Hydro-Nuffield 1959

Kuvia ja keskustelua foorumin käyttäjien omista koneista
audiq
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 30 Syys 2016, 22:20

Re: Hydro-Nuffield 1959

Viesti Kirjoittaja audiq »

Hyvä ehdotus tuo teippi! Vaijeri petti sellaisesta kohtaa, jossa se on sään armoilla, mutta joka jää vähemmälle rasvaukselle, koska vaijeri ei osu mihinkään. Vaikuttaisi siltä, että vaijeri on ruostumisesta heikentynyt. Se on ollut säikeiltään ehjä ja kauttaaltaan rasvattu joskus, mutta minä olen rasvannut vain kohtia, jossa vaijeri osuu uraan. Nyt naksahti aika herkästi säikeet, mutta on vaijeria viime päivinä rasitettu. Konettakin siirtelin aiemmin sivusuunnassa sivukäännöllä. Nyt oli ihan kevyt tasaus kauhalla menossa.

Napsahtaa muuten aika iloisesti tuollainen 19 millinen vaijeri, kun on alle puolen metrin päässä nassusta :) Oli vähän naama ja vaatteet rasvassa tuon jälkeen. Ei olisi varmaan yhtään liioiteltua laittaa uusi vaijeri kulkemaan muoviputkessa puomilta kääntöpöydälle. Putken kiinnittäisi turvakehikkoon. Ei olisi hiuksetkaan niin herkästi rasvassa.

Täytyy kuvata vaijerin asento ennen vanhan irroittamista.
Avatar
Diesel Power
Guru
Viestit: 548
Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57

Re: Hydro-Nuffield 1959

Viesti Kirjoittaja Diesel Power »

19 millinen vaijeri tekee kipeää vaikka vaan vähäsen pääsee hipasemaan. Jos sattuu osumaan korvan juureen. Muoviputki kkulostaa järki jutulta.
audiq
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 30 Syys 2016, 22:20

Re: Hydro-Nuffield 1959

Viesti Kirjoittaja audiq »

Juu, mustaa muovista vesijohtoputkea ajattelin laittaa. Kannatinlenkit kunnolliseksi, niin ottavat vaijerin pamahtaessa liike-energiaa vastaan.

Täytyy täsmentää, että hiusten rasvaantuminen ei yleensä johdu vaijerit pamahtamisesta, vaan siitä että rasvattu vaijeri kulkee turvakopin sisäpuolella pään vieressä :) Saisi senkin ongelman samalla putkella korjattua.
audiq
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 30 Syys 2016, 22:20

Re: Hydro-Nuffield 1959

Viesti Kirjoittaja audiq »

Tilasin Lampimäen seuraajalta, Toukovalkamalta, uuden vaijerin. Eilen laitoin tilauksen menemään. Saa nähdä koska vaijeri saapuu, kun on tämä Helatorstai tässä.

Eilen kävin paikassa, jossa oli Ford-alustainen Riuku-Vammas vuodelta 1961. Kone oli kunnostettu. Oli mukava katsella konetta, josta näkyi heti, että on ollut hyvällä pidolla ja hyvässä rasvassa. Matkalla nähtiin vielä toinenkin Riuku Hämeenlinnan moottoritien varressa jonkun maatalon pihalla. Tielle näkyi kattohärvelin puntit, niin helposti tunnisti. Kone oli eri paikassa kuin joku aika sitten, että ilmeisesti toimiva kone.
audiq
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 30 Syys 2016, 22:20

Re: Hydro-Nuffield 1959

Viesti Kirjoittaja audiq »

Mistähän löytäisi oikeanlaista vaijeria? Ei oikein tunnu etenevän hommat Vammas-miehen kanssa. Useamman kerran olen yrittänyt häneltä osia ostaa ja vielä kertaakaan hommat eivät ole menneet sovitusti.
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1815
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Hydro-Nuffield 1959

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Löytyy esimerkiksi meidän varastosta. Mutta ei lyhyen pätkän takia ehkä kannata kauas lähteä hakemaan.
Avatar
Diesel Power
Guru
Viestit: 548
Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57

Re: Hydro-Nuffield 1959

Viesti Kirjoittaja Diesel Power »

VM-vaijerilla Nurmijärven Karhunkorvessa on ollut hyvät valikoimat. 19mm ei kai enää ole olemassakaan mutta 18mm tai 20mm. Sitä samaa laatua kuin vaihtolava laitteissa sopii tuohonkin koneeseen eikä se edes maksa juuri mitään.
audiq
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 30 Syys 2016, 22:20

Re: Hydro-Nuffield 1959

Viesti Kirjoittaja audiq »

Taitaa olla VM-Vaijeri laittanut lapun luukulle. Näin Google kertoo.

Hullu-Jussin kanssa oli juttua vaijerista. Odottelen tietoa, jos hänen varastoistaan löytyisi sopiva pätkä.
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1815
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Hydro-Nuffield 1959

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Niin taitaa olla asia, ettei 19-millistä enää helpolla löydä varastotavarana Suomesta. Toisaalta on varmaan paljon jäljellä nostolaitteita, jotka on tehty tuumamitoitukseen perustuen, että toki 19-millistä varmasti vielä valmistetaan. Todellakin voisi edellä kerrottu vaihtolavalaitteissa käytetty melko joustavalla punonnalla tehty vaijeri olla paras valinta. Ainakin se on helpompi asentaa paikoilleen kuin jäykemmän punonnan köydet. Käyttäisin mieluiten millin liian ohutta vaijeria, jos juuri sopivaa ei löydy. En näe syytä, miksei se tuollaisessa käytössä toimisi.

Meidän laanilla olevat vaijerit oli jo aika huonossa hapessa, kun ei niistä paalukonekäyttöä ajatellen liian lyhyiksi jääneitä jämiä ole välitetty varjella. Ovat maanneet muutaman talven savimaassa ja osan yli oli näemmä ajettu jollain koneella. Että se niistä.
jusape
Guru
Viestit: 858
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Hydro-Nuffield 1959

Viesti Kirjoittaja jusape »

Joo, jos orkkis on 3/4" tai 19mm siis, niin urakin on sille tehty kenties. Liika paksu ei ehkä sinne "istu" niin hyvin kuin millin ohuempi, vaan voi "!murjoutua" tilanpuutteessa.
Ja kestäähän 18mm narukin ihan sikana vetoa kunnossa ollessaan....
Mul tos nuffin nokkavinssissä nosturin 10mm ja muistaakseni 144-lankainen, notkee naru, nätisti rullaantuu n.20cm sisähalkaisijaltaan olevalle kelalle, nostokestoa nosturikäytössä luvataan sille narulle 10T ( + varmuuskertoimet päälle )
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
Vastaa Viestiin