Sivu 1/1

Uudemmat Åkermannit

Lähetetty: 16 Helmi 2013, 20:11
Kirjoittaja suregrip
Mikäs täällä on yleinen mielipide noista -88 lähtien valmistetuista "uudenkoppisista" Ååkkereista? Sähköähän noihin tuli huomattavasti enemmän mitä vanhemmissa on, joten onko nämä yleisesti olleet murheenkryynejä kun ikääkin alkaa jo olla nuorimmillakin. Itse olen pienen ikäni ollut noiden vanhempien kanssa tekemisissä, ja mieli tekisi vanhemman mallin 7C telakonetta mutta sellaista en ole nähnyt ainuttakaan myynnissä vuosikausiin. Uudempaa sarjaa on sitten paremmin tarjolla ja ihan kohtuu hinnoilla. Koeajettu noita uudempiakin on ja tuntuma noissa on vähän mielestäni huonompi kuin vanhoissa, onko esiohjaus peräti sähköinen?

Re: Uudemmat Åkermannit

Lähetetty: 20 Helmi 2013, 14:00
Kirjoittaja jani1
Oma mielipiteeni on mitä vanhempi sitä parempi. Mutta ammatti käytössä tietysti uudemmat vie voiton :lol:

Re: Uudemmat Åkermannit

Lähetetty: 26 Helmi 2013, 17:54
Kirjoittaja Jappi
suregrip kirjoitti:Mikäs täällä on yleinen mielipide noista -88 lähtien valmistetuista "uudenkoppisista" Ååkkereista? Sähköähän noihin tuli huomattavasti enemmän mitä vanhemmissa on, joten onko nämä yleisesti olleet murheenkryynejä kun ikääkin alkaa jo olla nuorimmillakin. Itse olen pienen ikäni ollut noiden vanhempien kanssa tekemisissä, ja mieli tekisi vanhemman mallin 7C telakonetta mutta sellaista en ole nähnyt ainuttakaan myynnissä vuosikausiin. Uudempaa sarjaa on sitten paremmin tarjolla ja ihan kohtuu hinnoilla. Koeajettu noita uudempiakin on ja tuntuma noissa on vähän mielestäni huonompi kuin vanhoissa, onko esiohjaus peräti sähköinen?
Ei ole sähköä ohjauksessa kuin vasaralle ja nopeusalueiden valintaan, tarvittaessa koneen saa toimimaan muutamalla katkaisijalla ilman elektroniikkaa. Ja omasta mielestä hallinta on parempi kuin vanhemmassa. Suurimmat murheenkryynit on heikot/väsyvät puomirakenteet kuten vanhemmissakin.

Re: Uudemmat Åkermannit

Lähetetty: 26 Helmi 2013, 20:37
Kirjoittaja suregrip
Jappi kirjoitti:
suregrip kirjoitti:Mikäs täällä on yleinen mielipide noista -88 lähtien valmistetuista "uudenkoppisista" Ååkkereista? Sähköähän noihin tuli huomattavasti enemmän mitä vanhemmissa on, joten onko nämä yleisesti olleet murheenkryynejä kun ikääkin alkaa jo olla nuorimmillakin. Itse olen pienen ikäni ollut noiden vanhempien kanssa tekemisissä, ja mieli tekisi vanhemman mallin 7C telakonetta mutta sellaista en ole nähnyt ainuttakaan myynnissä vuosikausiin. Uudempaa sarjaa on sitten paremmin tarjolla ja ihan kohtuu hinnoilla. Koeajettu noita uudempiakin on ja tuntuma noissa on vähän mielestäni huonompi kuin vanhoissa, onko esiohjaus peräti sähköinen?
Ei ole sähköä ohjauksessa kuin vasaralle ja nopeusalueiden valintaan, tarvittaessa koneen saa toimimaan muutamalla katkaisijalla ilman elektroniikkaa. Ja omasta mielestä hallinta on parempi kuin vanhemmassa. Suurimmat murheenkryynit on heikot/väsyvät puomirakenteet kuten vanhemmissakin.

Tuo epäily sähköisestä esiohjauksesta tuli niistä mokkuloista hytin takaseinässä, joihin menee esiohjauksen letkuja ja jotain piuhoja. Tuollaisia ei näissä vanhemmissa ole, mikähän on niiden tarkoitus?

Joku tietokoneboksi näissä kuuleman mukaan on, mihin toimintoihin se liittyy?

ps. Vinkata/tarjota saa 7Ceetä tai EC200 mallia, 800-900 lapuilla mielellään. ;)

Re: Uudemmat Åkermannit

Lähetetty: 27 Helmi 2013, 00:47
Kirjoittaja ew150c
Uudemman hytin mukana tuli semmoinen piirilevyn (joka on penkin alla) rikkontumis ongelma.Vaivaa yleisemmin telakoneita jotka ryskää enempi.Tietysti samalla tuli lisää elektroniikkaa joka lähinnä valvoo toimintoja, ei mikään ongelman aiheuttaja.Mutta uudempi hytti on huomattavasti isompi ja parempi.Ja onhan ne vanha hyttiset pakostakin paljon ajettuja.Tuossa ikäluokassa kunto ratkaisee enempi kuin mikään merkki tai malli.Niissä hytintakana olevissa mokkuloissa on käännön lukko-lisähytraulikka-turvaportti-noston rajakatkaisin ja pyöräalustaisissa vaihteet tassut ym.Paljo sinnekin on niitä letkuja vedelty,eipä ne oo siellä paljoa haitanneet,eikä huomiota vaatineet.Ruottin poijat on laittaneet sellaista esiohjaus letkua mikä on käytännössä ikuista tai ainakin yli 20000h kestää.Muistelen -90 luvun japseissa että 10000h:n jälkeen niitä esiohjausletkuja meni monia per vuosi.Eihän ne paljoa maksa mutta aina työhäiriintyy ja luonto saastuu.

Re: Uudemmat Åkermannit

Lähetetty: 27 Helmi 2013, 18:07
Kirjoittaja Jappi
suregrip kirjoitti:
Jappi kirjoitti:
suregrip kirjoitti:Mikäs täällä on yleinen mielipide noista -88 lähtien valmistetuista "uudenkoppisista" Ååkkereista? Sähköähän noihin tuli huomattavasti enemmän mitä vanhemmissa on, joten onko nämä yleisesti olleet murheenkryynejä kun ikääkin alkaa jo olla nuorimmillakin. Itse olen pienen ikäni ollut noiden vanhempien kanssa tekemisissä, ja mieli tekisi vanhemman mallin 7C telakonetta mutta sellaista en ole nähnyt ainuttakaan myynnissä vuosikausiin. Uudempaa sarjaa on sitten paremmin tarjolla ja ihan kohtuu hinnoilla. Koeajettu noita uudempiakin on ja tuntuma noissa on vähän mielestäni huonompi kuin vanhoissa, onko esiohjaus peräti sähköinen?
Ei ole sähköä ohjauksessa kuin vasaralle ja nopeusalueiden valintaan, tarvittaessa koneen saa toimimaan muutamalla katkaisijalla ilman elektroniikkaa. Ja omasta mielestä hallinta on parempi kuin vanhemmassa. Suurimmat murheenkryynit on heikot/väsyvät puomirakenteet kuten vanhemmissakin.

Tuo epäily sähköisestä esiohjauksesta tuli niistä mokkuloista hytin takaseinässä, joihin menee esiohjauksen letkuja ja jotain piuhoja. Tuollaisia ei näissä vanhemmissa ole, mikähän on niiden tarkoitus?

Joku tietokoneboksi näissä kuuleman mukaan on, mihin toimintoihin se liittyy?

ps. Vinkata/tarjota saa 7Ceetä tai EC200 mallia, 800-900 lapuilla mielellään. ;)
Siellä on ainakin pikakiinnikkeen, noston kellunnan, vasaran ja nopeusalueen valinnan keloja. Elektroniikkaa käytetään nopeusalueen valintaan, puomin kellutuksen ja pikakiinnikkeen hallintaan ja sen lisäksi mittaristo toimii sen kautta. Nuo kaikki ohjaustoiminnot on helposti ohitettavissa tarvittaessa ihan yksinkertaisilla katkaisijoilla.

Ja kakssataseen ei kannata laittaa noin leveitä lappuja vakioketjulle.

Re: Uudemmat Åkermannit

Lähetetty: 28 Helmi 2013, 23:01
Kirjoittaja J-A
Oliskohan kellään tietoa saako ew 200sen liikkeitä herkistettyä mitenkään lähinnä puominlasku ja kääntö vaatisi säätöä tuntuu että venttiili antaa täydet virtaukset ku vähän liikuttaa vipua. pystyy kyllä töihin mutta saa kyllä keskittyä tarkemmassa hommassa.

Re: Uudemmat Åkermannit

Lähetetty: 01 Maalis 2013, 23:14
Kirjoittaja kampiveivi
En tiedä ko koneesta mitään eikä seuraava ole ehkä edes sovellettavissa mutta kerronpa omaa kokemusta vastaavan tyyppisestä viasta 150 hitchissa. Vaihdettiin ohjausvipuihin uudet tiivisteet kun ohjaamon lattialle alkoi öljy läikkiä ilmestyä vipujen alapuolelle. Jonkin ajan jälkeen alkoi puomin laskulla ilmetä ongelmia, alkoi toimia "on off" periaatteella. Pitkällisten etsintöjen jälkeen vika löytyi kahvoissa olevasta karasta ja siinä olevasta pienestä tapista joka oli jumiutunut pohjaan. Sormilla sitä tappia liikuteltaessa tuntui takeltelevan ja sen vuoksi varovasti hienolla vesihiomapaperilla varovaisesti hiottiin törstöt pois. Vika poistui eikä muuta tarvittu. Ilmeisesti jotain likaa oli päässyt sinne kun niitä tiivisteitä vaihdettiin.

Re: Uudemmat Åkermannit

Lähetetty: 02 Maalis 2013, 09:52
Kirjoittaja Hullu-Jussi
Esiohjaushydrauliikalla saattaa olla tässä tapauksessa merkitystä. Taannoin - ja tästä nyt on siis jo aikaa, kun näitä Åkermaneja vielä peruskorjailtiin oli yhden kunnolla ajetun materiaalinkäsittelykoneen isomman remontin yhteydessä puhetta asiasta- Kuljettajat olivat valittaneet hankalakäyttöisyydestä (muun muassa käännön jonkinlainen epämääräisyys). Remonttifirman pari hydrauliikka-asentajaa oli asiasta keskustelemassa. He olivat kovasti sitä mieltä, että esiohjaushydrauliikka uusimalla (kahvaventtiilien vaihto ym.) ongelmista päästäisiin. Hinta vain oli niin hirveä, ettei sellaista rahaa jo hieman vanhentuneeseen koneeseen laitettu.