Sivu 1/2
Komatsu seilasi Suomeen
Lähetetty: 25 Huhti 2010, 18:10
Kirjoittaja Hullu-Jussi
Tällainen Komatsu tuli viime viikolla erään laivan kyydissä Suomeen. Satuin juuri parahiksi kurvailemaan laiturilla, niin otin kuvan.
Re: Komatsu seilasi Suomeen
Lähetetty: 25 Huhti 2010, 19:18
Kirjoittaja hit 092
Ehkäpä nämä suunnitteilla olevat ja jo käynnistyneet kaivokset, ainakin osaltaan vilkastuttavat järeämpien koneiden kauppaa. Jos näin lonkalta heitän, niin mieleen tulee puolen tusinaa kaivoshanketta, pelkästään itä ja pohjois-suomesta. Pari viikkoa sitten kuulin että eräälle urakoitsijalle olisi tulossa järeä ~90 tonninen pistokuokka jostakin euroopasta laivalla... No saas nähä oliko nämä sitten vain huhuja

... Joka tapauksessa nämä pistokoneet taitaa olla aika harvinaisia täällä suomessa, ainakaan minä en ole törmännyt/kuullut yhdestäkään

.
Re: Komatsu seilasi Suomeen
Lähetetty: 03 Touko 2010, 07:39
Kirjoittaja Lampijussi
Talvivaaraan näky tulleen tämä komatsu. Tuossa viikko tai pari takaperin pisti silmään kaivosvarikolla kun kaivuupuomia olivat asentamassa
Re: Komatsu seilasi Suomeen
Lähetetty: 08 Heinä 2010, 04:28
Kirjoittaja Jasa
Näkyy oleva 6 sarjaa ,että ei ainakaan uutuuden nahkea enään ole.
Re: Komatsu seilasi Suomeen
Lähetetty: 10 Heinä 2010, 15:28
Kirjoittaja Mehtämölli
Kallan siltojen työmaalla on mineconilla pillarin pistävä 5090 tompsunlastuussa. laitan joskus kuvia kun saan
Re: Komatsu seilasi Suomeen
Lähetetty: 11 Heinä 2010, 11:55
Kirjoittaja hit 092
Kallan siltojen työmaalla on mineconilla pillarin pistävä 5090 tompsunlastuussa.
Eli edellisessä viestissä kertomani huhut ovat siis muuttuneet konkretiaksi

. Lieköhän suomenmaan kamaralla ennen ollut yhtään 5000 sarjan pillaria, tuskin.
Catilta on muuten tulossa lähitulevaisuudessa järeämpiä kuokka/pistokoneita painoluokkiin 125-800 tonnia. On ollutkin hieman outoa että noin suurella valmistajalla, joka tekee isoja pyöräkoneita ja kiviautoja, on kaivukoneiden valikoima loppunut 90 tonniin...
Täytyy raportoida näistä tuonne toiseen topikkiin kunhan tarkempia kuvia ja tietoja julkistetaan...
Re: Komatsu seilasi Suomeen
Lähetetty: 11 Heinä 2010, 21:41
Kirjoittaja Hullu-Jussi
Hämärä muistikuva on, että PSV-purulla oli 90-luvun lopussa 5000-sarjalainen purkupuomivarustuksella, ennenkuin ne vaihtoivat Liebherr-kalustoon. Muistaakseni Helsingin Myllypurossa purettiin sillä useampi kerrostalo, kun talojen alta oli paljastunut vanha kaatopaikka myrkkyineen. Olen saanut sellaisen kuvan eräitä ulkomaisia foorumeita seuratessani, että Catin 5000-sarjan koneisiin ei kaikilta osin olla oltu tyytyväisiä. Se on ehkä vaikuttanut negatiivisesti myyntiin juuri tässä malliston raskaimmassa päässä. Niin tai näin, Caterpillarilla kaiketi koettiin myyntiluvut liian pieniksi ja suuret kaivoskaivinkoneet heille kannattamattomaksi. Olen ollut käsityksessä, että Catilta on toivottu tällaisten koneiden ostajien valitsevan Terexin RH-koneita (siis entisen O&K:n alunperin suunnittelemia kaivoskoneita). Niissähän on ollut Catin tekniikkaa. Nyt kun RH-koneet siirtyivät Terexiltä Bucyrukselle, tuli Caterpillarille ehkä entistä kovempi tarve kehittää omaa mallistoa tähän kokoluokkaan.
Kallansiltojen työmaalta olisi kiva nähdä kuvia täälla!
Re: Komatsu seilasi Suomeen
Lähetetty: 12 Heinä 2010, 15:54
Kirjoittaja RH 6
Mielestäni 5090 on enemmän vanhan 385:n pistokauhaversio, ainakin päällisin puolin katsottuna. Voi olla toki eroa enemmänkin. 5110 taisi olla ensimmäinen oikea 5000 sarjalainen. Yksi sellainen on Suomen maassa vieraillut, tosin ilman puomia. Mantsinen teki noin kuusi vuotta sitten materiaalinkäsittelykoneen kyseisestä koneesta ja toimitti sen Englantiin. Noissa isoissa Cateissa oli omat hyvät ja huonot puolensa.
Re: Komatsu seilasi Suomeen
Lähetetty: 13 Heinä 2010, 08:12
Kirjoittaja Jasa
PSV-purulla oli 90-luvun lopussa 5000-sarjalainen purkupuomivarustuksella, ennenkuin ne vaihtoivat Liebherr-kalustoon.
Tarkoitatko kenties PSV rakenetta

. PSV :llä oli 2000 luvulla vielä CAT muistaakseni 80tn kone
Re: Komatsu seilasi Suomeen
Lähetetty: 13 Heinä 2010, 10:44
Kirjoittaja Hullu-Jussi
Joo, niin tarkoitin. Olen hieman huolimaton noiden nimien suhteen.