Fordson OK trukki

Kuvia ja keskustelua foorumin käyttäjien omista koneista
temmes
Guru
Viestit: 421
Liittynyt: 09 Touko 2010, 20:38

Fordson OK trukki

Viesti Kirjoittaja temmes »

Lopultakin löyty joka kodin perusvaruste eli traktori trukki. Laitos on tehty Fordson Super Majorin päälle Orasvuon konepajalla 60v sitten, sen jälkeisistä elämästä ei ole tietoa. Kelkan kallistuksen letku on poikki, toinen ovi puuttuu, toinen takarengas vuotaa ja muutakin pientä vikaa on. Mutta käy ja liikkuu, eli ihan kelpo peli voi tulla vielä. Kuva Kuva
jusape
Guru
Viestit: 836
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Fordson OK trukki

Viesti Kirjoittaja jusape »

Ei kovin yleinen laite, mut harvinaisempiakin traktoritrukkeja taitaa löytyä ......
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
temmes
Guru
Viestit: 421
Liittynyt: 09 Touko 2010, 20:38

Re: Fordson OK trukki

Viesti Kirjoittaja temmes »

Voi olla että on yleisimmästä päästä malleista, jossain oli valmistusmääriäkin, mutta en muista mistä luin. Valmetin päälle noita tehtiin jo tuohon aikaan, ihan muutama 500 tai 565 valmet trukki on jossain näkyny. Myös Nuffieldin päällä olleen ehkä EKA merkkisen olen tainnu jossain kuvissa nähdä. Netistä löytyy myös kuvia ja videokin MF trukeista, mutta ei liene tänne kulkeutunut niitä. Myös Vilakone teki Forsdon pohjaisia trukkeja, niitä muistan nähneeni tasan yhden toisin kuin vilakoneen valmistamia udempia Valta Vl malleja. Myös 4000 ja 5000 Fordeja on jonniin verran trukkeina ja sitten 70luvulla tuli ne teollisuusmalleista tehdyt 4400, 6600 ja mitä niitä nyt on. Hieno MF trukki: https://www.youtube.com/watch?v=BLt8x73tdIU
jusape
Guru
Viestit: 836
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Fordson OK trukki

Viesti Kirjoittaja jusape »

Nuffieldistahan tehtiin EKA kuormaajia varmaan 100-150 kappaletta.
Trukkeja valmistettu tiettävästi 3kpl, Nuffield Univesal Three alustalle, joista tiettävästi enää vain 1 on jäljellä. Kouvolan seudulla Nuffield-harrastajalla tallessa - toimintakunnosta ja tänhetken tilanteesta tiedä- kaveri sen osti n.5-7v sitten moottorivikaisena ja kone osin avattuna.

David Brown 880 pohjaisia trukkeja on tiettävästi vain 1kpl tehty, joka romikselta pelastettu ja sittemmin entisöitynä, tekijä ( taavettiharrastaja ) myi sen , ja nykyään sen sijaintina on Lahdesta tovinmatkaa itään.
Nykyomistaja on myös Taavetti / Nuffield harrastaja, ja laite on aktiivi harraste / työkäytössä.
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
temmes
Guru
Viestit: 421
Liittynyt: 09 Touko 2010, 20:38

Re: Fordson OK trukki

Viesti Kirjoittaja temmes »

Olipas mielenkiintoista tietoa, Nuffieldit tosiaan tiesin mutta DB oli ihan uutta. Hyvä että edes yhdet on tallella. Kuvia olis hieno nähdä, laittakaas näkyviin jos jollain on.
temmes
Guru
Viestit: 421
Liittynyt: 09 Touko 2010, 20:38

Re: Fordson OK trukki

Viesti Kirjoittaja temmes »

trukki kotiutui muutama viikko sitten. Melko veikeä kilometri ajaa sauvaohjauksella. Pari letkua ja öljyt on nyt vaihdettu. Käy ja savuttaa hyvin, vähän nahkeesti käynnistyy. https://www.youtube.com/watch?v=ud5PF6TJFks
RH 6
Guru
Viestit: 143
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:49

Re: Fordson OK trukki

Viesti Kirjoittaja RH 6 »

Vanhat trukit on joskus tosiaan aika veikeitä ajettavia, jos ohjauksessa on väljää. Entisessä työpaikassa oli vanha Valmet kovalla laatikolla levyjen yms. nostoon. Kerran sitten pomo käski mennä parin kilometrin päähän purkamaan huoltoaseman pihalle lautakuormaa. Taisipa olla ainut kerta siihen asti, että kone poistui konepajan pihalta. Joku aika takaperi eno oli sanonut minulle, että sellainen Valmetti on aika kovakulkuinen kapistus. Siinä tuli sitten nuorelle miehelle mieleen kokeilla onko näin. Suora kun teollisuuskylän kadulla aukesi, niin laitoin isompaa silmään ja kaasun pohjaan. Sitten tulikin selväksi se, että ohjauksessa on aika tavalla väljää. Tiehen jäi korjausliikkeiden seurauksena aika paljon mustaa viivaa, kone meinasi kaatua ja mennä ojaan. Pulssin tasaannuttua loppumatka tuli ajettua aika varovasti.
jusape
Guru
Viestit: 836
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Fordson OK trukki

Viesti Kirjoittaja jusape »

Se noista traktorialustoile tehdyissä trukeista vielä, että ohjauksen välysten lisäksi ne alustakoneet kun on suunniteltu traktorina "eteenpäin" tiellä ajettaviksi.....
On "etuakselin" olkatappien ohajuskulmat ( kampperi vaiko kasteri ) takaperoisesti = ei taatusti helpota asiaa ........
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
ulkosuomalainen
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 14 Loka 2021, 18:32

Re: Fordson OK trukki

Viesti Kirjoittaja ulkosuomalainen »

kampperi =sivukallistuma kasteri =takakallistuma Tai etukallistuma,miten sen ajattelee
RH 6
Guru
Viestit: 143
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:49

Re: Fordson OK trukki

Viesti Kirjoittaja RH 6 »

Tuo Valmet oli ihan oikea trukki. Olikohan 9 vai 12 tonnin. Aika karmea kapistus.

Mutta tuollainen Fordson on kyllä varmaan harrastelaanilla kova peli. Isopyöräisenä sillä pääsee huomommallakin pohjalla etenemään. Hyvä vaan, että säilyy käytössä eikä mene romuksi.
Vastaa Viestiin