Åkerman H10BE ja EC230 erot?
Lähetetty: 17 Maalis 2019, 23:00
Hei, eka viestini tälle foorumille. Aivan älytön kuume hankkia Åkermanin kaivuri. Olen antanut kertoa itselleni, että nämä 80-luvun lopun ja 90-luvun alun Åkermanit olisivat hitaita, mutta kohtuullisen helppoja huoltaa ja korjata sekä vahvoja ja yksinkertaisia laitteita. Tokihan näillä kaikilla on jo tunteja takana vaikka miten paljon, eli jokainen värkki on jo oma yksilönsä. Markkinoilla noita ei järin paljoa näy, joten lie oletettavissa, että laitteita käytetään vielä urakoinnissa ja kakkoskoneina. Minulle laite tulisi maa- ja metsätalouden sekä sivuelinkeinojen käyttöön, ei siis urakointiin. Kysymyksiä laitteista on hirveästi.
Haluaisin saada raadin mielipidettä, mitkä ovat suurimmat erot noissa otsikon kaivureissa? Miten erot näkyvät käytännössä? Kumpi olisi oikea valinta?
Miten sähköpuoli? Tietokonebokseja ja sähköinen sivupaneeli jo on, mutta mitkä kaikki toiminnot ovat sähköohjattuja? Erästä konetta tarjottiin, joka oli uponnut vuosia takaperin nevaan ja kuivailtu, mutta sähköjä ei ole saatu kuntoon (liekö yritettykään). Paneelin juotokset oli tehty uudet mutta ei apuja. Starttaus pellin alta, mutta töitä pystyy tekemään.
Saako Lassakselta/Ruotsista kaikkia osia että värkki pysyy työkunnossa?
Tsekattavat paikat telasto, vetopyörät, rungon väsymismurtumat, puomiston tapit ja murtumat, hydesäiliön kunto, voimakkuus... mitä muuta?
Onko kaivutyö tuollaisella vanhalla vehkeellä älytöntä nytkämistä, onko selkä paskana jo eka kesän jälkeen?
Olisin kovin kiitollinen kaikista vastauksista!
Edit: vaihdettu aluetta, meni eka väärälle.
Haluaisin saada raadin mielipidettä, mitkä ovat suurimmat erot noissa otsikon kaivureissa? Miten erot näkyvät käytännössä? Kumpi olisi oikea valinta?
Miten sähköpuoli? Tietokonebokseja ja sähköinen sivupaneeli jo on, mutta mitkä kaikki toiminnot ovat sähköohjattuja? Erästä konetta tarjottiin, joka oli uponnut vuosia takaperin nevaan ja kuivailtu, mutta sähköjä ei ole saatu kuntoon (liekö yritettykään). Paneelin juotokset oli tehty uudet mutta ei apuja. Starttaus pellin alta, mutta töitä pystyy tekemään.
Saako Lassakselta/Ruotsista kaikkia osia että värkki pysyy työkunnossa?
Tsekattavat paikat telasto, vetopyörät, rungon väsymismurtumat, puomiston tapit ja murtumat, hydesäiliön kunto, voimakkuus... mitä muuta?
Onko kaivutyö tuollaisella vanhalla vehkeellä älytöntä nytkämistä, onko selkä paskana jo eka kesän jälkeen?
Olisin kovin kiitollinen kaikista vastauksista!
Edit: vaihdettu aluetta, meni eka väärälle.