Tiehöylä topic

Keskustelua muista maanrakennuskoneista
hit 092
Guru
Viestit: 156
Liittynyt: 30 Huhti 2009, 23:02
Paikkakunta: Joensuu

Tiehöylä topic

Viesti Kirjoittaja hit 092 »

Tiehöylistä täällä ei vielä juttua olekaan, joten aloitan Nord-verk 170 HS vanhuksesta, jota minulla oli kunnia ajaa pari päivää männäviikolla. Vissiin lujaa tekoa nämä koneet, olen törmännyt neljään eri yksilöön jotka ovat vielä olleet ihan oikeissa töissä. Esimerkiksi Lokomon höyliä ei enää liikenteessä ole näkynyt.
nord-verk3.jpg
nord-verk3.jpg (133.81 KiB) Katsottu 13191 kertaa
Tiettyjä puutteita tässäkin yksilössä tietysti on. Kääntöpöytäkin on sen verran kulahtanut, että kun terän kääntää oikealle luovuttavaksi sitä ei saa sieltä enää takaisin. Terää on ajettava ulos ja työnnettävä sitä pakilla estettä vasten, samalla vipua vääntäen että se sieltä palautuu. Toinen huomionarvoinen asia tässäkin jäykkärunkoisessa on. Runko-ohjattuun verrattuna vaatii aivan hemmetisti tilaa kääntymisiin. Joka tapauksessa "vanhaa rautaa" on aina mukava ajaa :D !

BTW missä ja milloin nämä Nord-verkit lie valmistettu? Tästäkään koneesta en vuosimallia löytäny, eikä sitä oikein muutkaan tuntunu tietävän.

Laitan jatkoksi vielä "ainoaksi pohjoismaiseksi tiehöylävalmistajaksi" itseään tituleeraavan Veekmaasin kotisivut.
http://www.veekmas.com/main.site?action ... nguage=fin
Meidän firmassakin on pari vuotta vanha 2327. Pikaisen kokeilun perusteella hyvin miellyttävä kone, minivipuohjauksineen ja muine herkkuineen... :roll:
kapu
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Huhti 2009, 21:44

Re: Tiehöylä topic

Viesti Kirjoittaja kapu »

Hyvä paikka käydä lukemassa tiehöylistä on ruotsalainen sivusto: http://www.maskinisten.net ja siellä kun menee ao. ketjuun
http://www.maskinisten.net/viewforum.ph ... =0&start=0. Forumilla on jäseninä myös suomalaisia ja muutenkin keskustelut koneista on hyvin tasokkaita ja apua ja neuvoja on helppo saada. Löytyy välillä suomenkielellä kirjoitettuja ongelma yms.
kysymyksiä, jossa kyllä autetaan käännösten kanssa. Hyvin vilkaat sivut ja jäseniä on 14 139 ja inserttejä on 175 000.
Avatar
tkane
Site Admin
Viestit: 129
Liittynyt: 30 Maalis 2009, 22:30

Re: Tiehöylä topic

Viesti Kirjoittaja tkane »

Minkäs ikäinen tuo kone on?

Melko vanhoja tuntuu kaikki höylät olevan joita joskus harvoin vastaan tulee......useammin saisi höyliä tiellä liikkua :?
hit 092
Guru
Viestit: 156
Liittynyt: 30 Huhti 2009, 23:02
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tiehöylä topic

Viesti Kirjoittaja hit 092 »

Eräs veteraanikuljettaja muisteli että tuo olisi -76 mutta ei hähkään ollut satavarma. Ja KYLLÄ tiehöyliä kera ammattitaitoisen kuljettajan soisi näkevän täällä alemmalla tieverkolla hieman useammin. Nuo hoitohommat on vain taidettu aika pitkälti antaa traktori/lana yhdistelmien tehtäväksi :( ...
kampiveivi
Guru
Viestit: 234
Liittynyt: 28 Kesä 2009, 19:27

Re: Tiehöylä topic

Viesti Kirjoittaja kampiveivi »

Noita tiehöyliä jonkin verran löytyy mutta sitten todellakin niitä ammattitaitoisia kuskeja ei niinkään. Ammattiatidoton kuski laittaa tien pilalle. Esimerkkejä löytyy...valitettavasti. :evil:
Se mikänkä ainakin itse laittanut merkille noista tiehöylistä on se että ne on yleensä vanhempaa kalustoa mitä yksityisillä niitä jonkin verran on. -70 luvulta tai jopa vanhempia. Ihmetystä tämä herättää sillä että vielä -90 luvulla täälläpäin joka kunnassa oli tielaitoksella oma tukikohta ja siellä tukikohdassa oma höylä, isommissa paikossa jopa useampia. Mihin nämä höylät nyt on kadonnu? Löytyskö syy tästä?
http://www.retrade.fi/aitem?aitem_id=101148
Miksihän nuo pitää viedä ulkomaille? Luulis hintaa lähtevän enämpi jos kotimaahan myytäs. Olis halukkaita ostajia kenties enempi.
Kevyellä traktorilanalla ei paljon muuta tehdä kuin siirretään sitä irtosoraa paikasta toiseen ja sillä konstilla ei kuoppia poisteta. Seuraava sade ja kuoppa on taas saman lainen. Näillä vehkeillä suommen tieverkko saadaan rapautettua entisestään.
Mehtämölli
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 20 Kesä 2010, 20:22

Re: Tiehöylä topic

Viesti Kirjoittaja Mehtämölli »

en tiedä höylästä mutta mitä tuo suomalainen turisti tekee
IMG_0819 [800x600].jpg
IMG_0819 [800x600].jpg (88.46 KiB) Katsottu 12838 kertaa
Avatar
Heavy
Guru
Viestit: 550
Liittynyt: 31 Joulu 2010, 02:01

Re: Tiehöylä topic

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Olisiko jollain lisää juttua ja kuvia tiehöylistä?
Kantohara
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 58
Liittynyt: 25 Helmi 2014, 17:23

Re: Tiehöylä topic

Viesti Kirjoittaja Kantohara »

Pälyilin kuvavarastoja, ja ainakin pari Oulussa kuvattua Vammasta löytyi, uudemman vuosimallia en tiedä, mutta pienempi Tie-nalle on vuodelta 1978.

Kuvauspäivämäärä näkyy kuvatiedoston nimessä :)
Liitteet
Vammas-tienalle 29-6-2010.jpg
Vammas-tienalle 29-6-2010.jpg (244.99 KiB) Katsottu 11248 kertaa
Vammas RG 30-9-2010_2.jpg
Vammas RG 30-9-2010_2.jpg (199.02 KiB) Katsottu 11248 kertaa
Vammas RG 30-9-2010_1.jpg
Vammas RG 30-9-2010_1.jpg (211.15 KiB) Katsottu 11248 kertaa
Dillinger
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Kesä 2012, 09:22
Paikkakunta: pohjois-suomi

Re: Tiehöylä topic

Viesti Kirjoittaja Dillinger »

Pitkästä aikaa taas täällä foorumilla käymässä, joten pistetäänpä kuva myös vähän vanhemmasta tiehöylästä kun kerran tämän topicin hoksasin.
Meidän höylähän on siis Lokomo AH-65 vuosimallia 1966 ja ollut aikoinaan tvh:lla kajaanin lentoasemalla. Sen jälkeen siirtynyt kainuun prikaatin omistukseen ja siitä edelleen yksityiselle omistajalle... Me hankittiin tämä kyseinen höylä omistukseen 2012 ja kunnostettiin työkuntoon (moottori vaurio). Ulkoasultaan tämä kyseinen yksilö on edelleen kuvan osoittamassa kunnossa ja mietinnässä vielä on puunataanko ja entisöidäänkö tämä viimeisen päälle vai jätetäänkö tällaiseksi... Kuva otettu "löytöpaikassa" juuri ennen kotia noutoa :D
Jos jollakin on vanhoihin lokomoihin liittyviä osia, esitteitä, ohjekirjoja, varaosaluetteloita tai vaikka kokonaisia höyliä kaupan niin ottakaa yhteyttä!!!
Kuva
Kantohara
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 58
Liittynyt: 25 Helmi 2014, 17:23

Re: Tiehöylä topic

Viesti Kirjoittaja Kantohara »

No siinähän on kivannäköinen höylä, kaikki lokaritkin näyttää aivan suorilta? :P

Moottori lienee Deutzin ilmajäähdytteinen... V6? Millä tavoin se oli mennyt rikki? Joskus tulee itsekin haaveiltua vanhasta työkoneesta, mutta jos sitä rahaa ja säilytystilaa sattuisikin olemaan, niin remonttitaidottomuuteen se meikäläisen masinistiura lopulta kaatuisi :roll:


Itse kyllä jättäisin Lokomon tuohon kuntoon ;)
Vastaa Viestiin