Isoja puskukoneita suomessa
Caterpillar
Tässä meidän vanhukset D7E vm-67 ja D8H vm-?
Ovat iso siivu Suomalaistakin tienrakennushistoriaa, ei meistä nykykonekuskeista vaan taitas olla tällaisia töikseen ajamaan ?
Nämäkin koneet ovat välillä ihan tositoimissa louhepenkalla kunhan saadaan rungot hitsattua kasaan, mutta taitaa saman ikäiset Fiat-Allikset yms. olla sulatettu uusiokäyttöön jo monta kertaa.
Tuota seiskankin väljää esikammiodiisseliä kun pakkasaamuna rupeaa apumoottorilla karvahattu päässä hankaamaan käyntiin niin ei siinä ole propo-ohjaukset yms. hienoudet enää mielessä .
Ovat iso siivu Suomalaistakin tienrakennushistoriaa, ei meistä nykykonekuskeista vaan taitas olla tällaisia töikseen ajamaan ?
Nämäkin koneet ovat välillä ihan tositoimissa louhepenkalla kunhan saadaan rungot hitsattua kasaan, mutta taitaa saman ikäiset Fiat-Allikset yms. olla sulatettu uusiokäyttöön jo monta kertaa.
Tuota seiskankin väljää esikammiodiisseliä kun pakkasaamuna rupeaa apumoottorilla karvahattu päässä hankaamaan käyntiin niin ei siinä ole propo-ohjaukset yms. hienoudet enää mielessä .
- Liitteet
-
- 07112008258 b.jpg (135.26 KiB) Katsottu 23425 kertaa
- Northern 1010C
- Guru
- Viestit: 166
- Liittynyt: 01 Helmi 2010, 22:38
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Isoja puskukoneita suomessa
Elikäs kun nyt tossa edellisessä topikissa toi keskustelu hieman rönsyili, niin ajattelin laittaa tälle ihan oman otsikon.Toivomuksena olisi että ne joilla on tietoja ja kuvia suomessa olevista isoista puskukoneista, niin kuvaa/faktaa vois laittaa tänne muitten iloksi. Huomatkaa että ISO ei tässä tarkoita pelkästään uusia, sillä 50-luvun iso on hieman eri kuin 2010 ISO... Ja vanhat koneethan meitä kaikkia kiinnostaa
Aloitetaampa tuosta jo edellisessä keskustelussa esiintyneesdä D9H:sta. Kone on uitettu jenkeistä Mäntsäläläisen urakoitsijan toimesta. Kone painaa tuolla puskulevyllä (ei vakio) ja repijällä (n.160cm piikit ) miltei 56 tonnia. Moottorin kyljessä on moottorin dynokyltti, josta käy ilmi 446 hv:n teho, mutta voihan tuota olla ruuvattu... Moottorina on Caterpillarin D353, joka on 1473 ci. (eli noin 24,1litraa) suora kutonen. Tämän moottorin normaalit työkierrokset ovat 1200-1375 rpm ja vääntöö on tarpeeksi . Ja noissa vanhemmissa yseissä on hieno ominaisuus eli "pölläyttävät" huomattavasti mustaa aina kun hidastimen vapauttaa ja kierrokset alkaa nousta, tämä ei ole vika vaan ominaisuus ja on esiintynyt vaikka kone olisi uusi, johtuneeko syöttöpumpun antaman ruuan ja ahtopaineiden nousun eriaikaisuudesta? viisaammat kertokaa, mutta hienolta näyttää ja KUULOSTAA .
Ei muuten tuntunut missään kun koneen eteen oli ajettu Volvon A30D dumppereilla 3-4 kuormaa eteen ja kone puski ylämäkeen
Ja sitten muutama kuva kylkeen... (laitoin hieman isompana kun ei toi konekaan ole kovin pieni...)
Aloitetaampa tuosta jo edellisessä keskustelussa esiintyneesdä D9H:sta. Kone on uitettu jenkeistä Mäntsäläläisen urakoitsijan toimesta. Kone painaa tuolla puskulevyllä (ei vakio) ja repijällä (n.160cm piikit ) miltei 56 tonnia. Moottorin kyljessä on moottorin dynokyltti, josta käy ilmi 446 hv:n teho, mutta voihan tuota olla ruuvattu... Moottorina on Caterpillarin D353, joka on 1473 ci. (eli noin 24,1litraa) suora kutonen. Tämän moottorin normaalit työkierrokset ovat 1200-1375 rpm ja vääntöö on tarpeeksi . Ja noissa vanhemmissa yseissä on hieno ominaisuus eli "pölläyttävät" huomattavasti mustaa aina kun hidastimen vapauttaa ja kierrokset alkaa nousta, tämä ei ole vika vaan ominaisuus ja on esiintynyt vaikka kone olisi uusi, johtuneeko syöttöpumpun antaman ruuan ja ahtopaineiden nousun eriaikaisuudesta? viisaammat kertokaa, mutta hienolta näyttää ja KUULOSTAA .
Ei muuten tuntunut missään kun koneen eteen oli ajettu Volvon A30D dumppereilla 3-4 kuormaa eteen ja kone puski ylämäkeen
Ja sitten muutama kuva kylkeen... (laitoin hieman isompana kun ei toi konekaan ole kovin pieni...)
- Liitteet
-
- Kun pöllähtää niin sitten mennään!
- iap 049 (Small).jpg (59.56 KiB) Katsottu 23234 kertaa
-
- Nämä kun lykkää 150 cm suomalaiseen routaan niin voiman on puhuttava...
- YSI 005 (Small).jpg (45.35 KiB) Katsottu 23234 kertaa
-
- Puskulevy "semi-U" korotettuna.
- YSI 002 (Small).jpg (69.53 KiB) Katsottu 23234 kertaa
-----------------------------------
5xJD 1010C, IH btd6, 2xZetor
5xJD 1010C, IH btd6, 2xZetor
Re: Isoja puskukoneita suomessa
Täytyy vielä kerran sanoa että onhan komia kone tuo ysi. Pitää etsiä ensi viikolla kuvatuksia noista meidän firman puskukoneista. Noitakin vanhoja kaseja on aikoinaan vissiin ollu puolenkymmentä kappaletta + seiskat + kutoset.
BTW nyt kun tällainen topicci on aloitettu, onko tuota minun topiccia missä on tuo seiskan ja kasin kuva, mahdollista moderoida tähän viestiketjuun, niin olisi vähän tiiviimmässä muodossa nämä puskukonejutut?
BTW nyt kun tällainen topicci on aloitettu, onko tuota minun topiccia missä on tuo seiskan ja kasin kuva, mahdollista moderoida tähän viestiketjuun, niin olisi vähän tiiviimmässä muodossa nämä puskukonejutut?
- Northern 1010C
- Guru
- Viestit: 166
- Liittynyt: 01 Helmi 2010, 22:38
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Isoja puskukoneita suomessa
Elikäs vastaan nyt tänne (katso D7E keskustelu), kun kone kerran on ISO, elikäs suomeen on uitettu Virosta D11R (vm. 2005, ajettu noin 20500h) ja sitä kasataan parhaillaan, kun oli kuljetuksen takia syytä hieman pilkkoa... . Kone on toiminut siis Virossa palavankiven louhimolla, jossa se on repinyt kiveä ruutuihin lastausta varten. Kone on alkujaan Witraktorin myymä ja Witraktor myi sen myös nykyiselle yritykselle (myyjänä Witraktor vantaan konemyyjä Jaakko Linna, kone siis palavan kiven myyntikone). Kuten näkyy niin konetta on hieman "meikattu" ja onpa sinne kulutusosaakin laitettu. Kone meni Nivalan puskutyö Oy:lle, itse olisin kyllä veikannut hieman toista yrittäjää...
Ja jottei homma menisi pelkäksi kirjoitteluksi niin sitten taas kuvia...
Ja jottei homma menisi pelkäksi kirjoitteluksi niin sitten taas kuvia...
- Liitteet
-
- Mahtava peräsin.
- D11 03.JPG (250.5 KiB) Katsottu 23182 kertaa
-
- Witraktorin konemyyjä Jaakko Linna.
- d11 02.JPG (226.38 KiB) Katsottu 23182 kertaa
-
- Hieman "riisuttuna"
- D11 01.JPG (194.34 KiB) Katsottu 23182 kertaa
-----------------------------------
5xJD 1010C, IH btd6, 2xZetor
5xJD 1010C, IH btd6, 2xZetor
- Hullu-Jussi
- Guru
- Viestit: 1816
- Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58
Re: Isoja puskukoneita suomessa
Täytyy sanoa, että erinomaisia kuvia. Nostan hattua.
- Northern 1010C
- Guru
- Viestit: 166
- Liittynyt: 01 Helmi 2010, 22:38
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Isoja puskukoneita suomessa
Kiitos, noi D11R:n kuvat tosin ei ole itse ottamiani (lupa niiden julkaisuun on), kuvia löytyy vielä lisääkin jos kansa vaatii
Ja onpa aiheesta mahdollisesti olemassa video tallennekkin...
Ja onpa aiheesta mahdollisesti olemassa video tallennekkin...
-----------------------------------
5xJD 1010C, IH btd6, 2xZetor
5xJD 1010C, IH btd6, 2xZetor
Re: Isoja puskukoneita suomessa
Ja kansahan vaatii !kuvia löytyy vielä lisääkin jos kansa vaatii
Tältä talvelta löytyi yksi otos jossa 8H ja 6R poseeraavat kovien pakkasten aikaan. Kutonen ei tosin mene otsikon mukaiseen "isojen puskukoneitten" sarjaan, noin 23 tonnin painollaan. Vanhassa kasissa elopainoa löytyykin jo reilusti yli 40 tonnia tuon repijän kanssa.
Eräs meidän vanha puskukonekuski ei tuota uutta kutosta paljoa arvosta. "Tätähän voisi tytötkin ajaa" , " Eihän tämä jaksa työntää mitään, vanhan kasin eteen voisi kipata viisi tällaista kuormaa ennen kun kannattaisi alkaa työntelemään." Ovat hänen kommenttejaan asiasta. Juuri tuon kuvan ottamisen jälkeen alettiin starttailemaan kalustoa, pakkasta oli noin 23 astetta. Viikonloppuna pakkasta oli yli 30 astetta. Joku sitten ääneen epäili em. henkilölle, että saatkohan sinä tuota vanhaa romua tällä kelillä käymään ja samalla ehdotti kyseisen kasin viemistä Kuusakosken romumetallien vastaanottopisteeseen. No tästähän tämä puskukonekuski innostui, otti nestekaasutohon ja pilottipurkin ja lähtiessään sanoi "Tuo kasi tarvitsee vain vähän pilottia ja hellän kosketuksen kojetauluun niin lähtee" ja niinhän se taas kerran lähti. Ja oli ensimmäinen kone työmaalla joka oli käynnissä, kun muutamia uudempiakin piti apuvirroilla yms. rikitellä.
- Northern 1010C
- Guru
- Viestit: 166
- Liittynyt: 01 Helmi 2010, 22:38
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Isoja puskukoneita suomessa
Kyllä kasi on kaunis! Tuo yksilö on siis sähköstartilla? Penikan kanssahan ei sellaista pakkasta tule, etteikö lähtisi... Noita kun sai aikoinaan sekä Penikalla tai sitten sähköstartilla. On jännää miten noi isommat puskut on maanrakennuspuolelta hävinny, esim. uudempia (ylävetoisia) kaseja ei juuri enää näe, vaan käytetyin kokoluokka on juuri tuo 15-25 tonnia. Totuushan on että kun puhutaan siirretystä maatonnista/kustannus niin puskukone on taloudellisin vaihtoehto, olettaen tietenkin että puskumatka on järkevä. Monesti nykyään pyritään tekemään alusta loppuun kaikki kaivinkoneella, "kun pystyy muotoilemaan..." Hyvä puskukonekuski muotoilee mestan siinä missä kaivinkonekuskikin! Eihän niillä nyt kaikkeen pysty mutta paljon enempään, kuin mitä niillä mielestäni nykyisin tehdään.
-----------------------------------
5xJD 1010C, IH btd6, 2xZetor
5xJD 1010C, IH btd6, 2xZetor
Re: Isoja puskukoneita suomessa
Joo, ihan sähköstartilla. Vuosimalliltaan taitaa olla -74. Kyllähän se apumoottorikäynnistys on varma konsti starttaamiseen. Itsekin tuon topicin ekassa kuvassa näkyvän 7 E:n (lempinimeltään E= Elisabeth ) vanhan konkarin opastaessa startanneena, voin väittää että onpahan jonkunmoinen rituaali. On bensahanaa, ryyppyä, yms. vipua mitä kääntää. Kun apumoottori on käynnissä, aletaan pyörittää dieseliä. Valitaan oikein kylmällä kelillä ensin ykkösvaihde, sitten pykälletään kakkoselle kun öljyt vähän vertyvät ja varotaan tämän käynnistysvivun antamia takapotkuja näpeille, siinä vaiheessa kun diisseli alkaa pyöriä omin voimin. Tämä apumoottorilla diisselin pyörittäminen voi kovalla pakkasella kestää jopa 10-15 minuuttia ennen kun se jaksaa itse pyöriä , tietysti pilottia suhautetaan imusarjaan tuon operaation aikana useampaan otteeseen. Uskaltaisin väittää että tuo operaatio olisi jokaisen masinistin ja yleensä vanhasta tekniikasta kiinnostuneen "päiväuni" . Muutaman kerran on kuulemma joutunut käyttämään tulipalopakkasilla hieman epäilyttävän kuuloista tekniikkaa tuon penikan starttaamisessa. Lämmitetään toholla penikan imuilmaa, jos ei herää niin syötetään imusarjaan tohosta nestekaasua , niin kyllä lähtee! Käytetään kuulemma vain viimeisenä keinona, koska tuolla tekniikalla penikka pyörähtääkin semmoisille kierroksille, että muutaman kerran on romut lentäny lohkon kylestä vesakkoon...Tuo yksilö on siis sähköstartilla? Penikan kanssahan ei sellaista pakkasta tule, etteikö lähtisi...
Eli älkää kokeilko tätä kotona.