Scoopmobilen menneisyyttä ja historiaa

Keskustelua pyöräkuormaimista ja pienkuormaimista
jusape
Guru
Viestit: 894
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Scoopmobilen menneisyyttä ja historiaa

Viesti Kirjoittaja jusape »

Tiedä tuota, mutta on koukuttavan mielenkiintoinen aihe, monipuolisuudessaan .... Ja ikäluokka huomioiden varsinkin ......
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1816
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Scoopmobilen menneisyyttä ja historiaa

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Kyllä hyvinkin koukuttava aihe. Mitä nyt lueskellu netistä näistä koneista ja Wagnerin veljesten yritystoiminnasta, tuntuu uskomattomalta, että noin paljon on pystyneet ideoimaan ihan uutta. Siihen nähden tuntuu erityisen oudolta, että Wagnereiden yritysten toiminta tuntuu hiipuneen nopeasti 70-luvulla. En tiedä kuinka paljon siinä merkitsi se John Deeren kanssa tehty onneton sopimus. Se vei ainakin yhden tärkeän yrityksen heiltä. Ehkä enemmänkin, en tiedä yksityiskohtia.

En usko, että vertaus Vanajaan on aivan pielessä. Onhan Scoopmobilella noita malleja, joiden väliset erot tuntuu aika olemattomilta. Se liittynee tuotekehitykseen. Firma oli suhteellisen vaatimaton vielä 50-luvun alkupuolella ja uudet mallit eivät olleet hioutuneet valmiiksi siinä vaiheessa, kun niitä alettiin myydä asiakkaille.

Luulisin, että tavallaan tähän kysymykseen viitataan Scoopmobilen esitteessä 60-luvun lopusta:
"Ensimmäisen mallin jälkeen on kuljettu pitkä matka. Vuosien aikana on tehty paljon uudistuksia. Aina, kun olemme keksineet mahdollisuuden tehdä jonkin asian paremmin, olemme muuttaneet sen. Ne asiat, joita asiakkaamme ovat kertoneet pitävänsä arvossa, olemme antaneet olla ennallaan."
jusape
Guru
Viestit: 894
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Scoopmobilen menneisyyttä ja historiaa

Viesti Kirjoittaja jusape »

Kun ajatellaan että tekniikan kehittymisen alkuvaiheessa tälläisten kohdalla ovat toimineet, valmistusmäärät kuitenkin aika pieniä, se, miten aika ja ideointi sekä tuotekehitystoteutus on kuitenkin edennyt, on varmasti syönyt kassaan kertyneet tulotaseen taalat hyvinkin tehokkaasti.
Ja mitä esitekuvia nähnyt, niin älyttömän monipuolista ja laajalla alueella, konevalmistus kuitenkin on ollut.
jos pohditaan esim että noit kolmipyöräkuormaajia on tehty jostain -40 lopulta ties minne asti, ja tuon mun keltaisen valmistenumero oli jokin , noin 3900 ?
eli karkeasti noin , plusmiinus ( mitättömän oloinen luku tänäpäivänä ) 130 konetta, keskiarvona, per vuosi !

Ja ne kaikenlaiset muut kamppeet, joita ei saatane muutakuin esitekuvissa ihmetellä ......
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1816
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Scoopmobilen menneisyyttä ja historiaa

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Scoopmobilen valmistusnumeroista löytyi luettelo, jossa oli kauhakuormaajamallien valmistusnumerot vuodesta 49 vuoteen 68 jaoteltuina vuosittain. Siinä mielessä muistutti aikaisemmin mainittua Vanajaa, että eri malleja oli runsaasti ja osa malleista oli sellaisia, että niitä oli tehty vain muutama kapple vuodessa. Yhteen laskettuna 20 vuoden ajalta valmistusmäärät oli kyllä ihan kohtalaiset. Numerointi oli tehty niin, että jokaiselle mallisarjalle oli annettu oma lähtöluku, josta laskeminen oli aloitettu. Esim suurin malli LD-1200 alkoi vuonna 1965 numerosta 30001 ja päättyi vuonna 1968 numeroon 30016. Kolmipyöräisten kohdalla näytti siltä, että niistä puuttui alkupään numeroita, koska useampi sarja alkoi muusta kuin 001 päättyvästä luvusta. Esim malli H alkoi luettelossa numerosta 514 vuonna 1952.

Luettelossa oli vain kauhakuormaajat. Ei esim puutavarakuormaajiksi tehtyjä koneita, jotka valmistettiin Wagner Tractor -yhtiön nimissä. Kolmipyöräisistä kuormaajista tuli numerot yhteen laskettuna yli 5600 kappaletta. Niistä näytti puuttuvan osa 40-luvulla ja 50-luvun alussa tehdyistä ja jos olettaa numeroinnin alkaneen aina 001 päättyvistä luvuista, tulisi kolmipyöräisiä noin 6000. Runko-ohjattuja oli yli 3800 kappaletta.
jusape
Guru
Viestit: 894
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Scoopmobilen menneisyyttä ja historiaa

Viesti Kirjoittaja jusape »

Yksi Scoop on varmistunut taas. Vm -56 linkkukone. Lisäksi samalla saatu tietoon , että 2kpl n.40 tonnisia Scooppeja on joskus laitettu romuksi.
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
jusape
Guru
Viestit: 894
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Scoopmobilen menneisyyttä ja historiaa

Viesti Kirjoittaja jusape »

Tähän koneeseen kuulemma on dokumentit tallessa, ostokuitti, takuutodistus, ohjekirjat sekä jokin puulaatikko, jossa uutena jotain varaosia mukana tullut ( suodattimia ? )
Elämäntyönsä on tehnyt Kurjenmäen betoniasemalla. Nyt on toisella omistajalla, joka jonkinsortin romu-ukko, joka ei ole romuttamassa tätä, eikä myöskään vissiin myymässäkään.
Samainen ukko siis pistänyt sulattoon ne 2kpl niitä isoja, 40-tonnisia Scooppeja.
Tämä kuva otettu lokakuussa -18 ( Kalle Renfeldt ) Lisäkuvia koneesta hän käy ottamassa ehkä ensviikolla.
kuva_20180903_161830.jpg
kuva_20180903_161830.jpg (137.74 KiB) Katsottu 10054 kertaa
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
Avatar
Heavy
Guru
Viestit: 558
Liittynyt: 31 Joulu 2010, 02:01

Re: Scoopmobilen menneisyyttä ja historiaa

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Luin tuossa 2001 vuoden mobilistia ja huomasin yhdellä sivulla scoopmobilen. Mikä yksilö tämä on?
Liitteet
img361.jpg
img361.jpg (1.26 MiB) Katsottu 10011 kertaa
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1816
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Scoopmobilen menneisyyttä ja historiaa

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Kuvassa on mun luullakseni hyvin harvinainen versio. Jossain amerikan kuvassa olen vastaavan nähnyt. Hyttiin mennään takana olevasta ovesta ja kuski istuu samalla tapaa selkä koneen sivullepäin kuin joissain kaivoskuormaajissa.

En olisi uskonut, että yhtään tämän lajin konetta olisi Suomeen tuotu, mutta niin vaan näkyy olevan. Mikähän tämän tyyppikirjain mahtaa olla?
Harri_82
Guru
Viestit: 143
Liittynyt: 18 Syys 2012, 21:16

Re: Scoopmobilen menneisyyttä ja historiaa

Viesti Kirjoittaja Harri_82 »

Tuo toimittajan ihmettelemä hysteri on melko suurella todennäkösyydellä ollut trukki. Joskus tuli ton tyylinen kampe jossai hysterin toimintaa esittelevässä jutussa vastaan. Merkkihän on vieläkin olemassa.
jusape
Guru
Viestit: 894
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Scoopmobilen menneisyyttä ja historiaa

Viesti Kirjoittaja jusape »

Tuo on harvinainen kampe. Valitettavasti ei varmaan enää kone tallessa ole, vaan oletettavasti on Ooppeleina ja Toyotina ....

Tais olla ihan siinä -40 lopulla, EHKÄ , kun oli vielä rakenne tuontyylinen, hydraulinen kun kuitenkin on.
Vaikka kyllähän noilla Wagnerin veljeksillä oli muutoinkin näköjään esitekuvien ym perusteella, perin merkillisiä innovaatioita koneiden tekoon .....
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
Vastaa Viestiin