Moottorin huohotus!

Keskustelua tela- sekä pyöräalustaisista kaivukoneista
Juka
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 31 Loka 2015, 10:26

Moottorin huohotus!

Viesti Kirjoittaja Juka »

Olisko kellään sanoa miksi komatsu pc138 moottori rupesi huohottamaan. Eli huohotus putkesta tulee aika reilusti öljyä, tekee jonku verran painetta kun tulee öljyä pihalle. Kone ei tunnu muuten väljältä läähtee hyvin käyntiin kylmänä ja lämpimänä. Moottorilla ajettuna n.6000h.
ARA131B
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 73
Liittynyt: 27 Joulu 2009, 20:19
Paikkakunta: Porvoo

Re: Moottorin huohotus!

Viesti Kirjoittaja ARA131B »

Ååkkeri kun alkoi huohottamaan niin viitos sylinteristä oli mäntä kappaleina. Kannattaa varmaan aloittaa ohivuoto mittauksilla ja henkisesti valmentautua koneen aukaisuun. Huohotushan on koneen sisäistä ohivuotoa,syyksi riittää katkennut männän rengas tai kuluminen. Tai pitkillä huoltoväleillä aikaan saatu männänrenkaiden jumiutuminen mäntään kiinni.
Lännen M316
Juka
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 31 Loka 2015, 10:26

Re: Moottorin huohotus!

Viesti Kirjoittaja Juka »

Komatsulla sanoivat että kannattaa mitata ensin puristuspaineet. Mitähän luokkaa ne paineet pitäisi tuossa koneessa olla? Tosin paineen mittauksessa on tärkeintä saada selville onko sylinterien välillä eroja. Toimiiko tommoset dieselautoihin tarkoitettu ns.halppis puristuspaine mittarit?
kampiveivi
Guru
Viestit: 234
Liittynyt: 28 Kesä 2009, 19:27

Re: Moottorin huohotus!

Viesti Kirjoittaja kampiveivi »

Juka kirjoitti: Toimiiko tommoset dieselautoihin tarkoitettu ns.halppis puristuspaine mittarit?
Eiköhän ne toimi, olen joskus dieselautosta mitannut puristuspaineita itsetehdyllä puristuspainemittarilla. Tarvii vaan mittarin jossa asteikko riittää ja takaiskuventtiilin sen yhteyteen, Niin ja tietysti sopivaa putkea/letkua ja jokin millä liitetään hehkun tai suuttimen reikään. Itsellä oli silloin käytössä vanhasta hehkusta tehty liitoskappale jolla mittari liitettiin sylinteriin. Jos ei mittaria ole käytössä niin voi myös yrittää kokeilla paineilmaa laskea sylinteriin ja kuulostella vuotaako jokin sylinteri enemmän läpi kuin muut, ja kyllä yleensä eron huomaa jos esim männässä reikä. Pitää vaan muistaa pyöräyttää aina kyseisen sylinterin venttiilit kiinni ja mielellään mäntäkin samaan asentoon kulloisenkin sylinterin osalta että erot huomaa. Toki pienet ohivuoto erot ei tällä konstilla erotu eikä se jos kaikissa tasaista ohivuotoa.
Juka
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 31 Loka 2015, 10:26

Re: Moottorin huohotus!

Viesti Kirjoittaja Juka »

Nyt sain vihdoin puristuspaineita mitattua. Aika hankala oli saada sopivaa ja tiivistä suuttimet tilalle. Miten näitä tuloksia pitäisi nyt sitten tulkita. Eli sylinterit vasemmalta oikealle perästä katsottuna kuiva/märkä(öljyä sylinteriin). 14/16 bar. 21/23.21/23 ja 21/24. Eli tuossa ekassa reilusti huonommat paineet,mutta ei sekään noussut merkittävästi öljyn kanssa. Uudessa moottorissa puristuspaineet on 29bar.
Avatar
Diesel Power
Guru
Viestit: 526
Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57

Re: Moottorin huohotus!

Viesti Kirjoittaja Diesel Power »

Selvähän tuo. Ekassa feelua. voi olla männän rengasta poikki tai männässä vika. Paineilmaa voi kokeilla varmistukseksi sylinteriin ja tunnustella huohotin putkesta tai öljyn täyttö korkista että tuntuuko ilman tuloa. Uskosin puristus mittaria kun kerta molemmat mittaus kerrat osottaa samaa.
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1805
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Moottorin huohotus!

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Paineilmaa on perinteisesti käytetty moottorin ohivuotojen tutkimiseen. Sillä voi melko helposti selvittää, onko vika venttiileiden vai männän puolella. Jos palotilasta karkaavan ilman puhallus tuntuu pakoputkesta, löytyy vika tod. näköisesti viallisesta pakoventiilistä ja vastaavasti, jos imusarjasta tulee puhallusta, niin vika imuventtiilissä. Kolmas vaihtoehto on ilman karkaaminen kampikammioon, jolloin havainnon voi tehdä huohotinputkan päästä tai öljyntäyttökorkin avaamalla. Tässä viestiketjun tapauksessa kai oli jo muutenkin selvää, että ohivuoto suuntautuu kampikammioon.

Paineilmaa käytettäessä on hyvä huomioida, että ilma pyrkii pukkaamaan mäntää alaspäin.
Juka
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 31 Loka 2015, 10:26

Re: Moottorin huohotus!

Viesti Kirjoittaja Juka »

Kyllä se pitää uskoa että tuossa ekassa sylinterissä on se vika. Paineilmaa puhaltaessa tuohon 1 sylinteriin tulee ilma huohotus putkesta, eli läpi menee. Kone irti ja tutkimaan mikä vikana. Mitä kaikkea kannattaa nyt sitten samalla laittaa tässä remontissa?
jusape
Guru
Viestit: 836
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Moottorin huohotus!

Viesti Kirjoittaja jusape »

Ensin nyt pitää tehdä kunnollinen inventaario vaurion laadusta. Eli jos esim märkäputkikone, ehkä kaikki putket ja männät/renkaat ja laakerit kaikki uusiksi, jos konetta meinaa pitää - riippuu tietty vähän mitä siellä on käynyt ja missä kunnossa muut putket on .
Jos on kuivaputkikone, onko pelkkä mäntä vaurioitunut, niin mäntä uusiksi ( jollei lohkossa sylinteripinnassa ole vauriota ) ja muut rengastaa, ja laakerit kenties myös uusia, kun auki on.
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
Juka
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 31 Loka 2015, 10:26

Re: Moottorin huohotus!

Viesti Kirjoittaja Juka »

Nyt on moottori aukastu ja lyöty syy huohotukselle. Ykkös sylinteristä oli männänrenkaat poikki. Ei ollut palaset irronneet mutta oli sylinterin yläreunaan hangannut montun. Sylinterissä ei ole putkia vaan lohkoon pelkästään porattu. Onko kukaan laittanu moottoreita silleen et laittaa putken pelkästään tohon yhteen reikään? Muut kolme reikää hyvässä kunnossa.Komatsulta ei ole saatavana putkea,ainoastaan kolme(0.25-0.75)kokoa ylikoko mäntää. Tuo putki pitäisi olla aika ohut seinämäinen, ei ole sylinterireiän alaosassa kovin paljon varoja.
Vastaa Viestiin