Elikkä tuli hommattua Jcb 5t kaivinkone engconilla ja tarvitsisin hieman vinkkiä tapitus hommiin. Tapit joilla engconi tulee kaivuupuomiin kiinni ovat väljät sekä engconin kallistajan tappi.
Kannattaako tappeja alkaa itse uusimaan vai viedä huoltoon? (Kiinnostusta olisi itsekkin kokeilla vaihtaa tapit)
Mistä tapit kannattaa ostaa/tilata keski-suomen alueella? Pitääkö ne ostaa Jcb:ltä vai engconilta? Vai kannattaako sorvauttaa jossain pajalla?
Entäs holkit, varmaan tarvii sellaisiakin?
Mites tuo ec 05 engcon, tarviiko niille tehdä jotain kausi huoltoa? Vai kaivellaanko vaan niin kauanko kestää?
Terveisin Aloittelija
Tapitus apua
Re: Tapitus apua
Voisi olla hyvä ratkaisu myös expander-pultti. Toimiva monessakin kohtaa.
Googlaa expander-pultti niin löydät tuloksia
Googlaa expander-pultti niin löydät tuloksia
-
kampiveivi
- Guru
- Viestit: 234
- Liittynyt: 28 Kesä 2009, 19:27
Re: Tapitus apua
Ekana kannattaa tarkistaa missä se välys on. Onko tappi ja/tai holkit väjistyneet vai onko välys korvakoissa. Vai ehkä kaikissa kolmessa. Ja ennen kuin expander tai muita kartioniveltappeja (AM Bonus) alkaa harkita siihen engonin kiinnitykseen kannattaa miettiä haluaako siitä pysyvän kinnityksen vai onko tarvetta välillä irroittaa engon ja liittää vaikka kauha ilman engonia. Se kartioniveltapin irroittaminen on aina hieman työläämpi operaatio kuin tavallisen tapin irroittaminen joskaan ei mikään mahdoton, joutuu vasaroimaan hieman enemmän. Ja sitten pitäs tietty ne kartioholkit sopia siihen kauhaankin.
Auraosalta on yleensä tilailtu tavallisen mallisia tappeja ja holkkeja. Engonin tappeja voi voi kysellä myös tuolta auraosalta ja engonilta. Mikspä ei paikallinen sorvarikin pyöräytä tapit siihen engoniin mutta äkikseltään arvelisin että se puomin päässä oleva tappi on pintakarkaistu ja se karkaisu ei ehkä joka sorvarilta onnistu.
Ainakin isompiin engoniehin vaihdeltu niitä pultteja joilla se koko härveli on kasassa, tahtoovat aikaamyöten katkeilla kovassa käytössä
Auraosalta on yleensä tilailtu tavallisen mallisia tappeja ja holkkeja. Engonin tappeja voi voi kysellä myös tuolta auraosalta ja engonilta. Mikspä ei paikallinen sorvarikin pyöräytä tapit siihen engoniin mutta äkikseltään arvelisin että se puomin päässä oleva tappi on pintakarkaistu ja se karkaisu ei ehkä joka sorvarilta onnistu.
Ainakin isompiin engoniehin vaihdeltu niitä pultteja joilla se koko härveli on kasassa, tahtoovat aikaamyöten katkeilla kovassa käytössä
Re: Tapitus apua
Kiitos asiallisesta vastauksesta!kampiveivi kirjoitti:Ekana kannattaa tarkistaa missä se välys on. Onko tappi ja/tai holkit väjistyneet vai onko välys korvakoissa. Vai ehkä kaikissa kolmessa. Ja ennen kuin expander tai muita kartioniveltappeja (AM Bonus) alkaa harkita siihen engonin kiinnitykseen kannattaa miettiä haluaako siitä pysyvän kinnityksen vai onko tarvetta välillä irroittaa engon ja liittää vaikka kauha ilman engonia. Se kartioniveltapin irroittaminen on aina hieman työläämpi operaatio kuin tavallisen tapin irroittaminen joskaan ei mikään mahdoton, joutuu vasaroimaan hieman enemmän. Ja sitten pitäs tietty ne kartioholkit sopia siihen kauhaankin.
Auraosalta on yleensä tilailtu tavallisen mallisia tappeja ja holkkeja. Engonin tappeja voi voi kysellä myös tuolta auraosalta ja engonilta. Mikspä ei paikallinen sorvarikin pyöräytä tapit siihen engoniin mutta äkikseltään arvelisin että se puomin päässä oleva tappi on pintakarkaistu ja se karkaisu ei ehkä joka sorvarilta onnistu.
Ainakin isompiin engoniehin vaihdeltu niitä pultteja joilla se koko härveli on kasassa, tahtoovat aikaamyöten katkeilla kovassa käytössä
-
lannenmies
- Guru
- Viestit: 334
- Liittynyt: 02 Kesä 2011, 15:16
- Paikkakunta: Turku
Re: Tapitus apua
Ei ole tuo 05 engoni niitä maailman vahvimpia.Meillä kaksi kappaletta toinen 3,5ssa 2800 tuntia ajetussa juuri tapituksessa toinen 5ssa 4500 ajetussa kerran tapitettu ja nyt meni vaihtoon olisi pitänyt tapittaa tunkki ja kallistus.Mulla oli vuokralla 1700 tuntia ajettu 5,5 tonninen rasvarilla ja piti sanoa perämiehelle että varoo ettei saa mitään päähänsä.Turusta tappeja saa engonin alkuperäisiä ainakin TepMekiltä eivätkä ole kullasta tehtyjä.(korkeintaan hopeasta)ps uuteen tulee indexsator.Noista ylä ja alakehän pulteista talvella katkesi 30 indexsatorin kaikki pultit ajettu noin 4000 tuntia aika melka tunne kun ei ensin tajua mitä putosi.Ei kuulemma ollut ainutlaatuinen ilmiö.Tämä oireili pitkään siten että luiskalla kaivettaesssa kauha heilui käännöstä ja luulinkin että pyörittäjän ruuvissa oli löysää.Toisessa samanlaisessa vaihdettiin läpivienti uudemman malliseen ja samalla pultit vaihdettiin uusiin 3 oli jo venunut.Taitaa olla 1400 luiska liian leveä tuohon pyörittäjään.
Alan töitä maan vanhimmalla kalustolla.Vuodesta 1972.