Tervee
Oletteko seuranneet hydrauliikan lämpötiloja näin kuumalla kaivaessa? Laitoin Kobelo sk 115 sr:n nostosylinteriin pintalämpömittarin. Lämpömittari nousee 55-60 asteeseen kun kaivaa ojia. Sylinteristä kun kädellä koittaa, niin paria sekunttia kauenpaa ei kärsi pitää kiinni. Oikean puolen hydrauliikka säiliön päällä on muovinen "konepelti", sen olen nostanut hieman raolleen. Moottorin tuulettimen ilmavirta pääsee paremmin tuulettamaan hydrauliikan pumppuhoneen, kun ilma pääsee virtaamaan siitä ohitse. Se auttoi hieman hydrauliikan öljyjen lämpötilaan.
Mikä olisi vielä turvallinen lämpötila-alue, jossa ei vielä aiheudu koneelle vahinkoa? Öljynä käytän Gulfin 46 hydrauliikka öljyä. Nyt olen pitänyt keskipäivät siastana, kun olen säälinyt kaivinkonetta. Koppi ja moottori pysyy viileänä helposti vielä näillä keleillä.
Kaivaminen kuumalla
-
- Aktiivinen käyttäjä
- Viestit: 24
- Liittynyt: 14 Huhti 2013, 13:53
Re: Kaivaminen kuumalla
Yli 65-70 asteen ei kannata kovin ajaa, siis säiliölämpöä. Öljystä riippuen alkaa tulla haittaa voiteluominaisuuksille.
Re: Kaivaminen kuumalla
Jos offtopiccina mennään traktoripuolelle, niin eräällä merkillä aikanaan vaihteistotyypillä " A " ( kova aski + 1 pikavaihde ) , oli öljyillä normi käyttölämpötila 60-70 astetta.
" B " tyypin vaihteistolla ( 6 pikavaihdetta + 3 aluetta synchrokytkimin ) 70 -90 astetta
Ja " C " tyypin vaihtistolla ( 18 -19 vaihdetta , täyspowersift ) 90-110 astetta .....
Noin A , B ja C tyyppimerkinnät on vaan hatusta vedetty tähän , yleisesti vaan noinku esimerkkinä öljyn lämpötiloista.
Öljytia on noissa siis vaihteiston ja hydrauliikan kanssa noissa yhteinen , 60-90ltr
" B " tyypin vaihteistolla ( 6 pikavaihdetta + 3 aluetta synchrokytkimin ) 70 -90 astetta
Ja " C " tyypin vaihtistolla ( 18 -19 vaihdetta , täyspowersift ) 90-110 astetta .....
Noin A , B ja C tyyppimerkinnät on vaan hatusta vedetty tähän , yleisesti vaan noinku esimerkkinä öljyn lämpötiloista.
Öljytia on noissa siis vaihteiston ja hydrauliikan kanssa noissa yhteinen , 60-90ltr
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
Re: Kaivaminen kuumalla
82 astetta on hydrauliöljylle se perinteinen raja, jonka ylitettyä sen ominaisuudet alkavat heikentyä merkittävästi. Tämä juontaa varmaan 180 Fahrenheitiin.
Sellainen peukalosääntö on ollut että kun öljy kerran ylittää sen raja-arvonsa, ikä puolittuu. Toisella kerralla taas puolittuessa mennään neljäsosaan jne. Peukalosäännöt ovat tosin perinteisesti aika kaukana todellisuudesta joten pääasia on vaan että tietää ylikuumentuvan öljyn vanhentuvan nopeasti.
Sellainen peukalosääntö on ollut että kun öljy kerran ylittää sen raja-arvonsa, ikä puolittuu. Toisella kerralla taas puolittuessa mennään neljäsosaan jne. Peukalosäännöt ovat tosin perinteisesti aika kaukana todellisuudesta joten pääasia on vaan että tietää ylikuumentuvan öljyn vanhentuvan nopeasti.