Caterpillar D7E
Caterpillar D7E
Hullu-jussi kyseli tuolla toisessa topicissa tuosta sähkövetoisesta seiskasta. Kyllä ainakin Catin sivuilta saa sellaisen käsityksen että se olisi jo tuotantomalli. Rinnalla näkyy kuitenkin olevan vielä perinteinen D7R serie 2. Jännä juttu muuten kuinka Cattikin on näissä uusimmissa pökkäkoneissaan mm. uusi "K" sarja siirynyt takaisin alavetopyörään. Kaikki muut valmistajat ovat tehneet näitä alavetopyörällisiä sen ajan kun Cat 80-luvun puolesta välistä lähtien on käyttänyt omaa ratkaisuaan. Kumpi lienee parempi... Tuossa esittely http://www.cat.com/D7E. Caterpillarilla on kyllä komeimmat nettisivut 3d esittelyineen ja videoineen . Aikaa kulunee kylläkin vuositolkulla ennen kun suomeen tuollainen sähkövetoinen ostetaan. Koneyrittäjä lehden tilastoja kun luin, niin ei uusia puskukoneita suomeen paljoa osteta. Monta vuotta välissä ettei yhtään kappaletta ole myyty.
Muuten. Mikä lie Suurin pökkäkone suomessa? Jostain muistelen kuulleeni, että jossain pääkaupunkiseudulla olisi jollakin voimalaitoksen hiilikasalla 9, ehkä jopa 10 pillari?
Muuten. Mikä lie Suurin pökkäkone suomessa? Jostain muistelen kuulleeni, että jossain pääkaupunkiseudulla olisi jollakin voimalaitoksen hiilikasalla 9, ehkä jopa 10 pillari?
- Hullu-Jussi
- Guru
- Viestit: 1816
- Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58
Re: Caterpillar D7E
Yllättävän paljon tietoa löytyi nyt netistä tästä uudesta mallista D7E. Otin tähän pari mielenkiintoista juttua.
Caterpillarin edustajat on eri yhteyksissä antaneet hieman toisistaan poikkeavia arvioita, mutta polttoaineen säästön uudella tekniikalla sanotaan olevan noin 20% verrattuna D7R Series II:een. Tehon luvataan olevan 25% suurempi mitattuna siirrettynä massana. Hinnaksi USA:ssa arvioidaan 600.000 dollaria.
Nimimerkkki JDOFMEMI - johon olen tottunut luottamaan - kirjoitti Hef-foorumilla koeajonsa jälkeen seuraavaa: "Minulla on ollut urani aikana tilaisuus kokeilla monia uusia koneita, mutta tämä on paras puskukone, jota olen ajanut. Tämä uusi kone ällistytti suorituskyvyllään. Se on yhtä ketterä kuin D4C Hystat mutta vielä parempi ohjattava. Sillä voi työskennellä aivan niin nopeasti tai hiljaa kuin haluaa ja se toimii erittäin pehmeästi jopa pakitettaessa. Jopa tavallinen eläin kuljettajana selviäisi tämän koneen avulla kuin ammattilainen. Tämä kone siirtää voimaa maahan paremmin kuin mikään kone, jolla olen ajanut. Voit valita suurimman ajonopeuden ja edetä vauhdilla kunnes alat ottamaan kuormaa. Koneen vauhti hidastui tasaisesti, mitä enemmän kuormitus kasvoi, mutta en saanut sitä pysähtymään. Ja kun vähensin kuormaa, kone jatkoi eteenpäin aluksi valitsemallani maksiminopeudella."
Caterpillarin traktoreiden myyntijohtaja Dave Nicoll vastasi telaston rakennetta koskevaan kysymykseen seuraavasti: "Selvitimme tarkoin ne eri käyttöolosuhteet, joihin D7 tulisi sijoittumaan ja totesimme, että perinteinen telasto olisi paras valinta. Ylävetopyörästöllä varustettu telasto antaa parhaan hyödyn, kun se on varustettu joustavalla alarullastolla. Tämä ominaisuus on käytössä vain D8:ssa ja sitä suuremmissa puskukoneissa, joissa tulemme edelleen käyttämään ylävetopyörästöjä."
Tuskin näitä seiskoja todellakaan tulee Suomeen pitkään aikaan. Sen sijaan voi käydä niin, että sähkövoimansiirto alkaa vallata alaa nopeammin kuin sitä ensialkuun uskoisikaan. Aluksi suurissa koneissa, mutta polttoaineiden hintojen kohotessa myös pienemmissä koneissa. Kaivinkoneissa tämä merkitsee hybridimallien tuloa markkinoille. Kaksi senttiä vetoa siitä, että ensi vuoden kansainvälisillä messuilla on jo useiden valmistajien koneita näkösällä.
Caterpillarin edustajat on eri yhteyksissä antaneet hieman toisistaan poikkeavia arvioita, mutta polttoaineen säästön uudella tekniikalla sanotaan olevan noin 20% verrattuna D7R Series II:een. Tehon luvataan olevan 25% suurempi mitattuna siirrettynä massana. Hinnaksi USA:ssa arvioidaan 600.000 dollaria.
Nimimerkkki JDOFMEMI - johon olen tottunut luottamaan - kirjoitti Hef-foorumilla koeajonsa jälkeen seuraavaa: "Minulla on ollut urani aikana tilaisuus kokeilla monia uusia koneita, mutta tämä on paras puskukone, jota olen ajanut. Tämä uusi kone ällistytti suorituskyvyllään. Se on yhtä ketterä kuin D4C Hystat mutta vielä parempi ohjattava. Sillä voi työskennellä aivan niin nopeasti tai hiljaa kuin haluaa ja se toimii erittäin pehmeästi jopa pakitettaessa. Jopa tavallinen eläin kuljettajana selviäisi tämän koneen avulla kuin ammattilainen. Tämä kone siirtää voimaa maahan paremmin kuin mikään kone, jolla olen ajanut. Voit valita suurimman ajonopeuden ja edetä vauhdilla kunnes alat ottamaan kuormaa. Koneen vauhti hidastui tasaisesti, mitä enemmän kuormitus kasvoi, mutta en saanut sitä pysähtymään. Ja kun vähensin kuormaa, kone jatkoi eteenpäin aluksi valitsemallani maksiminopeudella."
Caterpillarin traktoreiden myyntijohtaja Dave Nicoll vastasi telaston rakennetta koskevaan kysymykseen seuraavasti: "Selvitimme tarkoin ne eri käyttöolosuhteet, joihin D7 tulisi sijoittumaan ja totesimme, että perinteinen telasto olisi paras valinta. Ylävetopyörästöllä varustettu telasto antaa parhaan hyödyn, kun se on varustettu joustavalla alarullastolla. Tämä ominaisuus on käytössä vain D8:ssa ja sitä suuremmissa puskukoneissa, joissa tulemme edelleen käyttämään ylävetopyörästöjä."
Tuskin näitä seiskoja todellakaan tulee Suomeen pitkään aikaan. Sen sijaan voi käydä niin, että sähkövoimansiirto alkaa vallata alaa nopeammin kuin sitä ensialkuun uskoisikaan. Aluksi suurissa koneissa, mutta polttoaineiden hintojen kohotessa myös pienemmissä koneissa. Kaivinkoneissa tämä merkitsee hybridimallien tuloa markkinoille. Kaksi senttiä vetoa siitä, että ensi vuoden kansainvälisillä messuilla on jo useiden valmistajien koneita näkösällä.
- Northern 1010C
- Guru
- Viestit: 166
- Liittynyt: 01 Helmi 2010, 22:38
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Caterpillar D7E
"Muuten. Mikä lie Suurin pökkäkone suomessa? Jostain muistelen kuulleeni, että jossain pääkaupunkiseudulla olisi jollakin voimalaitoksen hiilikasalla 9, ehkä jopa 10 pillari?"
Ainakin Kone/vuokra Lahtisella on ysejä hiilikasoilla (muistaakseni yhteensä 3 kpl) ja Fin-terpuulla hakekasalla D9T (2008), Lahtisen uusin (D9T, 2009) ja Fin-terpuun kone on ostettu suomeen uutena. Kuvissa Fin-terpuulle varusteltu kone jossa siis tehtaan tarjoama "woodchip arrangement"-optio. Ja onhan eräällä urakoitsijalla D9H, jonka on uittanut jenkeistä (ensimmäinen kuva).
Ainakin Kone/vuokra Lahtisella on ysejä hiilikasoilla (muistaakseni yhteensä 3 kpl) ja Fin-terpuulla hakekasalla D9T (2008), Lahtisen uusin (D9T, 2009) ja Fin-terpuun kone on ostettu suomeen uutena. Kuvissa Fin-terpuulle varusteltu kone jossa siis tehtaan tarjoama "woodchip arrangement"-optio. Ja onhan eräällä urakoitsijalla D9H, jonka on uittanut jenkeistä (ensimmäinen kuva).
- Liitteet
-
- 56 tonnia ja 450hv...
- YSI 001 (Custom).jpg (34.64 KiB) Katsottu 7532 kertaa
-
- Hakelevyllä leveyttä noin 6,5 metriä...
- 338_3865 (Custom).JPG (24.31 KiB) Katsottu 7532 kertaa
-
- "Mittatikkuna" 187 cm pitkä asentaja...
- 338_3862 (Custom).JPG (27.24 KiB) Katsottu 7532 kertaa
-----------------------------------
5xJD 1010C, IH btd6, 2xZetor
5xJD 1010C, IH btd6, 2xZetor
Re: Caterpillar D7E
Onpa muuten pirun komia kone!!Ja onhan eräällä urakoitsijalla D9H, jonka on uittanut jenkeistä.
Liekö tämä kone/urakoitsija tuolta Hollolan suunnalta?
Enpä tullut ajatelleeksi että noinkin isoja puskukoneita kuten mainitsemasi ysit on, käytössä tuolla teollisuuden puolella, eikä maansiirtohommissa...
Vielä itse itselleni vastaten kysymykseen Suomen suurimmasta puskukoneesta, kuulin tällä viikolla että eräälle urakoitsijalle on tullut D11 Catti, joka vissiin on menossa Talvivaaran Projekteille.
- Northern 1010C
- Guru
- Viestit: 166
- Liittynyt: 01 Helmi 2010, 22:38
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Caterpillar D7E
Jep, tiedän että ko. projektiin on tarjottu uutta D10:tä mutta kauppa ei ole varmistunut. Selvitän huomenna (8.2.2010) onko D11 uitettu käytettynä vai onko tullut uutena "virallisen maahantuojan" kautta . Tuon urakoitsijanhan me kai tiedämme...
Niin ja ton D9H:n omistaja on Mäntsälästä.
Niin ja ton D9H:n omistaja on Mäntsälästä.
-----------------------------------
5xJD 1010C, IH btd6, 2xZetor
5xJD 1010C, IH btd6, 2xZetor
Re: Caterpillar D7E
Käytettynä se ykstoistanen vissiin tulee. Pitää ens viikolla minunkin asiasta udella lisää. Sen verran vielä tuosta ysistä, että on mahdollista että muistin paikkakunnan väärin. Joka tapauksessa meidän huoltomies viime viikolla puhui uitetusta ysistä ja tästä urakoitsijasta, joka on meidän firman miehille hyvä tuttu oikoradan ajoilta.
Re: Caterpillar D7E
Talvivaaraan tullu d11 pillari...
- Northern 1010C
- Guru
- Viestit: 166
- Liittynyt: 01 Helmi 2010, 22:38
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Caterpillar D7E
jep jep, huomasitkin varmaan että vastaus tohon D11 asiaan löytyy topikista "isoja puskukoneita suomessa"...
-----------------------------------
5xJD 1010C, IH btd6, 2xZetor
5xJD 1010C, IH btd6, 2xZetor
Re: Caterpillar D7E
Kun topicin otsikko on D7E, niin laitetaanpa muutama kuva tämän sähkövetoisen uutuuden "esi-isästä". Eli D7E tuttavallisemmin "Elizabeth" kuusikymmentäluvun lopusta...
Takaa...
Tällainen startti(moottori) takaa käyntiinlähdön kelissä kuin kelissä ...
Jääköön jokaisen itsensä pääteltäväksi onko neljässäkymmenessä vuodessa tapahtunut minkäänlaista kehitystä
Edestä...Takaa...
Tällainen startti(moottori) takaa käyntiinlähdön kelissä kuin kelissä ...
Jääköön jokaisen itsensä pääteltäväksi onko neljässäkymmenessä vuodessa tapahtunut minkäänlaista kehitystä