Sivu 1/1
Allis Chalmers telakuormaaja
Lähetetty: 04 Elo 2013, 17:19
Kirjoittaja mike
Kaveri oli hommannut tuollaisen A-C telakuormaajan. Tyyppinumero ja muut tiedot puuttuvat. Huoltokohteet pitäisi ainakin selvitellä.
Moottorina on vanha Volvon turbo-6. Kone näyttää olevan työkunnossa, jarrut on heikot.
Tässä ilmeisesti juuri kyseinen kone videolla, löysin sattumalta
http://www.youtube.com/watch?v=49sSsqygbwQ
Google löysi hd-11 g mallin, vakaajat ei ole saman näköiset .
Re: Allis Chalmers telakuormaaja
Lähetetty: 05 Elo 2013, 13:30
Kirjoittaja mike
Re: Allis Chalmers telakuormaaja
Lähetetty: 05 Elo 2013, 20:50
Kirjoittaja Hullu-Jussi
Taitaa olla HD 7G. Jäähdyttäjän suojus on hieman oudon näköinen. Olisikohan tuo italialaista alkuperää. Niissä oli nokka erinäköinen kuin amerikkalaisissa Alliksissa. Italiassa 7G:n tuotanto alkoi 1965,
Myyntiesite amerikkalaisesta versiosta, 60-luvun alkupuoli:
Re: Allis Chalmers telakuormaaja
Lähetetty: 05 Elo 2013, 22:53
Kirjoittaja Jappi
Tuo volvon kone ei välttämättä ole kauhean vanha. Sähkösammutin hieman kielii siihen suuntaan, ja tuskin löytyy öljyproppua tuon pumpun pohjasta koska on moottorin öljykierrossa.
Re: Allis Chalmers telakuormaaja
Lähetetty: 06 Elo 2013, 16:46
Kirjoittaja mike
Jäähdyttäjän maski vaikuttaa jonkun itse tekemältä. Hämmästyttävästi tuossa on vielä työntövoimaa penkkaan, vaikka ikää lähes 45 vuotta.
Sylinterit eivät vuoda yhtään ulospäin, mutta pieni öljyvuoto oli, kun letkun mutteri löysällä. No, pääsee itsekin tutustumaan koneen sielunelämään....
Edit: no nyt illalla on tela pudonnut, onkohan tuossa jo samanlainen kiristys kuin kaivurissa ? Huomenna on talkoot tiedossa...

Re: Allis Chalmers telakuormaaja
Lähetetty: 07 Elo 2013, 21:07
Kirjoittaja mike
Tela oli rasvalla kiristettävä. Muutama tunti meni paikalleen riehuessa, kun alapuoli oli melkein kokomatkan pois paikaltaan.
Toisella puolen ei pysy kiristimessä rasva, kun tietäis mahtuuko se kiristinhaarukka tulemaan pihalle ilman telan katkaisua

Re: Allis Chalmers telakuormaaja
Lähetetty: 08 Elo 2013, 01:33
Kirjoittaja Jappi
mike kirjoitti:Tela oli rasvalla kiristettävä. Muutama tunti meni paikalleen riehuessa, kun alapuoli oli melkein kokomatkan pois paikaltaan.
Toisella puolen ei pysy kiristimessä rasva, kun tietäis mahtuuko se kiristinhaarukka tulemaan pihalle ilman telan katkaisua

99,5% varmuudella pitää tela katkaista kiristintä purkaessa. Kannattaa tietenkin tarkistella ettei rasva karkaa jostain helposti tavoitettavasta paikasta, esim. nipan kiinnityksestä.