Allis Chalmers telakuormaaja

Keskustelua muista maanrakennuskoneista
mike
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 69
Liittynyt: 09 Touko 2010, 22:41

Allis Chalmers telakuormaaja

Viesti Kirjoittaja mike »

Kaveri oli hommannut tuollaisen A-C telakuormaajan. Tyyppinumero ja muut tiedot puuttuvat. Huoltokohteet pitäisi ainakin selvitellä.
Moottorina on vanha Volvon turbo-6. Kone näyttää olevan työkunnossa, jarrut on heikot.
Tässä ilmeisesti juuri kyseinen kone videolla, löysin sattumalta
http://www.youtube.com/watch?v=49sSsqygbwQ

Google löysi hd-11 g mallin, vakaajat ei ole saman näköiset .
mike
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 69
Liittynyt: 09 Touko 2010, 22:41

Re: Allis Chalmers telakuormaaja

Viesti Kirjoittaja mike »

Nyt olis muutama lisäkuva. Painoluokka varmaan 10 tonnia tai alle. Toisella puolen on 2 telarullaa niin se hämää. Olisko toinen rulla lisätty, ehkä malli on hd 6 g tai hd 7 g ?
Kuva
Kuva
Kuva
Vanhan näköinen Volvo, mikä tyyppi ?
Kuva
Lisätäänkö ruiskutuspumppuun öljyä tuosta ropusta keskellä oikealla ? Missähän on pohjaroppu, ei löytynyt sormin kopeloimalla ?
Kuva
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1816
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Allis Chalmers telakuormaaja

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Taitaa olla HD 7G. Jäähdyttäjän suojus on hieman oudon näköinen. Olisikohan tuo italialaista alkuperää. Niissä oli nokka erinäköinen kuin amerikkalaisissa Alliksissa. Italiassa 7G:n tuotanto alkoi 1965,

Myyntiesite amerikkalaisesta versiosta, 60-luvun alkupuoli:
Liitteet
Allis Chalmers HD 7G
Allis Chalmers HD 7G
AC-7G-es-755.jpg (37.72 KiB) Katsottu 12417 kertaa
Jappi
Guru
Viestit: 289
Liittynyt: 22 Marras 2011, 14:02

Re: Allis Chalmers telakuormaaja

Viesti Kirjoittaja Jappi »

Tuo volvon kone ei välttämättä ole kauhean vanha. Sähkösammutin hieman kielii siihen suuntaan, ja tuskin löytyy öljyproppua tuon pumpun pohjasta koska on moottorin öljykierrossa.
mike
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 69
Liittynyt: 09 Touko 2010, 22:41

Re: Allis Chalmers telakuormaaja

Viesti Kirjoittaja mike »

Jäähdyttäjän maski vaikuttaa jonkun itse tekemältä. Hämmästyttävästi tuossa on vielä työntövoimaa penkkaan, vaikka ikää lähes 45 vuotta.
Sylinterit eivät vuoda yhtään ulospäin, mutta pieni öljyvuoto oli, kun letkun mutteri löysällä. No, pääsee itsekin tutustumaan koneen sielunelämään.... :)

Edit: no nyt illalla on tela pudonnut, onkohan tuossa jo samanlainen kiristys kuin kaivurissa ? Huomenna on talkoot tiedossa... :lol:
mike
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 69
Liittynyt: 09 Touko 2010, 22:41

Re: Allis Chalmers telakuormaaja

Viesti Kirjoittaja mike »

Tela oli rasvalla kiristettävä. Muutama tunti meni paikalleen riehuessa, kun alapuoli oli melkein kokomatkan pois paikaltaan.
Toisella puolen ei pysy kiristimessä rasva, kun tietäis mahtuuko se kiristinhaarukka tulemaan pihalle ilman telan katkaisua :?
Jappi
Guru
Viestit: 289
Liittynyt: 22 Marras 2011, 14:02

Re: Allis Chalmers telakuormaaja

Viesti Kirjoittaja Jappi »

mike kirjoitti:Tela oli rasvalla kiristettävä. Muutama tunti meni paikalleen riehuessa, kun alapuoli oli melkein kokomatkan pois paikaltaan.
Toisella puolen ei pysy kiristimessä rasva, kun tietäis mahtuuko se kiristinhaarukka tulemaan pihalle ilman telan katkaisua :?
99,5% varmuudella pitää tela katkaista kiristintä purkaessa. Kannattaa tietenkin tarkistella ettei rasva karkaa jostain helposti tavoitettavasta paikasta, esim. nipan kiinnityksestä.
Vastaa Viestiin