Erilaisten vastoinkäymisten jälkeen toisenkin Beawerin puomi laskeutui tontille eilen. Hetihän se oli paikalle pistettävä.
Asennustyössä apuna oli toinen britti Ford 5000 Puomi on nivelestään hieman vääntynyt vasemmalle, tiedä sitten haittaako se harrastusta. Puuttuva kaivuusylinteri onkin sitten selkeämpi hidaste. Koneita yhdistelemällähän saisi pienet puutteet korjattua, mutta sitten toinen kone pahasti kärsii osapuutteista. Vuosia kyteny hinku erilaisiin nostokoneisiin ideoi toisen koneen puomiksi ristikkopuomia ja koneen muuttamista nosturiksi. Järjetön ja hengenvaarallinen idea, mutta silti sitä pitää miettiä tarkemmin...
Koneen omistajan puolesta voinen vastata, että puomi on se, mikä koneessa oli kiinni ostaessani sen muutama vuosi sitten. Että varmaankin se on alkuperäinen.
Ja mitä tulee ristikkopuomin asentamiseen, niin se ei ole mitenkään hassumpi idea. Priestmanin tehtaalla oli suunniteltu Beaver siten, että siihen sopii suoraan Cub-vaijerikoneen ristikkopuomi. Tämä taisi olla jo tuttu asia. Beaverin koneistoa katsoessa huomaa, että konehuoneessa on valuteräksinen kehikko, johon voi asentaa vaijerirummut. Kehikko on luultavasti aivan sama kuin Cubissa, niinhän alavaunukin on lainattu Beaveriin suoraan tästä vaijerimallista.
Kuvista muuten huomaan, että konehuone on saanut uuden luukun puuttuvan tilalle ja siinä näyttää olevan myös merkittävä modernisointi: luukussa on saranat!
Kyllä juu, luukku on saranoitu ja puomi omansa. Lukitus puuttuu vielä luukusta.
Kovin on harvassa puomit yhtään mihinkään koneeseen.Sylintereitä sentään on olemassa pienellä soveltamisella.
Rummun paikka tosiaan löytyy ja mielessä kävi sen pyörittäminen hydrauliikkamoottorilla. Vinssiä varten joskus hankittu moottori olis valmiina. Mutta mites sen rummun jarrrutus/lukitus toteutetaan? Ei sillä mitään oikesti tarvitse nostaa, josko vaikka lyhdyn hilais korkealle palamaan ihan koriste mielessä.
Tänänä oli semmonen talveen varautumispäivä koneiden osalta. Toinen Beawerkin pääsi katon alle, josko talven pimeinä aikoina sais jotain siihen tehtyä. https://www.youtube.com/watch?v=469QfH7VqbQ
Talvi on kohta taputeltu ja aika tuntuu menneen ihan johonikin muuhun kuin koneharrastukseen. Viikko sitten hain puuttuvan sylinterin tilalle uuden ja nyt iltasella tuli laiteltua puomin letkut kiinni ja mittailtua kaivuusylinterille teetettävät letkut. Öljyt vaihtuu tässä samalla, hivenen mietityttää pitäiskö hydrauliikkasuodatin vaihta kuorineen päivineen uuteen, vanha kun on hieman menny yli vaihtovälin.
Sylinteri näyttää sopivan hyvin koneen puomin mittoihin.
En ole tainnut mainita, että tuossa koneessa on varmaankin ollut uutena hydraulinen kahmarikauha. Olen päätellyt asian siitä, että puomille tuli yksi ylimääräinen ohuehko letkupari ja moottorin etupäässä on ollut hihnavetoinen ylimääräinen pumppu. Priestmanin kahmarissa nimittäin on pyörittäjä, joka tarvitsi ylimääräisen hydrauliikan.
Oli siitä puhetta juu. Nyt raksin samalla kahmarin letkun pois, lähti kuin metrilaku, aika oli mennyt siitä ohi. Liedossa on kahmari, mutta sen mukana tulis kolmas kone. Hiitun maanrakennuskone kirjassa on mainos jossa kahmarin woimaa kehutaan, olis se hieno.
Letkut aiheutti ongelman. Tai paremminkin niiden päät, jokin erikoinen JIC kartioinen tai 1 3/16 ORFS jos oikein ymmärsin. Vaan onko se jic kartiokuitenkaan vai jokin omansa? Tää hydrauliikka on turhan monimutkaista. Miksi ei voi olla soviteosia milli-tuuma Jic-normaalikario tyttö-poika-poika-tyttö yms. vai onko? Elikäs tuosta liittimestä pitäisi edetä 3/4 letkulla kohti sylinteriä.