti Kirjoittaja Jappi »

Onko siinä ajopoljin vielä erikseen vai tapahtuuko ajaminen tuolla vivulla?
Näprääjä
Viestit: 7
Liittynyt: 22 Kesä 2020, 18:30

Re: Lännen 1680

Viesti Kirjoittaja Näprääjä »

Pelkästään vivulla. Ja niitäkin on 2kpl. En sit tiiä kyllä että miksi.
Jappi
Guru
Viestit: 289
Liittynyt: 22 Marras 2011, 14:02

Re: Lännen 1680

Viesti Kirjoittaja Jappi »

Jos vivulla ajetaan ja löysäät vivun, on normaalia että hydraulimoottori jarruttaa melko voimakkaasti.

Jos haluaa varmistua onko kyseessä joku jarru joka jumittaa päälle toimi seuraavasti: Aja kone reilun jyrkkään rinteeseen, ei tarvitse olla kuin koneen mitta tai vähän yli, löysää ajovivusta ja älä jarruta(kaivujarrukin pois käytöstä). Koneen pitäisi valua alarinteeseen verkalleen. Jos pysyy jarruttamatta paikallaan kuin tauti, joku jarru on päällä.
Vastaa Viestiin