Hydro-Nuffield 1959

Kuvia ja keskustelua foorumin käyttäjien omista koneista
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1816
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Hydro-Nuffield 1959

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Renkaat yleensä säilyy parhaiten, jos ne ovat irti maasta. Maata vasten talvehtiessa voi käydä niin ikävästi, että renkaan pintakerroksessa oleva pieni halkeama alkaa päästämään vettä pintakerroksen ja kudoskerroksen väliin. Jäätyessään vesi repii rengasta vähitellen hajalle.

Ja olisihan rengas hyvä suojata auringon valolta.
audiq
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 30 Syys 2016, 22:20

Re: Hydro-Nuffield 1959

Viesti Kirjoittaja audiq »

Olen koittanut renkaita piilotella auringolta. Kun seisoo pitkiä aikoja koneet, niin pressua takarenkaiden päälle, tai johonkin varjopaikkaan seisomaan.

Katselin päivällä, että takana oleva poikkipalkki tai taka-akselin alituksen kohdalla olevat kaivuulaitteen palkit varmaan kestävät kannatella konetta. Saisi takarenkaat ilmaan ja tassut liinoilla ylös. Samalla vaivalla etupäänkin laittaisi pukeille,vaikka eturenkaat ei nyt niin arvokkaita olekaan.

Harmi kun ei ole päässyt pitkään aikaan kaivelemaan. Kylmillä keleillä ei taida tullakaan enää muuta kuin vahinkoa, niin parempi antaa nukkua talven yli.
audiq
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 30 Syys 2016, 22:20

Re: Hydro-Nuffield 1959

Viesti Kirjoittaja audiq »

Mukavan lämmin ja kiva talvikeli kun oli, niin touhuilin Hydron kanssa erinäisiä nostohommia. Kerroin aiemmin kauhan sylinterin alkaneen vuotamaan. Nyt huomasin, että männänvarsi on ihan banaani. Siinä on jotain outoa, joka vaatii lisäselvittelyä, kun varsi oli ihan silmin nähden banaani ja laudan pätkällä varmistin vääntymän. Sitten kun laittoi sylinteriä lyhyemmäksi, niin vääntymä näytti pienemmältä ja olevan tietyllä alueelle. Ihan kuin vartta kampeaisi kieroon jokin.


Varsi on ilmeisesti osunut kauhaan, jos sylinteri on ollut pisimmillään ja vääntö on tullut kauhaan tietysti kulmasta. Esimerkiksi kun kampesin työntämällä isoa kiveä. Lepotilassa kauhan ja varren välissä on välystä, mutta kauha saattaa päästä muljahtamaan niin, että varsi alkaa nojaamaan kauhaan. Tätähän en ole huomannut, kun kohta on kauhan takana piilossa. Vieressä olisi tapinreikiä, jolla saisi ainakin varren kauemmaksi. En tiedä miten siirto vaikuttaisi kauhan liikerataan ja käännön voimaan.

Olen olettanut, että tällaisesta osumasta ei tarvitsisi huolehtia, että asia olisi etukäteen mietitty ja kauha olisi asennettu niin, että törmäystä ei pääse tapahtumaan :?
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1816
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Hydro-Nuffield 1959

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Koneesi valmistumisen aikaan oli hydraulikaivureiden kehitystyö vielä niin alussa, ettei kaikkia tarpeellisia seikkoja oltu ennätetty huomioida. Tässä kaivulaitteessahan ei ole esimerkiksi kauhan ja sitä liikuttavan sylinterin välissä kauhan liikerataa lisäävää vivustoa. Ja liikeradat muutenkaan eivät ole modernimpiin kaivulaitteisiin verrattuna kovin hyvät.

Nykykoneissa kuljettajan pitää muuten olla tarkkana kauhan liikeratojen kanssa. Luiskakauhan ja rototiltin kanssa kolhii puomin sylinterin pilalle nopeasti ja jotkut ovat onnistuneet täräyttämään kauhan kulmalla koneen hytinkin päreiksi.
audiq
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 30 Syys 2016, 22:20

Re: Hydro-Nuffield 1959

Viesti Kirjoittaja audiq »

Tutkin netissä olevia Riuku-kuvia ja näyttäisi siltä, että tässä on aika pitkä tuo kauhan sylinteri. Meillähän onkin arkistossa kuva tuosta Hydron sylinterin liikerataongelmasta Kuva

Jos vaikka verrataan sylinterin pituutta tähän http://image.nettix.fi/extra/machineimg ... d0c91d.jpg


Tai tähän http://gallery.kuukuna.net/gallery3/var ... 1307595194
Ei tuo minun ainoa kone ole, jossa näyttää olevan pitempi sylinteri, mutta siihen kiinnitin huomiota, että monessa Riukussa on lyhyempi.


Aiemmin oli juttua, että tämä on ollut 70-luvulla ja kenties uudesta asti hiekkakuopalla lastaamassa, niin tässä on voinut olla alunperin tähän tarkoitukseen sopiva kauha, josta taisi aiemmin olla mainoskuvakin tässä, tai Vammas-ketjussa. En nyt muista sen kauhan nimeä, mutta perästä tyhjenevä se taitaa olla rakenteeltaan. Kuitenkin, jos kauha on ollut alunperin normaalista poikkeava, niin miksi ei kauhan sylinterikin olisi ollut normaalista poikkeava ja tavallisella kauhalla liikematka on turhankin iso? Tai että osumat on mahdollisia ja pitäisi sitten olla tarkempana kaivellessa.


Hydro oli tosiaan pitkästä aikaa käytössä ja nyt oli korva nollaantunut. Käyttelin konetta hyvän aikaa lämpöiseksi ennen kuin lähdin hydrauliikkaa käyttämään. Kiinnitin koneen lähellä touhuillessani huomiota siihen, että Nuffieldin moottori käy nyt todella nätillä äänellä. Kesän korjaus- ja huoltotoimet ovat selkeästi tehneet moottorille hyvää.

Tässä olen jahkaillut, että alanko sylinterille enää mitään tekemään ennen talvea. Tavallaan tekisi mieli laittaa kone kuntoon, että ei seiso epäkuntoisena, mutta on ihan viereita juttua tällaiset sylinterin irroitukset ja letkujen irroittelu. Tai traktoriin olen nostolaitteen sylinterin vaihtanut ja pumpunkin, mutta Hydrossa on vähän enemmän lientä liitoksen takana. Ja tuossa pitäisi vissiin himpun verran miettiä, että missä asennossa sylinterin irroittaisi. Paljonkohan sieltä tulee lientä pihalle? Sylinterikorjaamossa kielsivät laittamasta enää sylinteriä kasaan, ettei vääntynyt varsi aiheuta lisävahinkoja. Eikös siellä ole lähes sama öljymäärä kuitenkin sylinterissä, on se pitkänä tai pätkänä? Vain sen varren paksuuden verran eroa määrässä?
audiq
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 30 Syys 2016, 22:20

Re: Hydro-Nuffield 1959

Viesti Kirjoittaja audiq »

Nyt on Hydro herätelty talviunilta. Sylinterille en saanut talven aikana tehtyä mitään. Kaverilla oli siihen ehdotus, että jos ei vuoda paljoa, niin älä tee mitään. Tuumin tuossa, että jos sylinteri on vaihdettava kuitenkin, koska männänvartta ei saa vanhaan, niin eipä se taida haitata mitään, jos vanhalla sylinterillä kaivaa niin kauan kuin öljyt pysyvät kohtuullisen hyvin sisällä.

Illalla verryttelin Hydron kanssa ja tutkin vääntynyttä sylinterin vartta. Päätin siirtää puomista tapin toiseen reikään ja nyt sylinteri pitkänä tilaa jää lähes kymmenen senttiä kaivuupuomiin. Aiemmin sylinteri oli sellaisessa tapinreiässä, jossa sylinterin runko pääsi osumaan puomiin ja varsi taipui sylinterin ollessa täysin pitkänä. Nyt kauha ottaa puomiin kiinni sylinterin ollessa lähes kasassa, mutta ei kai se mitään hajota. Täytyy silti varoa ajamasta sylinteriä niin lyhyeksi.

Alkuverryttelyissa sylinteri vuoti ihan tiputtamalla, mutta myöhemmin kun kaiveskelin vajaan tunnin, niin en havainnut öljyä tippuvan. Laitoin yöksi kipon sylinterin alle, niin näkee paljonko se tiputtaa.

Tapit pitäisi rasvata seuraavaksi ja sitten lähteä jatkamaan lampityömaalle. Olipa terapeuttista kaiveskella pitkästä aikaa Hydrolla. Yhden kannon päätin repiä maasta ja sehän se vasta mukavaa puuhaa oli. Kanto läksi pienen painin jälkeen.

Tuossa vuoden ensimmäinen käynnistys. https://youtu.be/IHWfJW33eAY
matti-x
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 27 Kesä 2016, 21:50

Re: Hydro-Nuffield 1959

Viesti Kirjoittaja matti-x »

Osaiskohan tuo sylinteri oieta jos kääntäis varren toisin päin ja ajais sylinterin toisinpäin toppariin.. :D
audiq
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 30 Syys 2016, 22:20

Re: Hydro-Nuffield 1959

Viesti Kirjoittaja audiq »

Yritin kääntää vartta, mutta en saanut kääntymään :lol: Onko se vaan voimalaji? Putkitongeilla koitin päätymutterista vääntää.

Olen hyvin varma, että varsi on vääntynyt aiemminkin, mutta se on käytössä oiennut jonkin verran, kun on vedetty varsi sisään. Varsihan oli minun kivipainin jälkeen selkeästi taipunut, mutta kun kerran vetäisi varren sisään, niin sen jälkeen piti viivottimella katsoa taipuma, jotta sen erotti. Eilen kaiveskelin useamman tunnin ja ei ainakaan kaivaessa juurikaan vuotanut sylinteri. Syksyllä kelien viiletessä tämähän alkoi kusemaan vähän joka sylinterin tiivisteestä öljyä. Nyt kun on lämmintä taas, niin tilanne on normalisoitunut.

Eilen rasvasin kaikki tapit ja vaihdoin ison kasan rasvanippoja. Taisi olla huono prässi, kun viime kesänä vaihdoin vain yhden nipan ja muut toimi silloin ok. Prässi oli mielestäni eri tällä kertaa, jonka huomasin vasta lopetettuani homman.

Takajarru on laahannut jonkin verran ja eilen sen avasin ja vähän voitelin mekanismeja. Varsinaisesti se ei tainnut olla jumissa, vaan oli säädetty turhan tiukalle. Pölyissä on luultavasti asbestia, niin olin varovainen.

Putken päässä olen käyttänyt kippoa suojana ja eilen askartelin pellistä saranoidun hatun. Aika ruma tuli, mutta tuntuu toimivan hyvin.

Olipahan kiva kaivella pitkän tauon jälkeen. Lampea laajennan. Ei ole aiemmin noin kuivaa ollut lampityömaalla. Tänään on tarkoitus jatkaa kaiveluita.
audiq
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 30 Syys 2016, 22:20

Re: Hydro-Nuffield 1959

Viesti Kirjoittaja audiq »

Hydro on pörissyt useamman päivän lampityömaalla ja vähän muuallakin ja tänään sitten napsahti käännön vaijerista säikeitä poikki. Vanha vaijeri on 19 millistä, mutta ilmeisesti 20 millisen pitäisi mahtua ja sitä olla helpommin tarjolla? Mitä pitäisi asiassa huomioida?
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1816
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Hydro-Nuffield 1959

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Ota vanhasta näytepala rälläköimällä kymmenen sentin pätkä mukaan, kun lähdet hakemaan uutta. Ilmastointiteippiä tiukasti mallikohdan ympärille ennen katkaisua, että pysyy nipussa. Sitten vaan samanlaista tilalle. Katkaistusta pätkästä näkee paljonko siinä vaijerissa on säikeitä ja miten ne on kierretty. Ja vaijerin kiinnitys pitää tehdä täsmälleen, kuten se oli. (Olettaen, että päät oli kiinnitetty oikein.)
Vastaa Viestiin