Sivu 1/1
Kaivinkoneen telojen ohjaimet?
Lähetetty: 21 Kesä 2012, 08:46
Kirjoittaja Aukusti
Olen yrittänyt netistä etsiä telakaivinkoneen telojen ohjaimien rakennetta, mutta en ole löytänyt.
Eli millainen on ohjaimien rakenne ja missä kohtaa alavaunua ne sijaitsevat sekä onko miten helppo rakentaa itse?
Otan mielelläni vastaan vinkkejä ja myös kuvia.
Re: Kaivinkoneen telojen ohjaimet?
Lähetetty: 21 Kesä 2012, 13:58
Kirjoittaja Jappi
Onko kyse niistä ohjureista jotka ovat telarungossa ihan ketjut kahta puolen vaiko tukisuksista jotka tukee lappuja epätasaisella alustalla?
Re: Kaivinkoneen telojen ohjaimet?
Lähetetty: 21 Kesä 2012, 14:22
Kirjoittaja yölento
Ohjurithan on telarungossa. Tukisukset vaan tukee lappuja.
Re: Kaivinkoneen telojen ohjaimet?
Lähetetty: 21 Kesä 2012, 21:03
Kirjoittaja Jappi
Sitten vain nettikone auki ja katselemaan tela-alustaisten Åkermanien kuvia, monesta on kuvia telastosta ja Åkerissa ne ohjurit on vakiona.
Re: Kaivinkoneen telojen ohjaimet?
Lähetetty: 23 Kesä 2012, 21:21
Kirjoittaja Aukusti
Jappi kirjoitti:Onko kyse niistä ohjureista jotka ovat telarungossa ihan ketjut kahta puolen vaiko tukisuksista jotka tukee lappuja epätasaisella alustalla?
Tarkoitan ohjureita, jotka auttavat pysymään teloja paremmin päällä, eli telarungossa ketjujen molemmilla puolilla olevia ohjureita.
Åkermanin muutamasta kuvasta ohjureiden rakenne käy jollakin tavalla selville.
Jos ohjureita ei ole, niin eikö tukisuksien yhteyteen periaatteessa voisi rakentaa nämä telojen ohjaimet?
Re: Kaivinkoneen telojen ohjaimet?
Lähetetty: 24 Kesä 2012, 11:24
Kirjoittaja hit 092
Aukusti kirjoitti:
Jos ohjureita ei ole, niin eikö tukisuksien yhteyteen periaatteessa voisi rakentaa nämä telojen ohjaimet?
Näistä ohjureista taitaa olla niin montaa variaatiota kun on seppiäkin. Jos sinulla on tukisukset, jotka luultavasti kiinni telarunkojen kyljessä, voisi niitä hyväksikäyttäen rakentaa täyspitkät ohjurit "kivisuojat" jotka siis pitäisivät kivet yms. poissa rullien ja ketjun välistä. Tämä voisi oman kokemuksen mukaan olla parempi ratkaisu. Metsäkäytössä joskus huomannut että nämä alkuperäiset lyhyet ohjurit, tuppaa takertumaan ketjun tappien päihin ja eteneminen tökkii, toki niitäkin on joskus "loivennettu" sopivalla raudanpalasella. Eikun rautakauppaan ja rakentamaan

.
Re: Kaivinkoneen telojen ohjaimet?
Lähetetty: 24 Kesä 2012, 15:52
Kirjoittaja Aukusti
hit 092 kirjoitti:Aukusti kirjoitti:
Jos ohjureita ei ole, niin eikö tukisuksien yhteyteen periaatteessa voisi rakentaa nämä telojen ohjaimet?
Näistä ohjureista taitaa olla niin montaa variaatiota kun on seppiäkin. Jos sinulla on tukisukset, jotka luultavasti kiinni telarunkojen kyljessä, voisi niitä hyväksikäyttäen rakentaa täyspitkät ohjurit "kivisuojat" jotka siis pitäisivät kivet yms. poissa rullien ja ketjun välistä. Tämä voisi oman kokemuksen mukaan olla parempi ratkaisu. Metsäkäytössä joskus huomannut että nämä alkuperäiset lyhyet ohjurit, tuppaa takertumaan ketjun tappien päihin ja eteneminen tökkii, toki niitäkin on joskus "loivennettu" sopivalla raudanpalasella. Eikun rautakauppaan ja rakentamaan

.
Esittämäsi täyspitkien ohjureiden rahentaminen on mielestäni hyvä. Kiitos vinkistä.
