Kaivinkoneen telojen ohjaimet?

Keskustelua tela- sekä pyöräalustaisista kaivukoneista
Aukusti
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 64
Liittynyt: 16 Kesä 2012, 19:04

Kaivinkoneen telojen ohjaimet?

Viesti Kirjoittaja Aukusti »

Olen yrittänyt netistä etsiä telakaivinkoneen telojen ohjaimien rakennetta, mutta en ole löytänyt.
Eli millainen on ohjaimien rakenne ja missä kohtaa alavaunua ne sijaitsevat sekä onko miten helppo rakentaa itse?
Otan mielelläni vastaan vinkkejä ja myös kuvia.
Jappi
Guru
Viestit: 289
Liittynyt: 22 Marras 2011, 14:02

Re: Kaivinkoneen telojen ohjaimet?

Viesti Kirjoittaja Jappi »

Onko kyse niistä ohjureista jotka ovat telarungossa ihan ketjut kahta puolen vaiko tukisuksista jotka tukee lappuja epätasaisella alustalla?
yölento
Guru
Viestit: 209
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 20:25
Paikkakunta: Savo

Re: Kaivinkoneen telojen ohjaimet?

Viesti Kirjoittaja yölento »

Ohjurithan on telarungossa. Tukisukset vaan tukee lappuja.
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
Etuveto? Joku veikkauksen uusi peli vai?
Jappi
Guru
Viestit: 289
Liittynyt: 22 Marras 2011, 14:02

Re: Kaivinkoneen telojen ohjaimet?

Viesti Kirjoittaja Jappi »

Sitten vain nettikone auki ja katselemaan tela-alustaisten Åkermanien kuvia, monesta on kuvia telastosta ja Åkerissa ne ohjurit on vakiona.
Aukusti
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 64
Liittynyt: 16 Kesä 2012, 19:04

Re: Kaivinkoneen telojen ohjaimet?

Viesti Kirjoittaja Aukusti »

Jappi kirjoitti:Onko kyse niistä ohjureista jotka ovat telarungossa ihan ketjut kahta puolen vaiko tukisuksista jotka tukee lappuja epätasaisella alustalla?
Tarkoitan ohjureita, jotka auttavat pysymään teloja paremmin päällä, eli telarungossa ketjujen molemmilla puolilla olevia ohjureita.
Åkermanin muutamasta kuvasta ohjureiden rakenne käy jollakin tavalla selville.
Jos ohjureita ei ole, niin eikö tukisuksien yhteyteen periaatteessa voisi rakentaa nämä telojen ohjaimet?
hit 092
Guru
Viestit: 156
Liittynyt: 30 Huhti 2009, 23:02
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kaivinkoneen telojen ohjaimet?

Viesti Kirjoittaja hit 092 »

Aukusti kirjoitti: Jos ohjureita ei ole, niin eikö tukisuksien yhteyteen periaatteessa voisi rakentaa nämä telojen ohjaimet?
Näistä ohjureista taitaa olla niin montaa variaatiota kun on seppiäkin. Jos sinulla on tukisukset, jotka luultavasti kiinni telarunkojen kyljessä, voisi niitä hyväksikäyttäen rakentaa täyspitkät ohjurit "kivisuojat" jotka siis pitäisivät kivet yms. poissa rullien ja ketjun välistä. Tämä voisi oman kokemuksen mukaan olla parempi ratkaisu. Metsäkäytössä joskus huomannut että nämä alkuperäiset lyhyet ohjurit, tuppaa takertumaan ketjun tappien päihin ja eteneminen tökkii, toki niitäkin on joskus "loivennettu" sopivalla raudanpalasella. Eikun rautakauppaan ja rakentamaan :D .
Aukusti
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 64
Liittynyt: 16 Kesä 2012, 19:04

Re: Kaivinkoneen telojen ohjaimet?

Viesti Kirjoittaja Aukusti »

hit 092 kirjoitti:
Aukusti kirjoitti: Jos ohjureita ei ole, niin eikö tukisuksien yhteyteen periaatteessa voisi rakentaa nämä telojen ohjaimet?
Näistä ohjureista taitaa olla niin montaa variaatiota kun on seppiäkin. Jos sinulla on tukisukset, jotka luultavasti kiinni telarunkojen kyljessä, voisi niitä hyväksikäyttäen rakentaa täyspitkät ohjurit "kivisuojat" jotka siis pitäisivät kivet yms. poissa rullien ja ketjun välistä. Tämä voisi oman kokemuksen mukaan olla parempi ratkaisu. Metsäkäytössä joskus huomannut että nämä alkuperäiset lyhyet ohjurit, tuppaa takertumaan ketjun tappien päihin ja eteneminen tökkii, toki niitäkin on joskus "loivennettu" sopivalla raudanpalasella. Eikun rautakauppaan ja rakentamaan :D .
Esittämäsi täyspitkien ohjureiden rahentaminen on mielestäni hyvä. Kiitos vinkistä. :P
Vastaa Viestiin