Kobelco vs. New Holland
Kobelco vs. New Holland
Kertokkeepa jos kokemuksia kobelcon jälkeen tulleista new hollandeista, itellä kokemusta joku tuhat tuntia lc-6 kobelco sk210sta ja ei voi kun sanoa et luja ja laadukas kone, sekä polttoaine talous kunnossa. Mut kuinkas nämä nyykkärit, onkko makaroonit päässy samaan laatuun kuin japsit kobelcon kanssa? Vähän konen päivitys mielessä pyöriny ja hinta ainakin olis ´huokea´215 nyykkärillä ojala machinessa..
Re: Kobelco vs. New Holland
Ojala machinella ei ole yhtään hinnaltaan huokeata konetta myynnissä.
Tuommosen hollannin saa englannista 60000€.
Ihan hyviä ja käteenkäypäsiä koneita nuo NH:t. Olisi varmaan suurempi merkki suomessakin jos olisi parempi myyntiorganisaatio...Pulteri kirjoitti:Mut kuinkas nämä nyykkärit, onkko makaroonit päässy samaan laatuun kuin japsit kobelcon kanssa? Vähän konen päivitys mielessä pyöriny ja hinta ainakin olis ´huokea´215 nyykkärillä ojala machinessa..
Monipiippuinen juttu tuokin...Ojala machinella ei ole yhtään hinnaltaan huokeata konetta myynnissä.
eikös se uudella koneella ole tehdastakuu ostit koneen mistä vaan.kyllähän ne ojalamachinella tohtivat takuun antaa, kun esim. kone joka niillä maksaa 45000€ ja itse ovat maksaneet siitä 25000€. kyllä sillä 20000€ aika paljon remonttia tekee. Ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa!
Itse en ainakaan osta yhtään konetta suomesta.
Itse en ainakaan osta yhtään konetta suomesta.
Kyllä ulkomaan koneita katellessa hinta on matala verrattuna suomeen. Minkälaisia kuluja muuten tulee ostohinnan päälle jos vaikka hollanista ostaa 20 tonnisen koneen, esim. rahteja, tulleja, veroja , ite kun en oo ulkomailta oikeastaan mitään ostanu/tilannu? Yksi syy kääntymisessä suomalaisen kauppiaan puoleen on ainaski minulla ollut, että vanhasta koneesta on päässy vaihtokaupassa eroon, ainaski "jonkunlaisella
" hinnalla.
- Hullu-Jussi
- Guru
Kun koneen ostaa toisesta EU-maasta, mitään tulleja ei tule. Arvonlisäveron kai joutuu edelleen maksamaan Suomen alv-kannan mukaan, mutta ostomaan alvin voi jättää silloin pois, Tärkeää on kuitenkin uudemmissa koneissa se, että koneen alkuperä on EU:ssa tai se on valmistettu myytäväksi EU:n alueella (CE-merkintä). Hieman isommissa koneissa kuin 20-tonnisissa tapa oli aiemmin, että huolintafirma, vai miksi sitä nyt piti sanoa, joka tapauksessa putiikki, mistä kuljetus tilattiin, järjesti koneen suomalaiseen satamaan, josta se sitten käytiin hakemassa. Kokonaisista koneista en tiedä nykyistä meininkiä ja olisi hauska kuulla, miten homma toimii tänä päivänä käytännössä. Kaveri, joka tilasi osia hiljattain oli joutunut maksamaan monenlaisia ylimääräisiä maksuja noutaessaan tavarat itse satamasta. Hänelle oli sanottu, että halvemmalla olisi selvinnyt, jos olisi tilannut samantien kuljetuksen pihaan asti. Osaksi syynä kai oli se, ettei nykyisin satama-alueelle pääse itse purkamaan konttia niinkuin "vanhaan hyvään aikaan".
arvonlisäveroa ei tarvitse maksaa,jos omistaa y-tunnuksen.Ostin viime keväänä kaivinkoneen englannista, sovin kaupat niin, että myyjä toimitti koneen paikalliseen satamaan.Sitten vaan tilataan merirahti huolintaliikkeeltä suomeen. rahti oli n.1000€ turkuun, ei mitään muita maksuja.
ELKÄÄ ANTAKO SUOMALAISTEN KONE JOPPAREITTEN HUIJATA ITSEÄNNE!!!!
ELKÄÄ ANTAKO SUOMALAISTEN KONE JOPPAREITTEN HUIJATA ITSEÄNNE!!!!
Kovaa faktaa on tässä topicissa tullut esille. Itse tuli noita kone ja varaosakaupan hintoja ihmeteltyä -06 kesällä. Koneen siirtopumppu lopetti toimintansa juuri kiireisimpään aikaan, keskellä kesäsesonkia. No ensimmäisenä menin kyselemään pumppua eräästä pienemmästä putiikista joka maahantuo kyseisen merkin alkuperäisosia. Hinnaksi ilmoittivat 160 alveineen, mutta pumpun saisi vasta parin viikon päästä, kun tulee seuraava kuorma kauko-idästä. No kurvasin sitten konemerkkiä maahantuovaan liikkeeseen ja sieltähän pumppu löytyikin "hyllystä", hinta 280 alvi 0%. No pumpun tietysti ostin, pakkohan kone oli töihin saada. Tuttujen kanssa on tätä tapausta puitu jälkeenpäin paljonkin, että mihin se 180 euroa oikein häviää. No sehän häviää tietysti maahantuojan organisaation kuluihin, onhan siellä väkeä töissä vaikka kuinka paljon. Eli karkeasti arvioituna jos nyt lähtisi ostamaan vaikka Britanniasta 40000 euron koneen, siihen lisätään vaikka 2000 euroa rahteja, että se olisi täällä susirajalla, tulee 42000 euroa. Sitten varusteet, Ntp- pikakiinnitin, rasvari, webasto, työvalot, mahdollisesti jotain muuta pientä, lonkalta heittäen vaikka 8000 eur alviloineen. Eli 50000 euron edestä olisi pitäny kaivaa kukkaroa. Onko arvioni lähelläkään realismia?
- Hullu-Jussi
- Guru
Eiköhän tuo arvio ole aika oikea. veikkaisin. Siihen voisi vielä lisätä yhden hintoja nostavan tekijän. Suomen maahantuojan - tai muun konekauppiaan - volyymi on alhaisempi kuin suuremman maan konemyyjän. Siksi täkäläinen myyjä "joutuu" ottamaan suuremman katteen per kone elääkseen edes lähes yhtä hyvin kuin isomman maan kollega. Kun vielä Suomi sattuu maantieteellisesti olemaan hieman hankalassa paikassa - täällä meren takana ja perimmäisessä kulmassa EU:ta - ei ulkomaisten myyjien kilpailu ulotu tänne kuin hyvin lievästi. Jos vaikkapa hollantilainen konemerkin edustaja pitäisi korkeampia hintoja kuin belgialainen tai saksalainen, olisi koneen ostajan melko yksinkertaista käydä ostoksilla naapurimaan kaupassa. Ainakin koneen kuljetus olisi helppoa. Erityisesti sikäläisillä konehuutokaupoilla on hintatasoa yhtenäistävä vaikutus.
Monet odottivat hintaerojen tasoittuvan Suomen ja muun Euroopan välillä EU:hun liittymisen jälkeen. Niin ei kuitenkaan tunnu tapahtuneen. Itse luulen, että juuri tuo meriongelma ja maamme syrjäinen sijainti on tähän syynä. Sain yllätyksekseni tietää, että USA:ssa Alaskalla on täsmälleen samanlainen ongelma. Alaskassa lähes kaikki tuotteet ovat neljänneksen - joskus jopa kolmanneksen - kalliimpia kuin muualla USA:ssa, vaikka kaikilla osavaltioilla on sama valuutta ja ne ovat olleet samaa maata jo varsin pitkään. Syyksi on nimenomaan sanottu tavaroiden merikuljetusta ja pientä väestömäärää. Ja aivan kuten Suomessakin, vain pieni osa alaskalaisista urakoitsijoista käy ostamassa koneensa muista osavaltioista, vaikka heillä ei ole edes mitään kieliongelmaa.
Monet odottivat hintaerojen tasoittuvan Suomen ja muun Euroopan välillä EU:hun liittymisen jälkeen. Niin ei kuitenkaan tunnu tapahtuneen. Itse luulen, että juuri tuo meriongelma ja maamme syrjäinen sijainti on tähän syynä. Sain yllätyksekseni tietää, että USA:ssa Alaskalla on täsmälleen samanlainen ongelma. Alaskassa lähes kaikki tuotteet ovat neljänneksen - joskus jopa kolmanneksen - kalliimpia kuin muualla USA:ssa, vaikka kaikilla osavaltioilla on sama valuutta ja ne ovat olleet samaa maata jo varsin pitkään. Syyksi on nimenomaan sanottu tavaroiden merikuljetusta ja pientä väestömäärää. Ja aivan kuten Suomessakin, vain pieni osa alaskalaisista urakoitsijoista käy ostamassa koneensa muista osavaltioista, vaikka heillä ei ole edes mitään kieliongelmaa.
Ulkomaan tuontikoneistahan kirjoitellaan jossain palstoilla jatkuvasti. Jos omaan tarpeeseen on hankkimassa konetta, on suora tuonti varmaan yksi vaihtoehto muiden joukossa. Tuonnin kuluista se ei ole kiinni. Jos aikataulu ei ole kireä, varmaan saattaa löytää kohtuuhinnalla hyvän yksilön, jossa ce-merkintäkin on kunnossa.
Urakoitsijat ovat sitten eri juttu. Heille pukkaa koneen tarve usein lyhyellä aikataululla ja silloin ei ole aikaa nettiä selailla. Toinen, mitä urakoitsija arvostaa, on koneen saaminen juuri sellaisilla varusteilla, kuin on tarpeen. Kolmas seikka ovat takuu- ja muut jälkimarkkiniontiin liittyvät jutut ja niistä ollaan halukkaita maksamaan hieman korkeampana hankintahintana.
Jos oma maahantuotu kone jostain syystä rikkooontuu ja seuraa kallis remontti, vastaat hyvin todennäköisesti itse kuluista siitä lähtien, kun koneen telat tapaavat Suomen maaperän. Ei juuri auta tulla näille palstoille surujaan purkamaan.
Jostain syystä suomalainen ostaa kuitenkin autonsakin kotimaasta, vaikka hinta on kovempi kuin euroopassa
Olen vuosien saatossa muutaman koneen ojalalta hankkinut ja mielestäni hinta/laatusuhde on ollut kohdallaan.
Sattunut varmaan niitä "hyviä koneita" kun takuuremontteja ei juuri ole ollut.
Tiedän myös tapauksia, joissa kyseinen firma on kyllä hoitanut takuujut uskomattoman hienosti. Rikoontunut kone on korjattu nopeasti ilman kuluja ja tilalle on tuotu varakone muutaman tunnin varoitusajalla toselle puolelle suomea korjauksen ajaksi. Mutta nänähän ei koske omatarvekaivajaa, konehan voi seistä pientareella vaikka viikon...
En tiedä , päteekö tässä asiassa, mutta sanotaanhan, että jos haluaa halvan ja hyvän, on ne ostetava erikseen...
Urakoitsijat ovat sitten eri juttu. Heille pukkaa koneen tarve usein lyhyellä aikataululla ja silloin ei ole aikaa nettiä selailla. Toinen, mitä urakoitsija arvostaa, on koneen saaminen juuri sellaisilla varusteilla, kuin on tarpeen. Kolmas seikka ovat takuu- ja muut jälkimarkkiniontiin liittyvät jutut ja niistä ollaan halukkaita maksamaan hieman korkeampana hankintahintana.
Jos oma maahantuotu kone jostain syystä rikkooontuu ja seuraa kallis remontti, vastaat hyvin todennäköisesti itse kuluista siitä lähtien, kun koneen telat tapaavat Suomen maaperän. Ei juuri auta tulla näille palstoille surujaan purkamaan.
Jostain syystä suomalainen ostaa kuitenkin autonsakin kotimaasta, vaikka hinta on kovempi kuin euroopassa
Olen vuosien saatossa muutaman koneen ojalalta hankkinut ja mielestäni hinta/laatusuhde on ollut kohdallaan.
Sattunut varmaan niitä "hyviä koneita" kun takuuremontteja ei juuri ole ollut.
Tiedän myös tapauksia, joissa kyseinen firma on kyllä hoitanut takuujut uskomattoman hienosti. Rikoontunut kone on korjattu nopeasti ilman kuluja ja tilalle on tuotu varakone muutaman tunnin varoitusajalla toselle puolelle suomea korjauksen ajaksi. Mutta nänähän ei koske omatarvekaivajaa, konehan voi seistä pientareella vaikka viikon...
En tiedä , päteekö tässä asiassa, mutta sanotaanhan, että jos haluaa halvan ja hyvän, on ne ostetava erikseen...