Isoja puskukoneita suomessa
Re: Isoja puskukoneita suomessa
Silloin kun mootorie tie hki - tampere avattiin kokonaisuudessa joskus 2000 luvulla.Jossain uusimman pätkän kohdilla seiso hirviaidan takana iso catin puskukone.Oli saanut maankaatopaikan tasauksen valmiiksi ja jätetty siihen. Seiso muistaakseni siinä vuoden päivät ja hävisi. Ohi ajellessa aina ajattelin mikä oli sen koneen kohtalo. Toivottavasti ei vandaalit olleet iskeneet. Kone pääsi jatkamaan uraansa uusilla työmailla. Tietääkö kukaan tapauksesta?
- Hullu-Jussi
- Guru
- Viestit: 1816
- Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58
Re: Isoja puskukoneita suomessa
Tässä yksi legendaarinen suuren luokan puskukone: Fiat-Allis 41. Luulen, että tämä on ainoa laatuaan Suomessa. Alunperin tämä konemalli syntyi Allis-Chalmers -nimellä, joka sittemmin yrityskauppojen seurauksena vaihtui Fiat-Allikseksi. Markkinoille tullessaan kai suurin sarjatuotantokone maailmassa. Oli erityisen suosittu USA:ssa ja Australiassa avokaivoksissa pintamaan/-kiven siirrossa, koska kaivosyhtiöt halusivat silloin - kuten nykyäänkin - mahdollisimman suuria koneyksiköitä. Nämä kuvat on napattu Kehä III:n varrelta, silloin kun tämä kone seisoi Rolacin pihalla. Olenko oikeassa, jos sanon, että ainakin pari vuotta sitten tämä kone oli varastoalueella vanhan Turuntien varrella Kirkkonummen Veikkolassa?
- Liitteet
-
- Fiat-Allis 41 Rolac Oy:n pihalla, kuva Janne Riikanen
- FA 41 01.jpg (84.87 KiB) Katsottu 12471 kertaa
-
- Fiat-Allis 41 Rolac Oy:n pihalla, kuva janne Riikanen
- FA 41 02.jpg (84.09 KiB) Katsottu 12471 kertaa
Re: Isoja puskukoneita suomessa
Allis-Chalmers esitteli ison HD-41 mallin 1969 joka oli silloin maailman suurin sarja valm. puskukone.Kone painoi liki 60 tonnia repijän kanssa,1974 mallista tuli Fiat-Allis 41B ja viimeinen vedos oli FD50 max painolla jopa 75 tonnia.
Re: Isoja puskukoneita suomessa
Hi Hullu-Jussi,
Is the Fiat Allis HD41 still located where you said ?
Please, could you explain more precisly where it is ? (GPS coordinates or precise description)
Thanks in advance for your help,
Florian (miningman)
Is the Fiat Allis HD41 still located where you said ?
Please, could you explain more precisly where it is ? (GPS coordinates or precise description)
Thanks in advance for your help,
Florian (miningman)
- Hullu-Jussi
- Guru
- Viestit: 1816
- Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58
Re: Isoja puskukoneita suomessa
Sorry to tell, but I have not been there during two or three last years. So I don't know what is the situation of that dozer.
I would like to ask if you could let me know why are you interested in that piece of equipment? I'm curious.
I would like to ask if you could let me know why are you interested in that piece of equipment? I'm curious.
Re: Isoja puskukoneita suomessa
With a friend, we are planning a tour in north Europe to see and photograph earthmoving equipments. In France it remains only a handfull of Fiat Allis HD41, most of them are dismantled. We would like to see one because they become more and more rare. This one seems in a good overall state so it would be worth to make a detour for it. Perhaps it is still on active duty, which would be fantastic to see !Hullu-Jussi kirjoitti:Sorry to tell, but I have not been there during two or three last years. So I don't know what is the situation of that dozer.
I would like to ask if you could let me know why are you interested in that piece of equipment? I'm curious.
Thanks in advance for any further informations.
Re: Isoja puskukoneita suomessa
Kyljessä Hakacon tarrat. Siis koneen kotin on veikkolan suunnassa.Aika vaikea työllistää varmaan näillä leveysasteilla.
- Northern 1010C
- Guru
- Viestit: 166
- Liittynyt: 01 Helmi 2010, 22:38
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Isoja puskukoneita suomessa
Noniin tytöt ja pojat, taas on raskaan raudan aika... Tässä topicissa on aiemminkin ollut juttua tuosta Suomen ainoasta Caterpillar D11R puskukoneesta, nyt sain käsiini kuvia koneesta tositoimissa.
Kuvat (ja luvan julkaista ne netissä) sain Hankintavinkit -lehden päätoimittaja Jarmo Syväseltä, kuvat on otettu reissulta, jossa olivat kuvaamassa konetta lehtijuttuaan varten. Suuri kiitos Jarmolle kuvien "lainasta".
Hankintavinkkien juttu löytyy täältä: http://portal.hankintavinkit.fi/index.php
Ja sitten pieni kuvasarja, jossa "murkulat" saa kyytiä...
Kuvat (ja luvan julkaista ne netissä) sain Hankintavinkit -lehden päätoimittaja Jarmo Syväseltä, kuvat on otettu reissulta, jossa olivat kuvaamassa konetta lehtijuttuaan varten. Suuri kiitos Jarmolle kuvien "lainasta".
Hankintavinkkien juttu löytyy täältä: http://portal.hankintavinkit.fi/index.php
Ja sitten pieni kuvasarja, jossa "murkulat" saa kyytiä...
- Liitteet
-
- Este?
- D11R 003 (Medium).jpg (72.89 KiB) Katsottu 12260 kertaa
-
- Eikun kimppuun...
- D11R 011 (Medium).jpg (69.95 KiB) Katsottu 12260 kertaa
-
- Ei lykkää edes mustaa, helpolla pääsee...
- D11R 012 (Medium).jpg (66.88 KiB) Katsottu 12260 kertaa
-
- "Sin män"
- D11R 008 (Medium).jpg (67.74 KiB) Katsottu 12260 kertaa
-
- Toinen este.
- D11R 007 (Medium).jpg (72.86 KiB) Katsottu 12260 kertaa
-
- KIMPPUUN!!!
- D11R 013 (Medium).jpg (77.31 KiB) Katsottu 12260 kertaa
-
- Ei ollu vastusta tästäkään.
- D11R 016 (Medium).jpg (76.21 KiB) Katsottu 12260 kertaa
-
- Kukkulan kuningas, on helppoo kun on VOIMAA!!!
- D11R 001 (Medium).jpg (76.92 KiB) Katsottu 12260 kertaa
-----------------------------------
5xJD 1010C, IH btd6, 2xZetor
5xJD 1010C, IH btd6, 2xZetor
Tuohon liittyen löytyi täältä pari kuvaa: http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=37856#37856Northern 1010C kirjoitti:Monesti nykyään pyritään tekemään alusta loppuun kaikki kaivinkoneella, "kun pystyy muotoilemaan..." Hyvä puskukonekuski muotoilee mestan siinä missä kaivinkonekuskikin! Eihän niillä nyt kaikkeen pysty mutta paljon enempään, kuin mitä niillä mielestäni nykyisin tehdään.
Kyllä on siistiä jälkeä
-
- Aktiivinen käyttäjä
- Viestit: 32
- Liittynyt: 29 Syys 2010, 19:05
Re: Isoja puskukoneita suomessa
Tuossapa ylempänä niin mukavaa tarinaa kasista, että tässä olisi se penikka käynnistys videona. Penikka on hyvinkin nöyrä lähtiä mutta johtuen tuon alaimukaasuttimen rakenteesta ei ryyppy anna oikein riittävän rikasta seosta pakkastartissa. Sitä joutuu vähån pyörittelemään, että syttyy. Käynnistyttyä seos kyllä rikastuu. Siksi sinne imuilman joukkoon voi joutua kylmemmällä kelillä jotain palavaa lisäksi syöttämään.
Sen jälkeen kun penikka käy, on homma helppoa ja varmaa. Dieseli ei tarvitse pilottia. Ainoa erikoisuus on, että sitä pitää pyörittää sammutin ja puristukset päällä hyvä tovi, muuten se menee niin täyteen polttoainetta, että käynnistys vaikeutuu ja tuloksena on hirveästi savua ja apua huutava penikka.
https://www.youtube.com/watch?v=fJjdO56 ... ata_player
Sen jälkeen kun penikka käy, on homma helppoa ja varmaa. Dieseli ei tarvitse pilottia. Ainoa erikoisuus on, että sitä pitää pyörittää sammutin ja puristukset päällä hyvä tovi, muuten se menee niin täyteen polttoainetta, että käynnistys vaikeutuu ja tuloksena on hirveästi savua ja apua huutava penikka.
https://www.youtube.com/watch?v=fJjdO56 ... ata_player