MF 350S telakaivuri

Keskustelua tela- sekä pyöräalustaisista kaivukoneista
MFK
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 21 Touko 2023, 07:00

MF 350S telakaivuri

Viesti Kirjoittaja MFK »

Tervehdys,

Otsikon mukainen härveli tuli sitten hommattua...
Kuten uudessa koneessa aina, pientä huoltohommaa taitaa olla tiedossa :)

On näköjään vähän harvinaisempi kone, mutta olisi tarkoitus kunnostaa oman pihan pikkuhommiin.
Jos tältä palstalta saisin jotain apuja niin en kyllä panisi pahakseni.
Korjaamo / huoltokäsikirjan sain tilattua Ebayn kautta, pitää tutustua niihin kun ehdin.

Pikaisen katsauksen jälkeen 700mm telojen perusketjuille pitäsi tehdä jotain, osa holkeista on halki ja osa puuttuu.
Helpoin olisi vissiin jos jostain sattusi löytymään sopivalla jaolla olevat telat lappuineen?

Ylävaunun käännön moottori vuotaa. Tässä taitaa olla jonkinlainen säteis/radiaalimäntämoottori josta yksi sylinteri on halki.
Tälle pitäsi kanssa tehdä jotain, vaihtaa ehkä toisenlainen moottori?

Muutoin kone on kyllä toimintakunnossa, mutta telat paukkavat ja moottori vuotaa..

Onko hyviä ideoita, sen lisäksi että laitat paaliin?
Avatar
Diesel Power
Guru
Viestit: 550
Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57

Re: MF 350S telakaivuri

Viesti Kirjoittaja Diesel Power »

Sen verran outo kone meikäläiselle että on ensteksi kysyttävä missä päin maailmaa tuollainen on tehty. MF on englantlainen merkki mutta pyörä kuormaajia taisivat tehdä Saksassa.
MFK
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 21 Touko 2023, 07:00

Re: MF 350S telakaivuri

Viesti Kirjoittaja MFK »

Diesel Power kirjoitti: 05 Kesä 2023, 08:08 Sen verran outo kone meikäläiselle että on ensteksi kysyttävä missä päin maailmaa tuollainen on tehty. MF on englantlainen merkki mutta pyörä kuormaajia taisivat tehdä Saksassa.
Terve, ilmeisesti italiassa.
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1815
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: MF 350S telakaivuri

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Varaosien löytyminen ei välttämättä ole helppoa. Esimerkiksi juurikin käännön moottorin tai koko kääntöyksikön vaihtaminen toiseen vastaavan kokoisen koneen kääntöyksikköön voi olla helpoin tie.
MFK
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 21 Touko 2023, 07:00

Re: MF 350S telakaivuri

Viesti Kirjoittaja MFK »

Hullu-Jussi kirjoitti: 06 Kesä 2023, 17:44 Varaosien löytyminen ei välttämättä ole helppoa. Esimerkiksi juurikin käännön moottorin tai koko kääntöyksikön vaihtaminen toiseen vastaavan kokoisen koneen kääntöyksikköön voi olla helpoin tie.
Totta.
Alkuperäinen kääntömoottori on ilmeisesti 1700cm3 ja sille on syötetty öljyä kahdella n.40cm3 pumpulla eli jos moottorin kierrokset on ollut vähän yli 2000r/min niin virtaus on ollut suurin piirtein 160-180L/min. Paineet maltilliset alle 180 bar.
Kustannussyistä ajattelin tähän 630cm3 vedolle tarkoitettua geroottorimoottoria (OMT/OMTW), josta sitten n. 1/3 rullaketjuvälitys käännölle.
Toki jos jostain löytyy sopivan kokoinen n. 1500-2200cm3 moottori niin pääsisi helpolla. Näitä ei vain taida ihan joka päivä olla myynnissä.
Jos ehdin ensi viikolla askartelemaan sähköt & puhdistamaan polttoainejärjestelmän niin pääsen perehtymään tarkemmin.
Telat tuossa mietityttää enemmän..
RH 6
Guru
Viestit: 145
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:49

Re: MF 350S telakaivuri

Viesti Kirjoittaja RH 6 »

Olisikohan tuo kääntömoottorin vuotava sylinteri mahdollista korjata tai sitten ohittaa pois käytöstä? Valokuva voisi olla hyödyllinen korjausta miettiessä.
MFK
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 21 Touko 2023, 07:00

Re: MF 350S telakaivuri

Viesti Kirjoittaja MFK »

On näköjään yritetty muutamaan otteeseen korjata, eihän vain mennyt kahvit väärään kurkkuun? :D
Kunhan ehdin putsaamaan tukkeutuneen polttoainejärjestelmän yms. pientä huoltoa että saan uudestaan
käyntiin niin pitää tutkia tarkemmin.
Tuon sylinterin saisi varmaankin tulpattua pois käytöstä, mutta käynti menisi vissiin nykiväksi?
Mukana tuli toinenkin moottorin pesä, sitä oli myös korjaushitsattu mutta ei ihan noin "taitavasti".
Kaantom.jpg
Kaantom.jpg (252.22 KiB) Katsottu 1111 kertaa
Tuo yläosan venttiililohko jakaa öljyä sylintereille.
Varsinaisessa moottorilohkossa on sylintereiden päällä öljykanavat jotka johtavat venttiililohkoon.
Voihan olla, että ainakin tuossa mukana tulleessa lohkossa olisi vain öljykanava halki ja itse sylinteri ehyt.
Silloin voisi tutkia mahdollisuutta muuttaa öljykanava sylinterin päätylaipasta suoraan yläpuoliselle venttiililohkolle..
fiat-allis
Viestit: 6
Liittynyt: 18 Helmi 2011, 15:57

Re: MF 350S telakaivuri

Viesti Kirjoittaja fiat-allis »

Tuota samanlaista mäntä moottoria käytetään ARA ja Lokomo kaivinkoneissakin. Stefan moottori merkiltä ainakin omassa arassa oli käännössä.
MFK
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 21 Touko 2023, 07:00

Re: MF 350S telakaivuri

Viesti Kirjoittaja MFK »

Noita moottoreita ei vain tahdo löytyä kohtuuhintaan mistään.

Ensi viikolla pyrin nostamaan moottorin pois, jolloin pääsen purkamaan sen ja vertaamaan sylinterilohkoa mukana tulleeseen varaosalohkoon.
Jos ovat samanlaiset niin koeponnistan varaosalohkon niin näen mistä on oikeasti halki, sylinteristä vai sylinterin yläpuolisesta öljykanavasta.
Jos sylinteristä, niin ehkä avarran ja putkitan. Jos öljykanavasta niin tutkin voiko kanavan ohittaa jakoventtiilistä suoraan männän päälle.

Nimimerkki RH6 ehdottama vuotavan sylinterin käytöstä poisto voisi myöskin olla kokeiltavan arvoinen temppu.

Tänään sain 630cm3 geron, tuosta toki saan tehtyä välityksillä sopivan, mutta on viimeinen ratkaisu.
jarikos
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 25 Kesä 2021, 19:39

Re: MF 350S telakaivuri

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Tuota Staffan mäntämoottoria pois nostaessa kannattaa varoa, ettei tee tuhoa sille. Saattaa olla tiukassa se akseli booreineen. Painoahan tuossa on noin sata kiloa.

Näyttää noita Staffan moottoreita saavan maailmalta mutta hinnat on useampaa tuhatta ja verot sekä tullit päälle. Itsellä on yksi Staffan moottori omaan ARA:n varalla onneksi.
Vastaa Viestiin