VOLVO 140 BLC pumppusuutin ? ongelma

Keskustelua tela- sekä pyöräalustaisista kaivukoneista
jusape
Guru
Viestit: 834
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

VOLVO 140 BLC pumppusuutin ? ongelma

Viesti Kirjoittaja jusape »

Tälläinen sähköposti oli tuossa iltasella tullut, olisko jollain teistä siellä jotain vinkkiä - vihjettä - tietoa asiasta paremmin ??
Alla vähän "turhista" teksteistä asiaan liittyen, lyhennelty sähköpostiviesti suoraan sellaisenaan.

Läksin sinua lähestymään suutin ongelman tiimoilta, kun olen
> antanut itseni ymmärtää, että sinulla on osaamista diesel
> laitteista sekä kontakteja muihin osaajiin.
>
> Elikkä ongelman ydin on volvo kaivinkoneen deutz pumppusuutinmoottori
> tyyppinumeroltaan 10427799 ongelmat alkoi kun laite sammui itsekseen
> työkierroksilta ja teki vikakoodin joka johti hajonneen
> kaasunkäyttö/sammutus askelmoottorin luo. Sen vaihdoin uuden ja
> sitten ilmeni että suuttimia(tai ilmeisesti suutinkohtaisia pumppuja)
> ohjaava tanko jota askelmoottori käyttää oli jumiutunut sammutus
> asentoon. No sen sai helposti liikkeelle jolloin kone käynistyi. No
> tanko tietenkin jumiutui uudelleen joka siis on tämä tämönhetkinen
> ongelma. Ilmeisesti jokin suutinkohtainen pumppu jumittaa
> satunnaisesti aiheuttaen tangon jumiutumisen.
( ..... poistettua lainausta ....... )
> Deutsin moottorien maahantuoja puhui vaan että kyseessä on kone
> jossa on sylinterikohtaiset korkeapainepumput ja todennäköisesti
> jonkin pumpun vaihdolla selviäisi, mutta itse vaihto vaatinee
> erikoistyövälineitä, jotta ajotus säilyisi. Volvo huoltomies
> sensijaan puhui pelkästään pumppusuuttimista..
> Alkaa itsellä ymmärrys loppua ja aikataulut kiristyä kun kone
> seisoo.
>
> Kone on kymenlaaksossa, ( .....poistettua lainausta ...........) Kaikki tiedonmuruset ovat tervetulleita.
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
Jappi
Guru
Viestit: 284
Liittynyt: 22 Marras 2011, 14:02

Re: VOLVO 140 BLC pumppusuutin ? ongelma

Viesti Kirjoittaja Jappi »

Suutinkohtaiset pumppuyksiköt on lohkossa, oikeaoppisesti vaihtaen tarvitaan erikoistyökaluja. Noissa alkuperäisissä menee yleensä jousi poikki, aiheuttaa kaikenlaista harmia, uusissa on parannettu tämä asia. Onnistuu yksitellen vaihtaa ilman ihmeellisempiä työkaluja mutta ihan kohdalleen ei saa ajoitusta/määriä ilman noita erikoistyökaluja.

Katsoo vain asentaessa että elementin säätövipu menee tangon koloon ja sitten korvakuulolta ajoitus kohdalleen elementille kääntämällä sitä lohkossa. Savuttaa todennäköisesti sinistä tyhjäkäynnillä mutta töihin pystyy...
jusape
Guru
Viestit: 834
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: VOLVO 140 BLC pumppusuutin ? ongelma

Viesti Kirjoittaja jusape »

Okei.
Välitän tietoa eteenpäin.
Jatkoviestiä sähköpostista :


Tuntuu olevan hankala kone huoltomiehillekin kun 140 volvossa on deutsin kone ja deutsin moottorin ohjain niin volvo huolto ei pääse moottorinohjaimeenkaan käsiksi. Tosin suuttimethan tässä on täysin mekaaniset, joka taas aiheuttaa haasteita suutinten/pumppujen säädölle. Isommissa volvoissa taas on volvon oma moottorinohjain ja sähköisiä suuttimia jolloin tilanteet ovat aivan toiset.
Minun konehan on siis 2007 vuotinen volvo jos en vuosimallia aiemmin maininnut.
Jos jonkun vinkin tai tuohon teknologiaan perehtyneen löydät, niin kiitos jo etukäteen.
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
Jappi
Guru
Viestit: 284
Liittynyt: 22 Marras 2011, 14:02

Re: VOLVO 140 BLC pumppusuutin ? ongelma

Viesti Kirjoittaja Jappi »

Kyllä noihin ohjaimiin pääsee saman verran käsiksi kuten muissakin malleissa, mutta eipä siellä paljoa ole nähtävää kun käytännössä mekaanisesta ruiskutuksesta puhutaan. Sähköllä ohjataan säätötankoa joka siis määrittää ruiskutusmäärän, ajoitus kiinteä. Omaa sukua Deutz on kaikki uudetkin alle 9l moottorit noissa Volvoissa, olleet jo vuosia.

Se oikeaoppinen säätö vaatii erikoistyökaluja säätötangon asetukseen säätöasentoon ja elementtien korkeuden mittaukseen ja simmilevyjä joilla säädetään ruiskutuselementtien korkeus lohkoon(joka taas vaikuttaa ruiskutuselementin ruiskutuksen alkukohtaan). Mutta kuten sanottu, saa sen korvakuuloltakin kohtuullisesti toimimaan kenttäoloissa.

Ja ne elementit kannattaa vaihtaa kaikki, se on varmaan vuoden sisällä kuitenkin kaikki vaihdettu mikäli yksitellen lähtee uusimaan. Ei pitäis olla merkkihuollolle mikään ongelma, heillä on ohjeet ja vehkeet ko. hommaan. Ja osat.
Vastaa Viestiin