Allis Chalmers TL 20 D

Keskustelua pyöräkuormaimista ja pienkuormaimista
jusape
Guru
Viestit: 898
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Allis Chalmers TL 20 D

Viesti Kirjoittaja jusape »

Moron. Ja kaikille tasapuolisesti.
Olen rekisteröitynyt foorumille jo n. 5v sitten, mut eipä ole tullut kirjoiteltua.
Eikä vuosiin selattuakkaan palstaa juurikaan laisinkaan taasen.
Jotkut varmaan tietää meikän paremmin juurikin Konekansan, tai Nuffifoorumin kautta, joku on saattanut tavatakkin, tai siis livenä nähdä, ainakin Paukepäivillä, kun olen siellä Alliksen kanssa ollut vuodesta -13 asti mukana ....

Tossa kuvia omasta koneesta, siis vehje on vuosimallia -60, valm nro 763, orkkis AEC-motti on vaihdettu joskus, ehkä jo -60 ? luvulla tai varhain -70 luvulla Volvon D67 koneeseen ( ilmeisestikkin ) , ja uhkana oli sulattoon meno joskus syksyllä -11 tai 12, jolta sain tän pelastettua sitten, kone kotiutui lopulta tosin vasta maaliskuussa -13 , kun pienituloisen piti kolehtia aikansa kerätä maksuun ......
Toimiakseen jotenkin, tää ei tarvinnut kuin akkuja paikoilleen, apuvirtaa ja uutta löpöö tankkiin ( + vähän pilottia ), sekä hydeen öljyä , kun oli n.10-15+ v seisomisen aikana vuotanut kaikki pihalle, tai siis kalliomäkeen ....
Kabiinin tein sateensuojaksi talvella -13/14 ja takaritilä on omavalmiste. Jarrujahan täs ei tietenkään ollut, joten nypräsin kesällä -13 Chevyn jarrulevyn etukardaanin ympärille ja pari jarrusatulaa tahkoamaan.
Pääsylinterin otin niin ikään jenkkibiilistä, ja systeemi on tehostamaton, mut hiekkatiellä jarrua polkaistessa kunnolla, pysähtyy ja tehokkaasti, likimain lukkojarrutus ei ole mahdotonta tehdä.
( kuvaa klikkaamalla pääsee kuva-albumiin, josta näkee lisää kuvia )

Kuva


Ihan ensimmäisiä käynnistysyrityksiä, vielä ennenkuin kone oli kotiutunut

https://www.youtube.com/watch?v=1HTOKArfOdc

https://www.youtube.com/watch?v=GeAh06sAngE

https://www.youtube.com/watch?v=l2rfjdgaa1g

Sitten voimannäytettä 9.9. -13 , eli loppukesältä samana vuonna, tässä on jo jarrut tehtynä, mut vaihteensiirrossa ongelmia, kun moottori/vaihteistopaketti pääsi liikkumaan pituussuunnassa pikkasen....

https://www.youtube.com/watch?v=b98f9chQon4

Enemmän, tai oikeastaan koko koneen tarina ( ennen kuin edes oli vielä oma -> tähän päivään ) on Konekansan foorumilla omassa ketjussaan, kaikkine rakentelukuvineen nähtävissä, sivuja ketjussa vaivainen 88kpl

http://www.konekansa.net/showthread.php ... mers-TL-20
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1816
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Allis Chalmers TL 20 D

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Kiitos linkityksestä!
Aika saavutus 88 sivun viestikeju, jossa asiaa periaatteessa vaan yhdestä koneesta. Nyt, kun tämä linkitys toimi vähän niin kuin yllykkeenä, kävin vihdoin koko ketjun läpi. Joo, puoli päivää siinä meni, mutta näin lomalla olessa ehtii… ja pari hyödyllistä vinkkiä tuli bongattua, joten ei mennyt hukkaan lueskelu.
jusape
Guru
Viestit: 898
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Allis Chalmers TL 20 D

Viesti Kirjoittaja jusape »

Ollos hyvä vaan. Ja kiva jos jotan vinkkiä tms hyödyllistä vanha koirakin löytää toisten jutuista...... ;)
Itte olit laitellut kuvin tästäkin tuolla paukepäivät-ketjussa, samoin kuin meikän Nuffista siinä kärryn ja sorakuorman kanssa ......
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1816
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Allis Chalmers TL 20 D

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Allis-Chalmers -kuormaajia on pakko tähän väliin hieman kehua. Se oli 60-luvun alussa Suomessa varmaankin kaikkein arvostetuin pyöräkuormaajamerkki. Se oli myös pitkään eniten myyty näissä isoissa koneissa. Konekeskolta kuulin aikoinaan, että he olivat myyneet TL-20 -koneita 150 kappaletta. Ensimmäinen tuli Suomeen 1957 ja tuonti loppui, kun uusi linkkukone TL-645 saatiin myyntiin 1965. Vanhat jäykkärunkoiset säilyivät käytössä kuitenkin pitkään, koska kone oli pääosiltaan hyvin suunniteltu.

Maanrakennuskoneseuran sihteeriltä sain tämän skannauksen Diesel-lehden kannesta vuodelta 1960:
Liitteet
Diesel-lehti-60-4-AC.jpg
Diesel-lehti-60-4-AC.jpg (105.76 KiB) Katsottu 20059 kertaa
jusape
Guru
Viestit: 898
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Allis Chalmers TL 20 D

Viesti Kirjoittaja jusape »

Runkonumerosta 600 eteenpäin oli ilmeiseti moottorina 6-cyl AEC, 167hv, aiemmin 4-cyl AEC-moottori ( se n. 130hv, alitehoinen koneeseen nähden ) joissa oli välikardaani moottorin ja vaihteiston välissä, 6-mukiset oli suoraan vaihteistoon kiinnipultattuja .....

Kuutoskoneiden tultua alkoi myös ilmetä voimansiirrossa kestävyysongelmia, liekkö suurin syy sitten alimittaisen voimansiirtotekniikan, vaiko käyttäjien liian raaka käsi ????
Tosin, AEC-moottoreissa oli paljon myös kansitiivisteongelmia, ym muuta pientä, ja osien saanti silloin oli mitä oli, siksi niihin yleensä istutettiin joko Leylandin tai Volvon 6 cyl moottoreita, niiden hyvän ja helpon saatavuuden ja myös varaosien nopean ( ja kohtuu edullisen ) saannin vuoksi .....

Lisäksi ne BTL-koneet, jotka on Brittivalmistetta, TL-koneet on amerikkalaisia, "samat" BTL-mallimerkinnän koneet on siis Brittivalmisteisia, lisenssillä tehtyjä, pääasiassa tuontiosista .......

Niin, ja mahtoikohan Fiat:in konsernin maanrakennuspuoli ostaa Alliksen nimen sekä tuotannon noihin aikoihin, ja markkinoille tulleiden linkkukoneiden merkkinä oli sittemmin juurikin FIAT-ALLIS , vuodesta n. -65 eteenpäin.

Allis-Chalmers ( itsessään tuotemerkkinä ) ei käsittääkseni itse ikinä valmistanut linkkukoneita .... Vaan silloin tuli 545, 645 ym koneet , sekä puskutraktorit, FIAT-ALLIS nimen alla markkinoille, sittemmin aikanaan kaikki taas muuttui FIAT-HITACHI nimen alle, jne .......

Ja eihän tuonkaan koneen muissa ominaisuuksissa ole paljoa moitittavaa ( ikä huomioiden ) kuin että kääntösäde on sen n. 11metiä, eli kääntöympyrä on n. 22metriä ......
Kankeahan se on nykymittapuulla, joka tietty touhuja hidastaa ja hieman rajoittaa, mut voimaa on aika kivasti tallella edelleenkin .......
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1816
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Allis Chalmers TL 20 D

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

TL-20:n moottoriasia on muistaakseni aika tavalla mutkikas, koska useampia moottorimalleja on ollut ja niistäkin vielä eri versioita. Tästä syystä eri vuosien konetaulukoissa ja mainoksissa on erilaisia teholukemia. Muistaakseni yksi iso hyppäys oli, kun amerikkalaisiin TL-20:iin tuli turbo. Brittitehtaan tekemissä oli kokonaan eri moottori (AEC) ja niissä ei kai koskaan ollut turboa, mutta ne olivat tilavuudeltaan reilusti suurempia kuin amerikkalaiset moottorit.

En näitä muista ulkoa ja parempi, etten yritä muistella yhtään enempää. Maansiirtokoneseurassa Janne muistaa nämä 60-luvun koneet hyvin ja hänellä on kerättynä tehtaan esitteitä lähes mallista kuin mallista. Koitin jo soittaa hänelle, mutta en tavoittanut.

Fiat-Alliksen syntyhetkeksi olisin veikannut vuotta 1970. Pieleen olisi mennyt se veikkaus. Katsoin asiaa wikipediasta ja siellä oli tieto, että Allis-Chalmers ja Fiat muodostivat yhteisyrityksen vasta 1974. Ihan uutta tietoa minulle oli, että kysymyksessä oli nimen omaan yhteisyritys, eli Fiat ei ostanut koko pottia vaan osallistui 65 %:lla. Diili vaikuttaisi AC:n kannalta hieman heikolta varsinkin näin jälkikäteen arvioituna.
jusape
Guru
Viestit: 898
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Allis Chalmers TL 20 D

Viesti Kirjoittaja jusape »

Mulla on 2kpl varaosakirjoja TL20D koneeseen, räjäytyskuvineen, runkonumerosta 997 eteenpäin täsmääviä, opukset on painettu n. 11/63 ja niissä ei näy turboja räjäytyskuvissa ......
Eli olen hyvin vakaasti sitä mieltä ettei TL-20 koneessa ollut ikinä tehtaan jäljiltä ahdinta ...... Kun en ole kuullutkaan, että noissa olisi joskus tehtaalaisena ahdinta ollut .....

Ja brittikoneethan oli mallimerkinnällä BTL-XX ......
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
jpl
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 07 Touko 2009, 22:13

Re: Allis Chalmers TL 20 D

Viesti Kirjoittaja jpl »

Allis-chalmers tl20d tuli USAsta alkuun 4 sylinterisellä Buda dieselillä varustettuna. Moottori vaihtui 6 sylinteriseen 1959 vuoden aikana. Valmistaja oli sama. Allis osti budan omistukseen ja moottorin nimi muutettiin allis-chalmersiksi. Konetta toi maahan kesko, en tiedä miten tuonti jakaantui USAn ja Englannin välillä.
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1816
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Allis Chalmers TL 20 D

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Voi hyvin olla, että muistan turbo-asian väärin. Turbojen käyttöön oton voin olla sekoittanut muista konetyypeistä, joihin niitä tuli. Ikävä kyllä, minulla ei ole kotonani mitään Alliksiin liittyviä esitteitä tai muutakaan kirjallisuutta, joten tämä nyt minun osalta on mennyt vain hatarien muistikuvien pohjalta. Sama pää kesät talvet, niin kuin sanotaan...
Avatar
Heavy
Guru
Viestit: 558
Liittynyt: 31 Joulu 2010, 02:01

Re: Allis Chalmers TL 20 D

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Nyt päästiin asiaan! TL Allikset on hienoja! Olenkin lukenut muualta paljon sinun juttuja tuosta Alliksesta. Loistava, juttu, että olet palauttanut koneen takaisin työkuntoon. Onko taka-akselissa ollut mitään remppaa?

Onko kellään tietoa vieläkö se ainakin yksi Suomeen tullut, TL40 Allis on hengissä ja olemassa? Siinä vasta melkoinen mörkö.
Vastaa Viestiin