Otsikon mukaisia kaivinkoneita laskeutui kotitontille eilen pari kappaletta. Koneet lieneee niukasti kuusikymmentäluvun alkupuolelta, sieltä hydraulisen ajanlaskun alusta. Fordon Majorin moottori luo woimaa, ja kaivuuta lukuunottamatta muu onkin mekaanista. Toisessa on hieman puomi ja toisessa voimansiirto-ongelmaa, mutta eiköhän noista ainakin yhden "hyvän" saa tehtyä. Kaikenlaiset tiedonmuruset koneista otan ilolla vastaan. Kuljetukset hoiti ammattitaidolla M Perälä url=http://aijaa.com/HsnVK4][/url]
Tähän pitäisi laittaa peukutushymiö, mutta pahus, meillä täällä ei ole peukutushymiötä.
Joka tapauksessa: onnea uuden hankinnan johdosta!
En ole onnistunut löytämään yhtään mitään teknistä huoltotietoa Beawerista. Siinä suhteessa yllättävän hankala konemalli, vaikka on ollut aikanaan melko yleinen. No, on sentään edes kuva majavasta kopioituna Priestman Beawerin mainoslehtisestä vuodelta 1964:
Liitteet
Beawer-elukka-1.jpg (24.27 KiB) Katsottu 15832 kertaa
Komea majava, kiitos! Osaatkos siihen vastata että onko kyseessä vika, ominaisuus vai käyttäjän kädettömyys, kun ohjaus ohjaa vain vasenta telaa? Ohjauskepin kun työntää eteen vasen tela pysähtyy ja kone kääntyy kulkusuunnasta riippuen suuntaan tai toiseen. Ohjaussauvvaa taakse vetäen ei tapahdu mitään, kun luulis sieltä toisen telajarrun löytyvän. Pistän sulle HulluJussi YYveen yhdestä toisesta asiasta.
Hmmm… ei sen niin pitäisi tehdä. Voi olla sen toisen puolen sakarakytkimelle alavaunussa menevä tanko vialla jostain kohtaa tai sitten jotenkin jumissa.
Hullu-Jussi kirjoitti:Hmmm… ei sen niin pitäisi tehdä. Voi olla sen toisen puolen sakarakytkimelle alavaunussa menevä tanko vialla jostain kohtaa tai sitten jotenkin jumissa.
Eli pitäisi ohjata toista kytkintä kun vetää toiseen suuntaan kahvasta. Saattaa olla jumi tai kuluma iskeny, pitää kontata tutkimaan.
Nettikoneessa oli juu. Naapurikunnassa kerrankin eikä toisella puolella kotomaata niinkuin yleensä. Ajelin eilen veljekset yhteiskuvaan vasten tummuvaa taivasta.
Toisesta koneesta löyty arvopaperi, alanurkan vaan oli aika nakertanut pois. Mitä mahtaa tarkoittaa puomin rakenne 17x7 6/1 ?
Veikkaan, että kyse on nostopuomin vaijerista. 17x7 on melko tavallinen. Mitä 6/1 sitten tarkoittaa, ei ole hajuakaan. Merkinnässä ensimmäinen numero (17) on säikeiden määrä ja seuraava on säikeessä olevien lankojen määrä (7). Lopuksi pitäisi olla sydämen tyyppi, kuten FC (=fibre core).
Beawer on siitä erikoinen hydraulikone, että siihen oli jo tehtaalla suunniteltu mahdollisuus asentaa nostopuomi ja mekaanisesti pyöritettävä köysirumpu.
Äskettäin illan viilentyessä huomasin toisen Beaverin puomissa näkyvän tekstiä. En ole sitä auringonpaisteessa huomannu, kai kosteus sai sen näkymään. A V K 27596 helsingfors tai jotakin siinä on lukenu.
Ohjaus on ajellessa alkanut toimiin kohtuu hyvin. Rasvaus ja liike on ollut hyväksi. Mites tuollaisen koneen vetoa hoitavan avoketjun rasvaus, mitäs niihin laittais? Entä kääntöratas, sinne samaa? Priestmanin alavaunussa on jonkinlainen öljykylpy, sinnekkin söljyä pitää pistää, tokkopa se siellä kauaa pysyy, mutta voitelis edes hetken.