Laahakauhakoneita.

Keskustelua tela- sekä pyöräalustaisista kaivukoneista
s-kortti
Viestit: 2
Liittynyt: 13 Touko 2021, 16:48

Re: Laahakauhakoneita.

Viesti Kirjoittaja s-kortti »

Mitenkäs kävelevien laahakauhojen valmistus tänä päivänä. Jättiläisiä on katalogissaan tänä päivänä Catepillarilla ja Komatsulla (P&H). Onko näitä tosiasiassa valmistettu milloin viimeeksi uusia? Venäläisistä ja Intialaisista 2000t painoluokan koneista on kauppaa tehty ihan viime vuosinakin.
Avatar
Diesel Power
Guru
Viestit: 513
Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57

Re: Laahakauhakoneita.

Viesti Kirjoittaja Diesel Power »

Voi olla ettei vähään aikaan ole uusia syntynyt. Netistä kaivos jutuista saanut sellaisen kuvan että käyttäävät kai näitä laaha kauha kaivinkoneita enimmikseen hiilikaivoksilla ja kun niitä ei ole uusia avattu niin ei uusille koneille ole kysyntää.
s-kortti
Viestit: 2
Liittynyt: 13 Touko 2021, 16:48

Re: Laahakauhakoneita.

Viesti Kirjoittaja s-kortti »

Diesel Power kirjoitti: 24 Marras 2021, 07:23 Voi olla ettei vähään aikaan ole uusia syntynyt. Netistä kaivos jutuista saanut sellaisen kuvan että käyttäävät kai näitä laaha kauha kaivinkoneita enimmikseen hiilikaivoksilla ja kun niitä ei ole uusia avattu niin ei uusille koneille ole kysyntää.
Näinhän se on. Käyttöjen modernisointi on varmaan suurin bisnes ollut tällä vuosituhannella. Kiinaan on yli 15 vuotta sitten myyty ensimmäinen länsikone ja taisi jäädä ainoaksi. https://www.bizjournals.com/milwaukee/s ... tory3.html

ja Australiaan ainakin tilattu iso vuonna 2008 BHP Billiton Mitsubishi Alliance has ordered a new Bucyrus 8750 walking dragline for one of its Australian coal mines. https://www.miningmonthly.com/markets/i ... s-dragline

Onko tuo tilaus sitten tosiasiassa mennyt maalin en ehtinyt selvittää. Tässä 10 vuoden takaista juttua markkinatilanteesta. https://im-mining.com/2011/10/13/supply ... n-horizon/

Uralmash on oikeasti noista 2000t koneita myynyt viime aikoina https://im-mining.com/2021/04/08/russia ... oal-india/
RH 6
Guru
Viestit: 136
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:49

Re: Laahakauhakoneita.

Viesti Kirjoittaja RH 6 »

Onhan nämä hienoja koneita omalla tavallaan ja ainakin vanhat on olleet pitkäikäisiäkin. On ollut mielenkiintoista lukea esim. Koneviestistä juttua näistä samoin kuin Marion kirjasta. Kiitos kirjoittajille.

Yllätti kyllä hivenen esim. Marion kirjassa se kunnossapitotyön määrä, mitä kone vaati. Ei tänä päivänä konetta taidettaisi niin erikoisena pitää, jos se vaatisi sen määrän kunnossapitotunteja suhteessa työtunteihin. Ja ei Koneviestissä olleen jutun perusteella, jossa oli Korven Bucyrus, polttoaineenkulutustakaan aivan olemattomana pystynyt pitämään. Vastaavassa työssä voisi nykyaikainen energiantalteenotolla varustettu hydraulinen materiaalinkäsittelykone kyetä tekemään työn vastaavalla polttoaineenkulutuksella ja isommalla tuotoksella. Mutta on mekaanisessa koneessa tietysti mainitut puolensa öljyvahinkojen puolesta ja koneen työura on kyllä kunnioitettavan pitkä eli ei ole tarkoitus moittia näitä koneita. Varmasti on sopivassa ympäristössä paras konsti siirtää maata.
Jappi
Guru
Viestit: 280
Liittynyt: 22 Marras 2011, 14:02

Re: Laahakauhakoneita.

Viesti Kirjoittaja Jappi »

Vaikea uskoa että hydraulisella koneella noilla ulottumilla päästäisiin lähellekään samoja tuotoksia. Eikä ainakaan samoilla kuluilla.
RH 6
Guru
Viestit: 136
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:49

Re: Laahakauhakoneita.

Viesti Kirjoittaja RH 6 »

Jos tuota rannanruoppaus tapausta ajattelee, niin ei varmaan pääomakulut huomioiden halvempaa ratkaisua olekkaan kulujen puolesta kuin tuollainen vanha laahakauhakone. Eikä tietysti jos jokien ruoppausta rannalta käsin ajattelee ja on tarve saada Marionin ulottumat tai isommat, niin ei siihenkään ole oikein laahan voittanutta.

Mutta kyllä tuollaista savimaata yllättävän nopeasti voisi kahmariruoppauksenakin tehdä ja nykykoneilla kun puomin paino kompensoidaan, niin polttoainekulukin on pienentynyt. Jossain vaiheessa tietysti tulee raja vastaan ulottumassa, jolloin koneen paino alkaa kiinteäpuomisella kasvamaan laahaan nähden huomattavasti.

Mutta ei tässä kiistaa ole asiasta tarve tehdä. Hienoja ikiliikkujia nämä vanhat koneet ovat. Ja monessa suhteessa ongelmattomampia kuin nykyvehkeet.
Vastaa Viestiin