Gradall M-2460 Luiskakaivinkone
Gradall M-2460 Luiskakaivinkone
Tervehdys
Ostin toisen kaivinkoneeni ja tällä kertaa pikkasen erikoisemman..Kone seissut yli 10v ja kuulemma pyörät pyörii siirettäessä.
Tiedot:
Gradall M-2460 kaivuuosa serial 96954 lot 144
Alaosa "kuorma-auto" GR 6x4 truck no. 3452
Date Shipped: 04/06/1964
Alustan kone on Leyland ( type 0350/100a engine nro 1476).
Kaivuriosan kone on Detroit diesel 3 syl engine.
Värkki tuntuisi olevan melkoisen alkuperäiskuntoinen ja alkuperäinen. Mukaan tuli pari lisäpuomia, kuokkakauha ja tasauslevy.
Koneissa kirkaat öljyt ja pyörivät kampiakselista..
Isoimpina puutteinä tällähetkellä tuon Detroit dieselin oikea konepeitto.. Myös 20*900 renkaita tarvitsisi muutaman.
Nyt tavoiteena selvittää koneiden, voimansiiron, jarrujen ja hydraulipumppujen tilanne..
Kaikki apu tervetullutta..
Kone suuntaa Hämeenlinnan pohjoispuolella loppusyksyn aikana.
kuvia värkistä
https://www.nettikone.com/en/gradall/m2460/1763889
Juha
Ostin toisen kaivinkoneeni ja tällä kertaa pikkasen erikoisemman..Kone seissut yli 10v ja kuulemma pyörät pyörii siirettäessä.
Tiedot:
Gradall M-2460 kaivuuosa serial 96954 lot 144
Alaosa "kuorma-auto" GR 6x4 truck no. 3452
Date Shipped: 04/06/1964
Alustan kone on Leyland ( type 0350/100a engine nro 1476).
Kaivuriosan kone on Detroit diesel 3 syl engine.
Värkki tuntuisi olevan melkoisen alkuperäiskuntoinen ja alkuperäinen. Mukaan tuli pari lisäpuomia, kuokkakauha ja tasauslevy.
Koneissa kirkaat öljyt ja pyörivät kampiakselista..
Isoimpina puutteinä tällähetkellä tuon Detroit dieselin oikea konepeitto.. Myös 20*900 renkaita tarvitsisi muutaman.
Nyt tavoiteena selvittää koneiden, voimansiiron, jarrujen ja hydraulipumppujen tilanne..
Kaikki apu tervetullutta..
Kone suuntaa Hämeenlinnan pohjoispuolella loppusyksyn aikana.
kuvia värkistä
https://www.nettikone.com/en/gradall/m2460/1763889
Juha
Gradall m-2460 1962, Caterpillar D6B, Belarus 425 Progress, DT75v, Valmet 710 UM355.
Re: Gradall M-2460 Luiskakaivinkone
Maanrakennuskoneseuran arkistosta löytyy muun muassa 2460:n käyttöohje. Tiedossani on, että kahdella seuran jäsenistä on Gradall (tai Gradalleita), joten heiltäkin varmaan jotain tietoa löytyy.
Tässä pari sivua käyttöohjeesta (kokonaan en pysty sitä foorumille laittamaan, sillä siinä on 46 sivua);
Tässä pari sivua käyttöohjeesta (kokonaan en pysty sitä foorumille laittamaan, sillä siinä on 46 sivua);
- Liitteet
-
- Gradall-2460-25.jpg (130.89 KiB) Katsottu 8893 kertaa
-
- Gradall-2460-26.jpg (172.03 KiB) Katsottu 8893 kertaa
Re: Gradall M-2460 Luiskakaivinkone
Detroit Dieselien valmistenumeroita vuosittaislistauksena löytyy tuolta, vuoden kohdalla ensimmäinen ko. vuonna tehty ja siittä isompaan
https://www.scribd.com/doc/77959821/Det ... al-Numbers
Omas In-Line ( rivi ) LC 6-71 moottorissa moottorinumeroa ym löytyy takaa katsottuna oikealta sivulta, lohkon sivupinnassa aivan kansitason alapuolella 1-sylinterin kohdilta
Tuo on kans aika hyvä sivusto lisäinfolle
http://engine.od.ua/ufiles/DETROIT-Mode ... number.pdf
https://www.scribd.com/doc/77959821/Det ... al-Numbers
Omas In-Line ( rivi ) LC 6-71 moottorissa moottorinumeroa ym löytyy takaa katsottuna oikealta sivulta, lohkon sivupinnassa aivan kansitason alapuolella 1-sylinterin kohdilta
Tuo on kans aika hyvä sivusto lisäinfolle
http://engine.od.ua/ufiles/DETROIT-Mode ... number.pdf
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
- Diesel Power
- Guru
- Viestit: 525
- Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57
Re: Gradall M-2460 Luiskakaivinkone
Yhden pikku asian ottaisin puheeksi näistä 2-tahti dieseleistä. Nimittäin jos se asia ei ole tuttu.
Detroit Diesel-2 tahti moottorit vaatii ehdottomasti niihin sopivan öljyn käyttämistä. Nämä öljyt on aina yksi asteisia. Ympäri vuoden käyttöön sopii 40W. Itse käytin Mobil Delvac 1240 tyyppiä. Luulisin että sitä saa vieläkin.
Moottorin valmistaja antaa käyttää 15W40 moniaste öljyä vain erikoisen kovan pakkasen aikana jos moottoria ei saa muuten käyntiin. Ohje kirjassa käskettiin vaihtaa takaisin yksiaste öljyt niin pian kuin mahdollista.
Tämä saattaa kuulostaa oudolta mutta näin se vaan on.
Detroit Diesel-2 tahti moottorit vaatii ehdottomasti niihin sopivan öljyn käyttämistä. Nämä öljyt on aina yksi asteisia. Ympäri vuoden käyttöön sopii 40W. Itse käytin Mobil Delvac 1240 tyyppiä. Luulisin että sitä saa vieläkin.
Moottorin valmistaja antaa käyttää 15W40 moniaste öljyä vain erikoisen kovan pakkasen aikana jos moottoria ei saa muuten käyntiin. Ohje kirjassa käskettiin vaihtaa takaisin yksiaste öljyt niin pian kuin mahdollista.
Tämä saattaa kuulostaa oudolta mutta näin se vaan on.
Re: Gradall M-2460 Luiskakaivinkone
Täältähän tietoa tulvii, vaikuttaa hyvältä..
Myyjällä ei ollut oikein hajua koneen kunnosta kun oli perintöä isäukolta. Soitin sitten kolme pykälää alaspäin koneen omistaneelle, jokä sanoi että sen pitäisi kyllä lähteä käyntiin ja toimia. No yli 10v voi aiheuttaa ongelmia...
Kone lähtee todennäköisesti huomenna kohti kesäpaikaani Hämeenlinnassa ja ensiviikon syyslomalla ei olekaan sitten tekemisen puutetta.
Yritin selvittää koneen historiaa, mutta ilmeisesti laite ei ole ollut rekisterissä koskaan ja romula josta tuo vanhin (3 pykälää alaspäin) tietämäni omistaja on sen ostanut ei muista konetta, osasyynä lienee se että nykyisen romulan omistajan isä on kuollut 8 vuotta sitten.. Epäilys oli myös että kone ei ollut edes romulan kautta kiertänyt kun ostaja oli romulan omistajan tuttuja.
Eli aika tiukaan tilanteeseen historian selvityksessä olen nyt törmännyt. Odotelen vielä josko trafi osasi kertoa jotain, kun puheisiin ei aina kannata 100% uskoa. Olisiko ehdotuksia mistä tietoa voisi etsiä?
Gradall USAsta ilmoitti vain hyvin suppeasti tietoa ja ei osaa edes sanoa voisiko tuo Leyland olla ensiasennusmottori... Tosin yritän sitä sieltä edeleen pilkkiä josko joku siellä tietäisi.
Juha
Myyjällä ei ollut oikein hajua koneen kunnosta kun oli perintöä isäukolta. Soitin sitten kolme pykälää alaspäin koneen omistaneelle, jokä sanoi että sen pitäisi kyllä lähteä käyntiin ja toimia. No yli 10v voi aiheuttaa ongelmia...
Kone lähtee todennäköisesti huomenna kohti kesäpaikaani Hämeenlinnassa ja ensiviikon syyslomalla ei olekaan sitten tekemisen puutetta.
Yritin selvittää koneen historiaa, mutta ilmeisesti laite ei ole ollut rekisterissä koskaan ja romula josta tuo vanhin (3 pykälää alaspäin) tietämäni omistaja on sen ostanut ei muista konetta, osasyynä lienee se että nykyisen romulan omistajan isä on kuollut 8 vuotta sitten.. Epäilys oli myös että kone ei ollut edes romulan kautta kiertänyt kun ostaja oli romulan omistajan tuttuja.
Eli aika tiukaan tilanteeseen historian selvityksessä olen nyt törmännyt. Odotelen vielä josko trafi osasi kertoa jotain, kun puheisiin ei aina kannata 100% uskoa. Olisiko ehdotuksia mistä tietoa voisi etsiä?
Gradall USAsta ilmoitti vain hyvin suppeasti tietoa ja ei osaa edes sanoa voisiko tuo Leyland olla ensiasennusmottori... Tosin yritän sitä sieltä edeleen pilkkiä josko joku siellä tietäisi.
Juha
Gradall m-2460 1962, Caterpillar D6B, Belarus 425 Progress, DT75v, Valmet 710 UM355.
Re: Gradall M-2460 Luiskakaivinkone
Mobilin 1240 öljyä sai ainaki joitain vuosia sitten. Omas Reetussakin sellaiset on....
Seisonnan jälkeen, ennen käynnistysyritystäkään, ota venakoppa auki ja tutki että pumppusuutinelementit vivustoineen, liikkuu kaasuvivun mukaisesti, myös se sammutusasento.
Jos jokin suutin hirttelee, se kone jää huutamaan täysiä eikä saa ihan hevillä sammumaan. Imuilmakanava tukkimalla tukevalla pellillä tai polttoainesyöttö poikki ( jotkut on pistäneet siirtopumpun imupuolelle varoiksi palloventtiilin )....
Myös lohkon sivulla on 2 pientä pilliä huuhteluilmatilasta ulkoilmaan, nämä ovat myös syytä olla avonaiset. Noin suurinpiirtein pääöljykanavan korkeudella, lohkon melkolailla päissä.
Niistä poistuu mahdollinen huuhtelutilaan kertyvä öljy, estäen "öljykäyntiryntäykset"
Seisonnan jälkeen, ennen käynnistysyritystäkään, ota venakoppa auki ja tutki että pumppusuutinelementit vivustoineen, liikkuu kaasuvivun mukaisesti, myös se sammutusasento.
Jos jokin suutin hirttelee, se kone jää huutamaan täysiä eikä saa ihan hevillä sammumaan. Imuilmakanava tukkimalla tukevalla pellillä tai polttoainesyöttö poikki ( jotkut on pistäneet siirtopumpun imupuolelle varoiksi palloventtiilin )....
Myös lohkon sivulla on 2 pientä pilliä huuhteluilmatilasta ulkoilmaan, nämä ovat myös syytä olla avonaiset. Noin suurinpiirtein pääöljykanavan korkeudella, lohkon melkolailla päissä.
Niistä poistuu mahdollinen huuhtelutilaan kertyvä öljy, estäen "öljykäyntiryntäykset"
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
- Diesel Power
- Guru
- Viestit: 525
- Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57
Re: Gradall M-2460 Luiskakaivinkone
Tuossa tuli tärkeää asiaa. Jos nimittäin kone on ollut noinkin kauan käynnistämättä...
Re: Gradall M-2460 Luiskakaivinkone
Oon huomannut, että talviseisokki voi riittää.... Siks kurkin aina kuukaudenkin seisokin jälkeen pumppuelementtien liikkeen ennen starttia.Tosin mekaanisvipuinen käsikäyttöinen kaasuvivusto, niin käsikahvasta jo melkein tunnistan, onko jumia odotettavissa....
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
Re: Gradall M-2460 Luiskakaivinkone
Gradall m-2460 1962, Caterpillar D6B, Belarus 425 Progress, DT75v, Valmet 710 UM355.
Re: Gradall M-2460 Luiskakaivinkone
Kuvista päätellen, tuulettajan siivistä siipikulma eli pyörimissuunta, pakosarjan ja huuhtelupumpun paikasta, kyseessä on Detroitin RC 3-53 kone
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...