Olen kattellut kun netissä myydään hitachin diagnostiikka usb kaapelia ja jotain cd levyä.
Onko kenelläkään näistä kokemusta,? Löytyy nimeällä dr.zaxis kun googlettaa?
Ilmeisesti sillä pitäisi päästä käsiksi penkin takana oleviin boxeihin ?
Hitachi diagnostiikka
- Hullu-Jussi
- Guru
- Viestit: 1816
- Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58
Re: Hitachi diagnostiikka
Minulla ei tähän kysymykseen ole selvää vastausta. Eikä ainakaan lyhyttä vastausta mutta koitan vastata jotain, koska asia on mielestäni tärkeä ja liittyy koneiden korjaamiseen ja huoltoon aivan oleellisesti nykyaikana.
Dr.Zaxis kuuluu teknisessä mielessä näihin järjestelmiin, joista käytetään nimeä sähköiset diagnostiikkajärjestelmät. Korjatkaa, jos olen tässä asiassa väärässä.
Heti ensimmäiseksi täytyy sanoa, että Dr.Zaxisia en ole käyttänyt, mutta eräitä muita diagnostiikkatyökaluja on tullut käytettyä. Nämä eri valmistajien järjestelmät näyttävät toimivan melko samanlaisella logiikalla.
Periaatteessa diagnostiikkatyökalu tarkkailee poikkeamia anturiarvoissa verrattuna ennalta annettuihin raja-arvoihin. Poikkeamista järjestelmä ilmoittaa sitten vikakoodinumerolla tai nykyisin usein selvällä englannilla.
Otan esimerkiksi tilanteen, jossa koneen moottori käynnistyy normaalisti, mutta suostuu käymään vain tyhjäkäyntikierroksilla. Kuljettajan mielestä kysymyksessä on moottorin vika. Sen sijaan diagnostiikkajärjestelmä saattaa ilmoittaa esim ”high hydraulic oil temperature”. Tämä voi olla totta tai sitten ei. Vaikka öljy olisi oikeasti kuumana, kysymyksessä on pelkkä tieto oireesta, ei syystä. Järjestelmä voi myös ilmoittaa esimerkiksi, että ”abnormal hydraulic temperature sensor” ja tämä voi tarkoittaa, että anturi on rikki, että piuha tai liitin on rikki tai että koko electronic control module on hajalla. Syy koneen tyhjäkäyntikierroksille jäämiseen oli kuitenkin hydrauliikan lämpötilatieto.
Korjaajan pitää edelleen kyetä ihan konkreettiseen vianetsintään. Diagnostiikkatyökalun rinnalla käytetään valmistajan antamaa korjaamokirjallisuutta (nykyään yleensä sähköisenä), josta katsotaan ohjeet, mitä asioita on testattava kunkin vikakoodin kohdalla, jotta todellinen syy selviäisi.
Mutta ei tässä vielä kaikki: näillä systeemeillä tuntuu olevan yhteinen ominaisuus kerätä muistiinsa erilaisia vikailmoituksia, joihin syy ei oikeasti ole ainakaan se, mitä ilmoitus koskee, Näitä syntyy esimerkiksi akkujännitteen laskiessa liian alas hankalan kylmäkäynnistyksen aikana tai monenlaisista sekalaisista syistä, kuten kosteudesta ym.
Korjaajalla pitää olla tietoa ja kokemusta, että osaa erottaa oleellisen ja epäoleellisen ja pystyy sitten suunnistamaan oikeaan vikakohteeseen.
Tiivistäisin näiden diagnostiikkatyökalujen jujun kahteen lauseeseen: ilman näitä työkaluja ei käytännössä pysty korjaamaan konetta ja ilman tietoa diagnostiikkajärjetelmän toimintatavasta ja koneen ohjausjärjestelmän toimintaperiaatteista ei oikeasti pysty korjaamaan konetta. Eli diagnostiikkatyökalu on aika turha juttu, jos ei samalla opiskele koneen toimintaperiaatteita.
Tämä näin aluksi sen kokemuksen perusteella, mikä minulle on tullut.
Dr.Zaxis kuuluu teknisessä mielessä näihin järjestelmiin, joista käytetään nimeä sähköiset diagnostiikkajärjestelmät. Korjatkaa, jos olen tässä asiassa väärässä.
Heti ensimmäiseksi täytyy sanoa, että Dr.Zaxisia en ole käyttänyt, mutta eräitä muita diagnostiikkatyökaluja on tullut käytettyä. Nämä eri valmistajien järjestelmät näyttävät toimivan melko samanlaisella logiikalla.
Periaatteessa diagnostiikkatyökalu tarkkailee poikkeamia anturiarvoissa verrattuna ennalta annettuihin raja-arvoihin. Poikkeamista järjestelmä ilmoittaa sitten vikakoodinumerolla tai nykyisin usein selvällä englannilla.
Otan esimerkiksi tilanteen, jossa koneen moottori käynnistyy normaalisti, mutta suostuu käymään vain tyhjäkäyntikierroksilla. Kuljettajan mielestä kysymyksessä on moottorin vika. Sen sijaan diagnostiikkajärjestelmä saattaa ilmoittaa esim ”high hydraulic oil temperature”. Tämä voi olla totta tai sitten ei. Vaikka öljy olisi oikeasti kuumana, kysymyksessä on pelkkä tieto oireesta, ei syystä. Järjestelmä voi myös ilmoittaa esimerkiksi, että ”abnormal hydraulic temperature sensor” ja tämä voi tarkoittaa, että anturi on rikki, että piuha tai liitin on rikki tai että koko electronic control module on hajalla. Syy koneen tyhjäkäyntikierroksille jäämiseen oli kuitenkin hydrauliikan lämpötilatieto.
Korjaajan pitää edelleen kyetä ihan konkreettiseen vianetsintään. Diagnostiikkatyökalun rinnalla käytetään valmistajan antamaa korjaamokirjallisuutta (nykyään yleensä sähköisenä), josta katsotaan ohjeet, mitä asioita on testattava kunkin vikakoodin kohdalla, jotta todellinen syy selviäisi.
Mutta ei tässä vielä kaikki: näillä systeemeillä tuntuu olevan yhteinen ominaisuus kerätä muistiinsa erilaisia vikailmoituksia, joihin syy ei oikeasti ole ainakaan se, mitä ilmoitus koskee, Näitä syntyy esimerkiksi akkujännitteen laskiessa liian alas hankalan kylmäkäynnistyksen aikana tai monenlaisista sekalaisista syistä, kuten kosteudesta ym.
Korjaajalla pitää olla tietoa ja kokemusta, että osaa erottaa oleellisen ja epäoleellisen ja pystyy sitten suunnistamaan oikeaan vikakohteeseen.
Tiivistäisin näiden diagnostiikkatyökalujen jujun kahteen lauseeseen: ilman näitä työkaluja ei käytännössä pysty korjaamaan konetta ja ilman tietoa diagnostiikkajärjetelmän toimintatavasta ja koneen ohjausjärjestelmän toimintaperiaatteista ei oikeasti pysty korjaamaan konetta. Eli diagnostiikkatyökalu on aika turha juttu, jos ei samalla opiskele koneen toimintaperiaatteita.
Tämä näin aluksi sen kokemuksen perusteella, mikä minulle on tullut.
Re: Hitachi diagnostiikka
Dr.ZX ja vanha Dr.EX ovat aika helppokäyttöisiä. Isoin ongelma Dr. Zx:n isoin ongelma oli aikoinaan sen toiminta kämmentietokoneessa. Nykyään tästä on PC versiokin olemassa, joka on varmaan parempi.
Hyvä puoli näissä kaikissa diagnostiikkavehkeissä on se, että niillä voi tehdä mittauksia. Dr.ZX:n näytölle pystyy valitsemaan listalta muutaman arvon, jota voi tarkkailla. Osin tällä voi korvata erillisten mittarien käyttöä, mutta aina tietysti pitää suhtautua varauksella arvoihin mittasi millä tahansa. Nykyään tosin koneissa pystyy pitkälti näytön kautta hoitamaan nämä asiat.
Jussin kanssa olen samaa mieltä siitä, että kyllä tekniikka pitää tuntea kaikesta huolimatta. Ei nämä diagnostiikka työkalut vikoja korjaa. Tulee mieleen keskustelu, jota seurasin silloisen Rotatorin huoltopäällikön ja asentajan välillä. Kun asentaja tuntui vaan puhuvan siitä, että mitä diagnostiikkatyökalu näyttää, niin lopulta huoltopäällikkö tokaisi, että kyllä se vaan pitää nyt kädet liata ja alkaa vikaa ehtimään ihan fyysisesti.
Hyvä puoli näissä kaikissa diagnostiikkavehkeissä on se, että niillä voi tehdä mittauksia. Dr.ZX:n näytölle pystyy valitsemaan listalta muutaman arvon, jota voi tarkkailla. Osin tällä voi korvata erillisten mittarien käyttöä, mutta aina tietysti pitää suhtautua varauksella arvoihin mittasi millä tahansa. Nykyään tosin koneissa pystyy pitkälti näytön kautta hoitamaan nämä asiat.
Jussin kanssa olen samaa mieltä siitä, että kyllä tekniikka pitää tuntea kaikesta huolimatta. Ei nämä diagnostiikka työkalut vikoja korjaa. Tulee mieleen keskustelu, jota seurasin silloisen Rotatorin huoltopäällikön ja asentajan välillä. Kun asentaja tuntui vaan puhuvan siitä, että mitä diagnostiikkatyökalu näyttää, niin lopulta huoltopäällikkö tokaisi, että kyllä se vaan pitää nyt kädet liata ja alkaa vikaa ehtimään ihan fyysisesti.
Re: Hitachi diagnostiikka
Juu kyllä nuo on sähköiset työkalut on silleen "suuntaa antavia" että kenties osaa joltain järjestelmän alueelta sitä vikaa etsimään. Mut tekniikkakin pitää jotenkin tuntea, koska vikailmoitus tulee poikkeavista arvoista tai toimimattomasta anturista.
Mutta jos arvo on poikkeava, ja sensori ehjä, niin vikapaikkoja on silti monasti ja monia, että miksi arvo poikkeaa asetuksista.
Ite joskus NH-traktoreiden kanssa pulasin työkseni, ja vastaan tuli muutamia varsin mystisiä juttuja niiden kanssa, että sen todellisen vian selville sai.
Tuolloin eräässäkin tapauksessa homman hauskuutta lisäsi se, että kirjoissa oli 2 eri propoventtiiliä ( ainakin suomennetussa versiossa ) ristikkäin todellisesta sijainnista .....
Pitkä työpäivä meni ja useita soittoja maahantuojan huoltoneuvontaan ja asiasta keskustelua, pähkäilyä, ja testauksia, vian oikeaan korjaamiseen ei mennyt kuin 1/2h ( + varaosan haku 60km päästä liikkeen pihasta uudesta koneesta, jne .... Mut itse vian korjaus kyntöpellolla ei siis kestänyt kuin sen 1/2h ..... 12h keikaus kuitenkin kaikkiaan oli, ja kilsoja tuli 250km päivän aikana )
Mutta jos arvo on poikkeava, ja sensori ehjä, niin vikapaikkoja on silti monasti ja monia, että miksi arvo poikkeaa asetuksista.
Ite joskus NH-traktoreiden kanssa pulasin työkseni, ja vastaan tuli muutamia varsin mystisiä juttuja niiden kanssa, että sen todellisen vian selville sai.
Tuolloin eräässäkin tapauksessa homman hauskuutta lisäsi se, että kirjoissa oli 2 eri propoventtiiliä ( ainakin suomennetussa versiossa ) ristikkäin todellisesta sijainnista .....
Pitkä työpäivä meni ja useita soittoja maahantuojan huoltoneuvontaan ja asiasta keskustelua, pähkäilyä, ja testauksia, vian oikeaan korjaamiseen ei mennyt kuin 1/2h ( + varaosan haku 60km päästä liikkeen pihasta uudesta koneesta, jne .... Mut itse vian korjaus kyntöpellolla ei siis kestänyt kuin sen 1/2h ..... 12h keikaus kuitenkin kaikkiaan oli, ja kilsoja tuli 250km päivän aikana )
Vanhaa kalustoa on, lisääntyvät vaan mokomat...
Re: Hitachi diagnostiikka
Itellä on pari hitachia ja joutunu ruuvaamaan itte niin ajattelin hommata ittelle tälläsen systeemin, toki tarvitsee tekniikkaa muutenkin tietää mutta olisi joku josta näkee vähän edes suuntaa mistä katella vikaa.
Omassa 160 zx lc vikana että kone toimii hitaaasti. Ajo ja puomin käyttö on hidasta. Kun mittarista kattoo näyttää kierrosluvuksi nollaa , mutta vika on pätkivää eli silloin kun kierrosluku pelaa niin kone toimii normaalisti ja nopeasti. Vaihdoin rpm anturin turhaan.. alan epäillä koneen penkin takana olevia bokseja netistä luin että pitäisi välkkyä punainen valo. Mutta tässä palaa jatkuvasti valo.
Samalla kesällä tuli vika että virrat ei sammu kokonaan, vaan pitää ottaa akusta irti aina, vaihdoin virtalukon ja sekin turhaan pitäisi löytää joku pätevä hitachi korjaaja. Kone on pääkaupunkiseudulla.
Saattaa myös olla kontakti häiriötä.....
Omassa 160 zx lc vikana että kone toimii hitaaasti. Ajo ja puomin käyttö on hidasta. Kun mittarista kattoo näyttää kierrosluvuksi nollaa , mutta vika on pätkivää eli silloin kun kierrosluku pelaa niin kone toimii normaalisti ja nopeasti. Vaihdoin rpm anturin turhaan.. alan epäillä koneen penkin takana olevia bokseja netistä luin että pitäisi välkkyä punainen valo. Mutta tässä palaa jatkuvasti valo.
Samalla kesällä tuli vika että virrat ei sammu kokonaan, vaan pitää ottaa akusta irti aina, vaihdoin virtalukon ja sekin turhaan pitäisi löytää joku pätevä hitachi korjaaja. Kone on pääkaupunkiseudulla.
Saattaa myös olla kontakti häiriötä.....
-
lannenmies
- Guru
- Viestit: 334
- Liittynyt: 02 Kesä 2011, 15:16
- Paikkakunta: Turku
Re: Hitachi diagnostiikka
En tiedä onko viellä xazissessa mutta vanhemmissa sinnä hytin takana akkujen yllä olevat sähköinen päävirtakytkin ja takavirtarele oireilivat noin.Tosin boxivikakin antoi monenlaisia oireita.Hitachin boxille ei pysty juurikaan mitään tekemään , se kun on niin täynnä salaisuuksia 
Alan töitä maan vanhimmalla kalustolla.Vuodesta 1972.