Kannattiko tehdä itse kauha

Kuvia ja keskustelua foorumin käyttäjien omista koneista
Kobelco 115 sr
Aktiivinen käyttäjä

Kannattiko tehdä itse kauha

Viesti Kirjoittaja Kobelco 115 sr »

Talven pimeinä tunteina syntyi kynsikauha. Kannattaako kauhoja edes itse tehdä?
Liitteet
Kauha 1.jpg
Kauha 1.jpg (189.23 KiB) Katsottu 17324 kertaa
jani1
Guru

Re: Kannattiko tehdä itse kauha

Viesti Kirjoittaja jani1 »

Miksi ei kannattaisi? Siisti kauhahan tuo on. Kannattavuus voidaan laskea materiaalien ja työn hinnasta ja jos itselle tekee niin ei kannata työlle laskea niin kovia arvoja.
belarus mtz-50 67
Ex belarus mtz-521 4x4 75
Ex åkerman h12b 76
http://www.belkku.fi
Kobelco 115 sr
Aktiivinen käyttäjä

Tuli nyt sit tehtyä toinenkin kauha. Sen verran tuli yksityisteiden kunnostamista. Pyörittäjä olisi ollut kivempi, mutta hinnat aivan liikaa vielä tässä vaiheessa.
Liitteet
Saa reunapalteen pois
Saa reunapalteen pois
Kauha2.jpg (173.27 KiB) Katsottu 17122 kertaa
Saa ojan kaivettua muotoon
Saa ojan kaivettua muotoon
Kauha.jpg (175.32 KiB) Katsottu 17122 kertaa
Hullu-Jussi
Guru

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Tuon mallista et ehkä olisi ostamalla saanut, joten itse tekemällä saa parhaiten työhönsä sopivan.
Jappi
Guru

Viesti Kirjoittaja Jappi »

Kobelco 115 sr kirjoitti:Tuli nyt sit tehtyä toinenkin kauha. Sen verran tuli yksityisteiden kunnostamista. Pyörittäjä olisi ollut kivempi, mutta hinnat aivan liikaa vielä tässä vaiheessa.
Pitikö kauan suunnitella tai jouduitko muokkaamaan jotain jälkikäteen? Sen verran näyttää otetun asioita huomioon että olet melko lahjakas suunnittelemaan jos tuo on ihan ilman isompia pähkäilyjä tullut valmiiksi...

Tuollaista ei taatusti löydy valmiina mistään kaupasta.
Kobelco 115 sr
Aktiivinen käyttäjä

Ei siitä nyt täydellinen vielä tullut. Muutamia kulmia joutuu vielä ehkä muuttamaan, mitä ei osannut ottaa tekovaiheessa huomioon. Jos toisen tekisin, niin ne olisi siinä versiossa korjattu. Viikon verran tässä kauhassa meni aikaa suunnitteluun ja tekemiseen.
Kaupasta (Esim http://www.rf-system.se/store/pdf/2013.pdf sivulla 19) kyllä löytää valmiitakin kauhoja, mutta ne on väärän "kätisiä" omaan koneeseen. Hintakin on järkyttävä 3500€ alv 0%. Ajatus kauhasta on tullut, kun olen nähnyt muiden itsetekemiä kauhoja.Olen nähnyt kahdesta kauhasta yhdistettyjä malleja. Luiska sekä ojakauhasta on ensin leikeltty toinen sivu pois ja sitten hitsattu yhteen. Molemmissa koneissa oli pyörittäjät kiinni, näin oli saatu kaivuu kulma oikeanlaiseksi. Omassa kauhassa kulma on haettu hitsaamalla kiinnike vinoon.
Kobelco 115 sr
Aktiivinen käyttäjä

Nyt vihdoin kerkesin kokeilemaan kauhaa. Muutamaa kulmaa ehkä pitää vielä fiksata, mutta helpompi sillä oli kuitenkin kaivaa koneen sivusta kun normaalilla luiskakauhalla.
Liitteet
Kauhan testi.jpg
Kauhan testi.jpg (174.84 KiB) Katsottu 16887 kertaa
nelosnuhvi
Aktiivinen käyttäjä

Viesti Kirjoittaja nelosnuhvi »

Hyvännäköistä kaivuujälkeä. Mielenkiintoinen luiskakauhan toteutus, saattaapi olla ihan fiksu systeemi.
ew150c
Aktiivinen käyttäjä

Viesti Kirjoittaja ew150c »

Miksi toiset kauhat oli vääränkätisiä käyttöösi? Eikö oo helpompi kaivaa hytti ojan puolella? Näkis paremmin linjan. Vai onko puomin kiinnitys niin paljon sivussa keskilinjasta, että se haittais?
Diesel Power
Guru

Viesti Kirjoittaja Diesel Power »

Nyt ei oikein valjennut asia mulle. Eikö se ole aina helpompi kattoo tien puolelta sitä kaivuuta kun sen tien reunan tarttee olla enempi se oikeessa linjassa oleva. Siksi hytti tien puolella ja puomi ojan puolella.
Vastaa Viestiin