
Hydro-Nuffield 1959
Re: Hydro-Nuffield 1959
Lampimäki myi 20 millistä Riukuun, kun 19 "ei saa". Sillä olisin 20 millistä tunkemassa. 20 millisen jälkeen voi laittaa 18 millistä, mutta 18 millisen jälkeen ei voi välttämättä laittaa 20 millistä. Mutta sitten kuitenkin teillä, jotka meinaatte, että pitäisi laittaa 18 tai 19 mm, niin on paljon enemmän vaijereista kokemusta kuin minulla. Valkkaa siinä sitten vaijeria 

Re: Hydro-Nuffield 1959
Tuon ikäisessä koneessa vaijeripyörät on sen verran kuluneet, että 20 millinen sopii todennäköisesti uraan helposti.
Re: Hydro-Nuffield 1959
No niin, nyt on taas Hydron kanssa samalla tontilla, niin tutkin hieman vaijeria. Tuollainen vaijeri siellä nyt on ollut. Ja jälkimmäisestä kuvasta näkee, että niissä kohdin, jossa vaijeri enemmän liikkuu johonkin suuntaan vaijeriurissa, niin ei kyllä ahista puoli milliä paksumpikaan. Yläkuvassa näkyy sitten tiukemmasta vaijeriurasta toinen puoli ja tuossa vaijeri vain on, mutta nuo pienet pätkät on tiukempia sovitukseltaan. Tuskin kuitenkaan puolesta millistä jää niissäkään kiinni. 19,5 mm sain edelleen mittaustulokseksi, kun paksuimmasta kohdasta mittailin vaijerin päästä.




- Hullu-Jussi
- Guru
- Viestit: 1816
- Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58
Re: Hydro-Nuffield 1959
Koneessa ollut vaijeri näyttää monilankaiselta, mikä tarkoittaa, että se on hyvin taipuisa ja kestää edestakaista ajoa köysipyörän kautta. Huvikseni laskin, että sydänköyden ympärillä olevissa kuudessa säikeessä on 16 lankaa uloimmassa kehässä. Meillä on varastokopin seinällä Teräsköysi Oy:n yli 50 vuotta vanha kaivinkonevaijereiden taulukko, jonka mukaan säikeessä on silloin kaikkiaan 41 lankaa. Sydänköysi muodostuu seitsemästä seitsenlankaisesta säikeestä. Yhteensä siis 295 lankaa.
Re: Hydro-Nuffield 1959
Kiitoksia vaivannäöstä! Minulle arvokasta tietoa, koska en oikein osaa itse hahmottaa, että mihin seikkoihin pitää kiinnittää huomiota.
Onko tämä nyt kuinka kaukana siitä vaihtolavavaijerista, tai vaijerikaivinkoneen vaijerista? Kaverilta kyselin, että olisiko heidän työmaallaan, mutta tulee vaijerikoneet vasta elokuussa työmaalle. Ilmeisesti paalutuskoneita heillä. Eikä muistanut edes vaijereiden paksuuksia koneissa. Minun piti perjantaina kysellä vaijerikaupasta vaihtoehtoja, mutta se kerkesi mennä kiinni.
Onko tämä nyt kuinka kaukana siitä vaihtolavavaijerista, tai vaijerikaivinkoneen vaijerista? Kaverilta kyselin, että olisiko heidän työmaallaan, mutta tulee vaijerikoneet vasta elokuussa työmaalle. Ilmeisesti paalutuskoneita heillä. Eikä muistanut edes vaijereiden paksuuksia koneissa. Minun piti perjantaina kysellä vaijerikaupasta vaihtoehtoja, mutta se kerkesi mennä kiinni.
Re: Hydro-Nuffield 1959
Laittelin muutama päivä sitten sähköpostikyselyä kuvin ja vaijerin tiedoin muutamaan vaijereita myyvään liikkeeseen. Certex Finland Oy ja Haklift Oy olivat yritykset. Ei ole kuulunut vastausta. Ulkomailta ei viitsisi lähteä tilaamaan vaijeria, mutta palveluhalukkuus olisi varmaan ihan toista.
Taidanpa laittaa vielä jonnekin muualle vaijereita myyvään yritykseen sähköpostia.
Taidanpa laittaa vielä jonnekin muualle vaijereita myyvään yritykseen sähköpostia.
- Diesel Power
- Guru
- Viestit: 559
- Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57
Re: Hydro-Nuffield 1959
Edelleen ottasin kylmän rauhallisesti vaihtolava laitteen 20 millistä vaijeria ja laittasin siitä vaijerin kaivuriin. Vaihtolava vaijeri on sopivan joustavaa. Se ei ole teräs sydämellä niin kuin entinen vaijeri kuvassa vaan kuitu sydämellä. Löytyy varmasti lähes jokaisesta kuorma auto tarvike liikkeestä.
Re: Hydro-Nuffield 1959
Tarkoitatko joustavalla joustavaa vai notkeaa? Tässä käytössähän vaijeri ei saa joustaa, mutta notkea sen täytyy olla. En oikeastaan ole hylännyt vaihtolavalaitteen vaijeriajatusta, vaan tarkoitukseni oli kysyä vaijereihin keskittyneestä yrityksestä heidän suositustaan ja suosituksen saatavuutta. Ei vaijeriliikkeitä tunnu ihan joka nurkalla olevan. Hyrylässä on hyötyajoneuvokorjaamo, mutta heidän nykyinen hinnoittelu ei ole oikein harrastajaystävällinen.
Re: Hydro-Nuffield 1959
Neljäs yritys vastasi heti. Suosittelivat vaijeria, jonka tiedot on TK 19mm 6x36IWRC 1960N/mm2 RHOL. Olisiko se silloin tällaista http://www.steelwirerope.com/WireRopes/ ... -rope.html
Olivat vahvasti sitä mieltä, että tuo vaijeri on ominaisuuksiltaan parempaa kuin vanha. Vaihtolavavaijeria heillä oli kahdenlaista ja tätä ymmärtääkseni käyttivät laadukkaammassa vaihtoehdossa. Toinen olisi ollut sitten sitä kuitusydämellä. Laitan luultavasti tuon tilaukseen kesälomareissun loppupuolella.
Kertoivat että suomen uusimmassa laahakaivinkoneessa käytetään samaa vaijeria.
Olivat vahvasti sitä mieltä, että tuo vaijeri on ominaisuuksiltaan parempaa kuin vanha. Vaihtolavavaijeria heillä oli kahdenlaista ja tätä ymmärtääkseni käyttivät laadukkaammassa vaihtoehdossa. Toinen olisi ollut sitten sitä kuitusydämellä. Laitan luultavasti tuon tilaukseen kesälomareissun loppupuolella.
Kertoivat että suomen uusimmassa laahakaivinkoneessa käytetään samaa vaijeria.
- Hullu-Jussi
- Guru
- Viestit: 1816
- Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58
Re: Hydro-Nuffield 1959
Saitko vastauksen Englannista SWR:ltä vai, mikä oli tämän putiikin nimi, josta vastattiin?
Ominaisuuksiltaan 6 X 36 IWRC on melkein vastaava, kuin aikaisempi (kuvasta päätellen) 6 X 41 IWRC, vain hieman jäykempi. Jälkimmäinen on meillä olevassa taulukossa mainittu erikoiskäyttöön tarkoitetuksi. 6 X 36 IWRC on tavallinen kaivinkonekäytössä ja epäilemättä hyvä tähän puomin kääntöön. Eihän se edellinenkään vaijeri välttämättä ollut koneen alkuperäinen.
Ominaisuuksiltaan 6 X 36 IWRC on melkein vastaava, kuin aikaisempi (kuvasta päätellen) 6 X 41 IWRC, vain hieman jäykempi. Jälkimmäinen on meillä olevassa taulukossa mainittu erikoiskäyttöön tarkoitetuksi. 6 X 36 IWRC on tavallinen kaivinkonekäytössä ja epäilemättä hyvä tähän puomin kääntöön. Eihän se edellinenkään vaijeri välttämättä ollut koneen alkuperäinen.