Priestman Beaver

Kuvia ja keskustelua foorumin käyttäjien omista koneista
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1816
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Priestman Beaver

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Avoketjut vaativat säännöllistä huoltoa, jotta kestäisivät väljistymättä. Priestmanin alavaunun voiteluohjeessa sanotaan näin:

"Telojen voimansiirtoketjut eli vetoketjut on pidettävä puhtaana pesemällä ja liottamalla ne öljyssä irrotettuina kerran kuukaudessa."

Eli kiirettä piisaa, kun tämän ja kaikki muut huoltotoimet pyrkii tekemään ajallaan. :lol: No, ehkä vähän harvempikin huoltoväli riittää, jos koneella ajetaan vähemmän.

Ketjuvalmista Renoldin luettelossa oli vähän yksityiskohtaisempi ohje:

"Ketjut on irroitettava säännöllisesti, puhdistettava perusteellisesti harjaamalla parafiinikylvyssä ja annettava kuivua. Sen jälkeen ketjut upotetaan keskiraskaalla mineraaliöjyllä täytettyyn astiaan. Astiassa oleva öljy lämmitetään kunnolla, jotta öljy tunkeutuu ketjun niveliin. Öljyn on annettava jäähtyä, ennen kuin ketju nostetaan astiasta. Liika öljy pyyhitään ketjun päältä. On tärkeää huomata, että koneessa paikoillaan olevien ketjujen ulkoisesti tapahtuvalla voitelemisella on olemattoman vähän merkitystä nivelten kulumisen estämisessä. Tosin ulkoisesti sivelty öljy suojaa ketjua jonkin verran korroosiota vastaan."

Vaijerikaivinkoneiden alavaunun alla olevaan öljykylpyastiaan meillä oli tapana laittaa kuorma-autoista tullutta käytettya perä- ja lootaöljyä. Öljykylpyastiassa oleva öljy kuitenkin aina likaantuu pölystä ja vedestä, joten uusi öljy siellä tuntui tuhlaukselta. Mahdollisimman paksua sen olisi kuitenkin oltava.
temmes
Guru
Viestit: 456
Liittynyt: 09 Touko 2010, 20:38

Re: Priestman Beaver

Viesti Kirjoittaja temmes »

Kiitokset taas!
Jotain tuonkaltaista epäilinkin, suunnittelin ketjujen talvehtimista löpöastiassa. Öljy tietysti sitoo myös pölyä, mikä on omiaan kuluttamaan ketjuja.
Alavaunun öljyastiaan saa juuri sopivaa öljyä Sisun laatikosta ja perästä. Tiiviys pitänee testata melko pienillä määrillä.
Haastetta siis piisaa, mutta minkä huollamme, sen korjaamme on ollu motto tällä särkyneen pyörän maatilalla. (jolla tosin ei ole maatakaan)
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1816
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Priestman Beaver

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Sattumalta törmäsin ruotsalaisella masinisten.netissä Beawer-viestiketjuun: https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... =priestman
Masinistenin perustaja Anton on harrastellut eläkepäivinään tietokoneella piirtelyä. Hän oli näemmä tehnyt "uusiksi" myös Beawerin tunnusmajavan.

Siellä on muuten viestiketjun sivulla 2 vanha valokuva Beawerista, jonka puomissa näkyy myös jotain kirjoitusta aika lailla samassa kohtaa kuin Temmeksen koneessa. Numerosarjan lisäksi siinä taitaa lukea "Karlstad". Liittyisiköhän jotenkin koneiden lähettämiseen jälleenmyyjille.
temmes
Guru
Viestit: 456
Liittynyt: 09 Touko 2010, 20:38

Re: Priestman Beaver

Viesti Kirjoittaja temmes »

Saattaa olla että puomiin on kirjoitettu aikoinaan osoite koneelle. Nyt kun aika on kuluttanut maalia se alkaa taas näkymään. Katselin ruotsalaisia sivuja jo aiemmin, kuvat ymmärtää hyvin, tekstin heikommin. :)
temmes
Guru
Viestit: 456
Liittynyt: 09 Touko 2010, 20:38

Re: Priestman Beaver

Viesti Kirjoittaja temmes »

Videonpätkä Priestmanista. Käännön sakarakytkin hiukan jumittelin kun kone on taas seissy muutaman viikon. https://www.youtube.com/watch?v=pEfo1HCu_0w
temmes
Guru
Viestit: 456
Liittynyt: 09 Touko 2010, 20:38

Re: Priestman Beaver

Viesti Kirjoittaja temmes »

Koneen mukana tuli hyvä moottoriluukku aihio, mutta tuon koneiston kylkiluukku puuttu. Onneksi Huhtamon ehtymättömästä aarrevarastosta eli romukauppa.fi löytyi sopiva pelti mistä muokata luukku. tekis mieli laittaa luukkuun saranat ettei se enää putoa telan murjottavaksi. Kuva Luukun alapuolikin oli vaihtokunnossa Kuva Kuva
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1816
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Priestman Beaver

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Ei muuten alkujaan ollut kaiketi missään tuon ajan Priestmanissa saranoita konehuoneen luukuissa. Vuonna yks tai kaks, kun isoja Priestmaneja vielä oli käytössä, firman huoltomies taas kerran nosteli niitä alas ja jupisi siinä samalla, että minä vuonna britit mahtoivat ottaa sellaisen keksinnön kuin saranan laajempaan käyttöön.
temmes
Guru
Viestit: 456
Liittynyt: 09 Touko 2010, 20:38

Re: Priestman Beaver

Viesti Kirjoittaja temmes »

Meillä oli 70-80taitteessa Vauxhall, siinä oli jo ovet saranoitu! :) Tuohon moottorin luukkuun on laitettu sarana. Taidan laittaa sivuluukkuunkin. Jos sais sen sisäpuolelle niin ei näkyis muuta kuin pultin kannat, mutta hiukan tuo geometria epäilyttää että toimiiko. Sit harmittaa jos tulee ylimääräisiä reikiä muutoin niin ehjään koneeseen!
temmes
Guru
Viestit: 456
Liittynyt: 09 Touko 2010, 20:38

Re: Priestman Beaver

Viesti Kirjoittaja temmes »

Nyt on luukut. Kuva Erottuu pahasti tuore maali. Kuva
toisen koneen vetoketjun korjauskiristys on puoliksi edennyt. Toisen puolen kiristin on istunu hyvin kiinni, aika monta kertaa lämmenny ja väännelly mutta ei aukea. Kuva Toinen parani huomattavsti, voi pitääkkin ehkä. Kuva Alkutilanne oli hieman löysä.
temmes
Guru
Viestit: 456
Liittynyt: 09 Touko 2010, 20:38

Re: Priestman Beaver

Viesti Kirjoittaja temmes »

Tänään tapahtui työvoitto. En saanu yhäkään toista ketjun kiristintä auki, mutta sain ketjun lyhentämällä pitämään sen verran että sain koneen liikkumaan! Se jökötti hieman polttopuunkuljetuksen ja saharakennuksen tiellä ja piti siirtää hiukan syrjenpään. siellä se sitten nimensä mukaisesti kävikin heti puiden kimppuun. https://www.youtube.com/watch?v=pYQGo02MpFo
Vastaa Viestiin